سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
پیشنهادی از سوی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ عنوان صنایع زیبا بجای صنایع دستی استفاده گردد

پیشنهادی از سوی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ عنوان صنایع زیبا بجای صنایع دستی استفاده گردد

تور مسافرتی: رییس انجمن مفاخر فرهنگی به مناسبت هفته گرامیداشت صنایع دستی پیشنهاد کرد که عنوان صنایع دستی به صنایع زیبا تغییر یابد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، حسن بلخاری قهی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در یادداشتی نوشت:
نخستین اصل اساسنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که عنقریب شاهد صد سالگی اش خواهیم بود، پرداختن به احیای صنایع فرهنگی ایران زمین است: «ازدیاد علاقه عامه به آثار قدیمی تاریخی و علمی و صنعتی ایران و نگهداری صنایع مستظرفه و صنایع دستی و حفظ سبک و شیوه قدیم آنها. این انجمن در طول حیات خویش در باب تحقق این اصل، زحمات گرانقدری را متحمل و آثاری درخشان خصوصاً در زمینه ساخت بناهای یادمانی برای بزرگان این مرز و بوم و نیز انتشار آثار مهم دانشمندان بزرگ ایران و اسلام انجام داد.
انسان بعنوان خالق آثار عظیم هنریِ سنّتی و دستی، خود بزرگ ترین صنعت دستی پروردگاراست: «لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ»، این آیه شریفه بیان کننده آنست که حضرت حق انسان را با دست خویش آفرید. بدین سبب اصطلاح صنایع دستی مبنای قرآنی نیز دارد و در زمینه حکمت اسلامی خصوصاً آرای اخوان الصفا نیز، اصطلاح صنایع دستی، اصطلاح رایج و شایع است.
در دوره قاجار برای تمایز میان کلیت صنعت و فن (که گستره ای وسیع داشت) و وجه زیبایی شناسانه آن، اصطلاح صنایع مستظرفه باب شد. این مفهوم که هم اشارت به زیبایی و ظرافت داشت و هم متأثر از مفهوم حکمی «ظرفا» در فرهنگ حکمی و عرفانی ما بود، مرزی کشید میان آثار صناعی و جمالی. آثار جمالی یا مستظرف آثاری بود که محور و مبنای آن علاوه بر کارکرد (که جان مایه هنرهای سنتی است) زیبایی و ظرافت نیز بود. بیان صفت مستظرفه اشاره به وجه زیباشناسانه این آثار داشت.
اینک در جامعه امروزی ایران، اصطلاح رایج در باب قسمتی از هنرهای سنّتی ایران، اصطلاح صنایع دستی است. روز صنایع دستی در تقویم ملی ایران و نیز قسمتی از عنوان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عناوین رایج فرهنگ امروز ماست. به دلایلی لازم است عنوان صنایع دستی به صنایع زیبا تغییر یابد.
از جمله: مفهوم صنعت و صنایع در اصطلاحاتی چون صنایع دستی و هنرهای صناعی اشاره و ارجاع به هنر و تمامی مفهوم این واژه در فرهنگ چند هزار ساله ایران است بدین سبب بیش و قبل از این که نوعی مهارت باشد هنر به مفهوم اصیل کلمه است و بدین جهت که در فرهنگ ایرانی اسلامی زیبایی و ظرافت از عناصر ذاتی هنر شمرده می شود. فلذا ضرورت تامه دارد از عنوانی برای اظهار و بیان آن استفاده نمائیم که بیان کننده زیبایی نیز باشد. از همین رو به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همین طور فرهنگستان هنر پیشنهاد می شود بصورت رسمی اصطلاح صنایع دستی در فرهنگ رایج امروز را به صنایع زیبا تغییر دهند تا هم ماهیت این آثار ظهور یابد و هم از مفهوم کلی صنعت متمایز شود.

منبع: