سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آشنایی با سوغات ایران، شهر باران و یادگارهایش

آشنایی با سوغات ایران، شهر باران و یادگارهایش

به گزارش تور مسافرتی خراسان رضوی رشت یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است که بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمالی کشور محسوب می شود؛ شهر رشت در استانی قرار دارد که از طرفی به دریا و از سوی دیگر به کوه و جنگل متصل است، ازاین رو علاوه بر تنوع اماکن و طبیعت دیدنی سرسبز و با طراوت این شهر، تنوع بسیاری در محصولات و سوغات آن دیده می شود. تا جایی که در سال ۲۰۱۵ نام رشت در لیست شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسید. در شهر رشت شیرینی ها و خوراکی های خوشمزه ای تولید می شود که منحصر به این شهر هستند.

رشته خشکار

رشته خشکار یکی از شیرینی های سنتی رشت و استان گیلان است که خیلی از زنان گیلانی این شیرینی خوشمزه را در خانه خود تهیه می کنند. رشته خشکار در واقع بریده های خمیری شکلی است که در وسط آن مغز، هل، دارچین و ادویه جات ریخته شده و سپس در روغن برشته می شود؛ به همین علت چرب، شیرین و بسیار لذیذ است.

زیتون

زیتون از سوغاتی های معروف استان گیلان است. زیتون و فرآورده های آن دارای خواص درمانی بسیاری هستند و رشت، یکی از اصلی ترین منابع زیتون کشور بشمار می رود. زیتون، روغن زیتون و زیتون پرورده محصولاتی هستند که بعنوان سوغات رشت شناخته می شوند؛ این خوراکی خوشمزه و پرخاصیت در دو نوع سیاه و سبز کشت می شود و در کشور ما تنها زیتون سبز به صورت طبیعی کاشته می شود.

ماهی سفید

غذاهای دریایی یکی از انواع غذاهای مغذی بوده که تازه بودن مواد آن بسیار بر طعم غذا تأثیرگذار است؛ ماهی سفید یکی از ماهی های شمال ایران و دریای خزر است که در رودخانه های استان گیلان به وفور یافت می شوند. ماهی سفید مرغوب ترین ماهی شمال است و تیغ های زیادی دارد.

کلوچه فومن

کلوچه فومن از قدیمی ترین و خوشمزه ترین کلوچه های استان گیلان است؛ در شهر فومن گیلان نوعی کلوچه مغزدار مخصوص پخت می شود که طرفداران زیادی دارد. این کلوچه را در تمام شهرهای گیلان میتوان تهیه کرد، اما کلوچه پزی های اصلی در شهر فومن هستند؛ البته گفتنی است که زنان فومنی این کلوچه ها را در ابتدا برای مصارف شخصی می پخته اند.

پنیر سیاهمزگی

معمولا در سوپرمارکت ها انواع پنیر را پیدا می کنید، اما پنیر سیاهمزگی محصولی سنتی ست که در اصل در منطقه شفت تولید می شود. پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای محبوب شهر رشت است؛ این پنیر را بدون گرفتن خامه از شیر درست می کنند و شیوه تهیه اش سبب می شود که این پنیر بسیار چرب و خوشمزه و مزه آن با پنیر صبحانه کاملا متفاوت باشد.

چای و برنج رشت

برنج رشتی، شهرتش شاید به خارج از مرزهای ایران هم رسیده باشد. با توجه به این که برنج مهم ترین ماده غذایی ما ایرانی ها است، برنج رشت را میتوان بعنوان سوغات این شهر دانست. بعد از برنج، یکی از معروف ترین خوراکی هایی که در رشت کشت می شود، چای است.

رب انار

رب انار، از سوغاتی های رشت است که در خیلی از غذاهای شمالی استفاده می شود، فسنجان با رب انار یکی از غذاهای محبوب ما ایرانیها است. رب انار دارای خاصیت های درمانی و دارویی زیادی است که میتوان آنرا در غذا و به صورت جداگانه مصرف کرد. رب انار ترش محلی گیلان بسیار طرفدار دارد و انواع رب انار ترش و ملس در این شهر تهیه می شود؛ برخی از آنها در کارخانه تولید شده و برخی دیگر هم به صورت رب محلی و خانگی تهیه می شوند.

نان برنجی

نان برنجی یا نان تیمیجان یکی از نان های خوشمزه محلی است که از آرد برنج تهیه می شود و گرد و نازک است. رشتی ها نان برنجی را با حلوا ارده مصرف می کنند و یکی از نان های لذیذ این منطقه است. نان برنجی را زنان با ذوق و هنرمند گیلانی به خصوص برای عید و میهمانان خود پخت می کنند.

درار یا دلار

درار یا دلار، چاشنی سبز رنگی است که همراه با ماست، خیار یا گوجه سبز مصرف می شود. این چاشنی شامل انواع سبزی خوش عطر خردشده است که با نمک مزه دار می شود.

دستباف های پشمی

پشم یکی از فرآورده های دامداری است و باتوجه به این که دامداری در خیلی از شهرها و روستاهای شمالی هنوز رواج دارد، محصولات پشمی هم در این شهر بافته می شود. یکی از محبوب ترین دستباف های شهر رشت و ماسوله، پاپوش های رنگی است که طرفداران بسیاری دارد.

حصیربافی

حصیربافی در رشت و خیلی از شهرهای شمالی بعنوان شغل اصلی افراد شناخته می شود. همچون محصولات حصیربافی می توانیم به حصیر، زیرانداز، کلاه، ساک دستی و سبد اشاره نماییم. حصیرها از گیاهانی به نامهای «سوف» و «نی» تهیه می شود و این گیاهان بیشتر در باطلاق ها رشد می کنند.

مرواربافی

مرواربافی یکی از رشته های صنایع دستی و از دسته سبدبافی در گیلان است؛ مروار نوعی چوب ترکه است که در منطقه سولقان در اطراف تهران کاشته و با بهره گیری از آن انواع سبدها بافته می شود. ظاهر محصولات سبدبافی شبیه به آثار بامبوبافی است و محصولات دیگری مانند سبد، کاسه، جای میوه، ساک پیک نیک و… با بهره گیری از این صنعت تولید می شود.

چموش دوزی

چموش نوعی کفش چرمی است که در شهرهای استان گیلان توسط هنرمندان این خطه بافته می شود. چموش انواع مختلفی دارد و یکی از پراستفاده ترین مدلهای چموش، دارای بند بلندی است که به دور پا پیچیده میشود. چموش ها معمولا ساده و بدون رنگ تهیه می شدند و در گذشته برای رنگ کردن آن از رنگ های طبیعی استفاده می کرده اند.

رشتی دوزی

رشتی دوزی، همان قلاب دوزی است، اما به روش زنان رشتی. در رشتی دوزی از نخ های ابریشمی استفاده می نمایند و با بهره گیری از آن طرح های زیبایی روی محصولات مصرفی طراحی می کنند.

چادرشب بافی

چادرشب پارچه ای دو متری است که در خیلی از روستاهای رشت بافته می شود و از آن بعنوان زیر سفره ای، زیرانداز و قرار دادن نان استفاده می شود. چادرشب ها رنگ های زیبایی دارند و با دستگاه خاصی به نام «پاچال» بافته می شوند.

منبع:

مجموعه سوغات ایران

منبع: