سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش، صنعتی مستعد در آستانه بحرانی جدی!

گزارش، صنعتی مستعد در آستانه بحرانی جدی!

به گزارش تور مسافرتی سمنان سهم ایران از درآمدهای صنعت توریسم و تولید ناخالص داخلی تا قبل از انتشار کرونا بیشتر از سه درصد بود که این سهم با همه گیری بلای عالم گیر کرونا در کمتر از دو سال قبل احیانا با کاهش جدی هم روبرو شده و این در حالی ست که مسئولان کشور برای افزایش دو برابری این سهم در چند سال گذشته برنامه ریزی کرده بودند.
شوربختانه، تحریم های ظالمانه از یک سو و شیوع کووید۱۹ از طرفی سبب شده که فعالان گردشگری در این یکی دو ساله با مشکلات بسیار زیادی روبرو شوند، مشکلاتی که همچنان گریبان این صنعت پردرآمد و فعالان آنرا رها نکرده و روز به روز، پیکره نحیف این صنعت را در استان سمنان رنجورتر می کند.
فعالان گردشگری در کشور و استان در چنین شرایطی، انتظار حمایت های جدی تری از مسئولان داشته و دارند؛ انتظاراتی که به علل مختلف در دوران پاندومی کرونا برآورده نشده و همین ها چشم انداز پیش روی این صنعت را در استان، تیره تر و در هاله ای از ابهام فرو برده است.
بعضی از فعالان گردشگری در استان معتقدند که انتشار کرونا علیرغم همه مصائبش، می توانست به فرصتی جهت کمک به این صنعت تبدیل گردد.
کارناوال سلامت نمودی از تبدیل تهدید به فرصت در همجواری ما!
حسین مرادی از فعالین حوزه گردشگری استان سمنان در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به ضرورت بهره گیری از فرصت های مختلف برای رونق صنعت پردرآمد گردشگری، اظهار داشت: کشورهایی همچون ترکیه و ارمنستان و… که در حوزه گردشگری پیشرو هستند در روزهای کرونا، کارناوالی را راه اندازی کرده اند تحت عنوان کارناوال سلامت که برای جذب بیش تر گردشگرها به آنها واکسن می زنند.
وی ادامه داد: ما هم برای موفقیت بیشتر در زمینه گردشگری باید بستر را برای بخش خصوصی آماده نماییم و واکسیناسیون رو از انحصار دربیاوریم تا فرآیند واکسینه کردن راحتتر و با سرعت بیشتری صورت گیرد و این احساس عدم امنیت خاطر برای مردم دنیا نسبت به وضعیت سلامت در کشور ما برطرف شود.

این فعال گردشگری افزود: بهترین کاری که در شرایط و بازه بحرانی فعلی برای فعالان حوزه گردشگری می شود انجام داد تخصیص تسهیلات خوب برای این افراد است تا در این شرایط بتوانند سرپا بمانند و زمین نخورند.
مرادی اظهار داشت: این تسهیلات باید از نوعی باشد که حداقل یک سال برای فرد متقاضی امکان تنفس ایجاد کنند تا بتوانند نیروهای خویش را تأمین کنند و گردش حسابی برای آنها بوجود بیاید تا بعد از عبور از این بحران بتوانند باردیگر سرپا شوند و باردیگر کار خویش را از سر بگیرند.
این فعال گردشگری افزود: یکی از اشکالات فعالان این حوزه در استان که می تواند نقش مهمی در رشد فعالیت ها هم داشته باشد، نبود یک ساز و کار تشویقی برای فعالان این بخش است.
مرادی اظهار داشت: مساله مهم دیگر که در این عرصه وجود دارد عدم شناخت مردم بومی از مناطق گردشگری می باشد. در قدم اول این مشکل باید برطرف شود و شهروندان با اماکن گردگشری خود آشنایی لازم را پیدا کنند. ضمن این که باید دید کلی نسبت به این صنعت تغییر بکند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دیدی که در جامعه ما نسبت به این صنعت وجود دارد نگرشی حرفه ای نیست به همین علت، کمتر کسی روی این یخش مهم صنعتی، سرمایه گذاری لازم را انجام می دهد. گذشته از این متاسفانه شناخت مردم نسبت به آثار تاریخی و فرهنگی شناخت کمی است و بنابراین باید دیدشان نسبت به صنعت توریسم تغییر بکند. اکثرا به این علت این صنعت راه نیفتاده چون که رویکرد سوددهی به این صنعت ندارند به همین علت سرمایه گذاری ها در این بخش خیلی سخت انجام می شود.
این فعال گردشگری به اهمیت فرهنگ سازی در این بخش پرداخت و افزود: ایجاد شناخت کافی و دید مناسب برای مردم باید از سنین کودکی و از مدارس شروع شود.
او با اشاره به اینکه نسل قدیم با عنایت به کهولت سن باید از راه تبلیغات میدانی به این حوزه تشویق شوند، تاکید کرد: در حوزه های دانشگاهی ما امکانات زیادی نهفته است که از این امکان باید به بهترین نحو استفاده کشود.
لزوم بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی در حوزه رونق صنعتی گردشگری استان
وی از سمنان بعنوان استانی دانشگاهی نام برد و اظهار نمود: دانشجویانی که از نقاط مختلف کشور به استان سمنان می ایند هنگامی که فارغ التحصیل میشوند و به شهر خودشان برمی گردند آنقدر باید روی این افراد کار شده باشد و اماکن گردشکری سمنان را شناخته باشند که نمایندگان ما در شهر دیگر باشند و تبلیغ گردشگری سمنان را بکنند.
مرادی اضافه کرد: همچون اقدامات مثبتی که در این عرصه انجام شده، آغاز به کار رشته ارشد گردشگری در دانشگاه سمنان بود که در حوزه خودش امری مثبت و مهمی بود.
وی در ادامه اظهار داشت: ظرفیت های سمنان در حوزه گردشگری ظرفیت های عظیمی است مانند کویر سمنان که یک کویر بکر و دست نخورده است، مسجد تاریخ خانه دامغان برند کشور ماست اینها همگی پتانسیل این را دارند که ثبت جهانی بشوند. برای مثال شاهرود و دامغان ظرفیت های عظیمی در این عرصه دارند همچون این اماکن تپه حصار و چشمه علی در دامغان است.
وی با اشاره به اینکه شاهرود به تنهایی دارای منابع طبیعی بکر گردشگری مثل جنگل ابر است اضافه کرد: باید پتانسیل های شهرستان های مختلف استان به صورت جداگانه معرفی و تبلیغ شوند.
این فعال حوزه گردشگری تاکید کرد: طرز برخورد با توریست باید اصلاح بشود. باید رفتار ما با توریست به نحوی باشد که وقتی به اینجا می اید اشتیاق باردیگر سفر کردن به اینجا را داشته باشند.

ظرفیتی پنهان در جزیره لهجه ها
مرادی اظهار داشت: میراث فرهنگی باید بیاد در دانشگاه کمپ بزند و آنجا به شکل ویژه کار بکند. برای دانشجوهای جدیدالورود تورهای گردشگری گذاشته شود.
وی ضمن اشاره به تنوع بالای لهجه ها و گویش ها در استان کویری سمنان، افزود: ما در سمنان پدیده شگفت انگیزی به اسم جزیره لهجه ها را داریم. سنت سمنان از قدیم الایام این بوده که هر قسمت با زبان و گویش خاص خودش صحبت کند.
مرادی اظهار داشت: از صنایع دستی و سوغات و صنایع غذایی برای تبلیغ میتوانیم استفاده بکنیم و تمامی این موارد باید از ابتدا برای مردم فرهنگ سازی شده و نسل جدید به صورت ریشه ای با ساز و کارها و فرهنگ گردشگری آشنا گردند.
وی ضمن اشاره به اهمیت سازمان های مردم نهاد تصریح کرد: متاسفانه ما در سطح استان نهاد مردم نهاد و ngo قوی کمتر داریم و بنابراین باید برای شکل گیری نهادهای مردم نهاد موثر برنامه ریزی و ارتباط آنها را با میراث فرهنگی برقرار بکنیم.
کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند که این صنعت در استان سمنان نیازمند حمایت جدی است و اگر در این شرایط حمایت بیشتری از واحدهای فعال در این بخش صورت نگیرد، چه بسا صنعت توریسم در استان در سال های
آتی با مشکلات بیشتری هم روبرو شود.
صنعت گردشگری در آستانه یک بحران جدی!
همینطور معاون پیشین میراث فرهنگی استان سمنان اعتقاد دارد که اگر در این شرایط از فعالان گردشگری و واحدهای صدمه دیده این بخش حمایت جدی صورت نگیرد، صنعت توریسم در ایران و استان سمنان بزودی با یک بحران جدی روبرو خواهد شد.
رحمان فرمانی معاون پیشین گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: متاسفانه صنعت توریسم در کشور محدودیت های خاص خودش را دارد. باآنکه طبیعتا هر کشوری با عنایت به ارزش هایی که بر آن حاکم است قوانین و قواعدی دارد اما برای رونق گردشگری باید به همه حوزه ها توجه گردد.
وی افزود: این مساله حتی در بعضی کشورهایی که ما گمان می نماییم گرفتار این مشکلات نیستند، وجود دارد. حال امکان دارد این قوانین از نوع گمرکی باشد یا از نوع مالی و یا مالیاتی که سرمایه گذاری را گرفتار اشکال می کند.
جذابیت شنزارها و کویرهای سمنان برای گردشگران اروپایی
این کارشناس صنعت توریسم ضمن اشاره به ظرفیت های گردشگری استان سمنان اظهار داشت: حال ایران با وجود همه ظرفیت هایی که دارد و یا استان سمنان به صورت خاص شنزارها و کویرهایی که دارد برای مخاطبان اروپایی بسیار جذاب است چونکه که آنها با عنایت به محدودیت آفتابی که دارند از این جاذبه های در محل زندگی خود محرومند.
فرمانی اظهار داشت: متاسفانه وجود برخی محدودیت ها، اجازه نمی دهد که حداکثر بهره را از این ظرفیت ها و جاذبه های خدادادی ببریم.

گردشگری، بیماری که درحال جراحی ست!
وی افزود: صنعت توریسم کشور حتی اگر درگیر کرونا هم نمی شد باز هم ما در پذیرش گردشگران و امکانات و خدمات گرفتار یکسری محدودیت ها است که این محدودیت ها شاید در بعضی از کشورهای دیگر نبوده و یا کمتر است.
فرمانی با اشاره به اینکه فعالان گردشگری چه در سطح کشور و چه در سطح استان سمنان اساسا پیش از کرونا با محدودیت ها و مشکلاتی در بحث درآمد زایی و پذیرش گردشگران روبرو بود اضافه کرد: بعد از انتشار کرونا طبیعتا صنعت توریسم چه در بعد ملی و چه استانی هم مانند دیگر نقاط دنیا صدمه هایی دیده که تا حدودی با عنایت به درآمد و هزینه های موجود این امر را گرفتار مشکل کرده است.
معاون پیشین میراث فرهنگی استان سمنان توضیح داد: اگر بخواهم مقیاس بگیرم گردشگری همچون بیماری ست است که دارد جراحی می شود. شما در قدم اول باید علایم حیاتی بیمار را نگه دارید در غیر این صورت گرفتار صدمه می شود.
این کارشناس صنعت توریسم به برخی مشکلات مبتلابه واحدهای فعال در حوزه گردشگری پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون از آنجائیکه بخش مهم منابع درآمدی واحدهای از بین رفته، با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. این در حالیست که این واحدها در این شرایط کرونایی هم باید حقوق و مزایای نیروهایش را بدهد هم هزینه حامل های انرژی و… را پرداخت کند بنابراین بدیهی ست که اگر دست این واحد را نگیریم از بین می روند.
یک پیشنهاد برای نجات واحدهای گردشگری
وی با اشاره به اینکه با تعطیلی هر واحد گردشگری یک عده ای بیکار و یا یک یا چند شغل از دست می رود اضافه کرد: با تداوم تعطیلی ها، عملا یک واحد از مدار فعالیت گردشگری خارج می شود. شاید درمان فوری و اضطراری این باشد که به این فعالین صدمه دیده در بحث پرداخت هزینه حامل های انرژی و بحث حقوق نیروی انسانی و دیگر هزینه ها کمک کننند و آنها به مدت دوسال به دولت بدهکار شوند و پس از ثابت شدن وضعیت و راه افتادن مجدد گردشگری در خلال چند سال این بدهی ها را عودت دهند.
فرمانی افزود: با این همه مشکلات، ما باید دست آن دسته از فعالان گردشگری را ببوسیم که نیرویش را در این وضعیت اخراج نمی کند چون اگر نیروی انسانی اش را اخراج کند دولت باید بیمه بیکاری آنها را بدهد و معضل اشتغال بیشتر از قبل شده و تبعات اجتماعی فرهنگی فراوانی دارد.
وی اظهار داشت: بسیاری از کشورها به فعالین این حوزه کمک بلاعوض می کنند. به صورت مثال به واحد مشکل دار می گوید در این شرایط، این ۱۰۰ یا چندصد میلیون را بگیر و هزینه کن، نمی خواهد فعلاً به دولت پس بدهی همین که اشتغال را حفظ و چراغ واحدت را روشن نگه داشتی خیلی خوب است و با این مبلغ حقوق و مزایای نیروهایت را بده.

معاون پیشین میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به اینکه در کشور ما این کار در دوران کرونا انجام نشده اضافه کرد: حال که کمک بلاعوض چندانی نشده، باید این کمک ها لااقل به شکل تسهیلات ارزانقیمت صورت گیرد. باآنکه وقتی به یک فرد وام می دهیم و پس از آن چند برابر آنرا می گیریم دیگر کمک چندانی نکرده ایم.
او افزود: برخی واحدهای گردشگری به این دلیل که گرفتار صدمه جدی شدند ناچار به دریافت این تسهیلات با سود بالا هستند و همین در آینده مشکلاتی برای آنها بوجود می آورد. آنها زمان سررسید تسهیلات، و مادامی که هنوز درآمد لازم را کسب نکرده اند چه کار باید بکنند؟
بدون شک سفر و گردشگری به مثابه یکی از بزرگ ترین بخش های اقتصادی، می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان پهناور سمنان داشته باشد.
به هر روی، به غیر از تنوع اقلیمی و تعدد جاذبه های طبیعی و تاریخی، موقعیت سوق الجیشی استان سمنان و قرار گرفتن آن بر سر شریان های پرتردد مشهد، شمال و تهران، بستر بسیار مناسبی برای رشد و رونق صنعت توریسم در این استان فراهم نموده است.
متاسفانه استان سمنان با وجود بهره مندی از این استعدادها و ظرفیت ها، آنگونه که باید نتوانسته به سهم خود از صنعت پردرآمد گردشگری برسد. به غیر از مشکلات جدی فعالان این صنعت در دوران کرونا، با عنایت به سرکار آمدن دولت تازه نفس سیزدهم، می طلبد که مسئولان کشور و استان در حوزه های مختلف اقتصادی و خصوصا اقتصاد گردشگری توجه ویژه تری به این استان چهار فصل داشته باشند.

منبع: