سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد تفت و بافق در در لیست میراث کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد تفت و بافق در در لیست میراث کشور به ثبت رسید

تور مسافرتی: یزد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت شهر تفت و باغات بهم پیوسته و نخلستان های بافق در لیست میراث کشور آگاهی داد.
«سید مصطفی فاطمی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه شهرستان تفت بعنوان باغشهر استان یزد از ظرفیت بسیار زیادی در حوزه گردشگری برخوردار است، اظهار نمود: این شهرستان علاوه بر جاذبه های فرهنگی و تاریخی از باغات بهم پیوسته و کوچه باغ ها و بافت قابل توجهی برخوردارست که همین مسئله منجر به جذب توریستهای داخلی و خارجی به این شهرستان شده است.
فاطمی با اشاره به اینکه شهرستان تفت متشکل از باغات گسترده انار و سایر میوه هاست، اشاره کرد: انار تفت یکی از پتانسیل هایی است که تا حالا بواسطه این ظرفیت و همین طور انار چینی در باغات آن جشنواره های گوناگون انار برگزار شده است.
این مسئول با اشاره به ظرفیت بافق بعنوان یکی از شهرهای توریست پذیر و دارای رشد چشم گیر گردشگران ورودی در سنوات اخیر اشاره کرد: بافق یکی از پرمخاطب ترین شهرستان های یزد در نگاه گردشگران است و رشد گردشگری در این شهرستان در دوران پیش از کرونا بسیار چشم گیر بوده است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان بافق از ظرفیت نخلستان ها و باغات بهم پیوسته قابل توجهی برخودار است، اشاره کرد: نخلستان های زیبای بافق علاوه بر محصول خرما منجر به شکل گیری صنایع دستی وابسته به نخیلات شده اند؛ بطوریکه حصیربافی در آن رونق گرفته است.
فاطمی با اشاره به اهمیت حفظ بافت های تاریخی و باغ های بهم پیوسته یزد اشاره کرد: بافت های تاریخی و خانه ها و باغات از خاصیت های قابل توجهی است که در بیشتر نقاط ایران در حال از دست رفتن هستند و در کمتر نقاطی توانسته اند یکدست و دارای سکنه بمانند.
وی حفظ این میراث فرهنگی و تاریخی را لازمه حفظ گردشگری در این دو شهرستان دانست و اشاره کرد: خوشبختانه اهتمام شهرداری ها و فرمانداری ها و سایر دستگاهها برای حفظ این میراث باارزش منجر شده تا این آثار غنی بتوانند همچنان گذشته حفظ شوند و لازم است با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی اعتبارات ملی بارآفرینی شهری برای این بافت های باارزش تخصیص داده شود.
فاطمی اشاره کرد: این ظرفیت های بالفعل باید به ظرفیت هایی بالقوه برای شهرستانهای تفت و بافق تبدیل گشته و بتوانند علاوه بر رونق گردشگری، در حفظ فرهنگ و توسعه فرهنگی این دو شهرستان نقش داشته باشند.

منبع: