سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
واگذاری مدیریت بهره برداری ۱۳ مجموعه تاریخی به بخش خصوصی

واگذاری مدیریت بهره برداری ۱۳ مجموعه تاریخی به بخش خصوصی

تور مسافرتی: مدیریت بهره برداری ۱۳ مجموعه تاریخی در هفت استان با میزان جذب سرمایه ۶۸۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال به بخش خصوصی سپرده شد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، نشست کمیسیون مزایده صندوق توسعه و احیا با حضور اعضای رسمی کمیسیون، نماینده بازرسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیران صندوق توسعه و احیا سوم و دهم مهرماه ۱۴۰۰ برگزار و برندگان نهایی فراخوان عمومی بناهای تاریخی و فرهنگی اعلام گردید. فراخوان عمومی واگذاری بهره برداری بناهای تاریخی و فرهنگی در امتداد سیاست های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری در خصوص واگذاری امور به مردم با حفظ حقوق حاکمیتی، طی دو نوبت در روزنامه کثیرالانتشار ایران منتشر گردید و سرمایه گذاران تقاضاهای خودرا به دبیرخانه ارسال کردند.
پس از ارزیابی درخواست های سرمایه گذاران در کمیته های فنی و اقتصادی صندوق توسعه و احیا، در نهایت کمیسیون مزایده با مدیریت بهره برداری ۱۳ مجموعه توسط بخش خصوصی موافقت نمود.
این ۱۳ مجموعه تاریخی و فرهنگی شامل حمام حاج شهباز خان با کاربری خانه خلاق و خانه رنده کش با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی در استان کرمانشاه، عمارت مشیر دیوان با کاربری خانه خلاق در استان کردستان، خانه زعیم ابویی با کاربری خانه خلاق در استان سیستان و بلوچستان، خانه نجفی با کاربری خانه خلاق، عمارت حاج رییس با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی و تجاری و مرکز تولید و عرضه صنایع دستی و بافندگی، عمارت هفته با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی در استان بوشهر، خانه خادم باشی و خانه شریعت با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی، خانه آصف با کاربری فرهنگی پذیرایی در استان اردبیل، هتل آپادانا با کاربری اقامتی پذیرایی و خانه کازرونیان با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی در استان فارس و غار کتله خور با کاربری مجتمع گردشگری در استان زنجان هستند که مدیریت بهره برداری آن به مدت معین به بخش خصوصی سپرده شده است.
به گفته مدیرعامل صندوق توسعه تمرکز بر کاربرهای فرهنگی خصوصاً خانه خلاق و پشتیبانی از صنایع دستی و فرش دستباف همچون با اهمیت ترین رویکرد های این صندوق در سپردن مدیریت بهره برداری مجموعه های تاریخی به بخش خصوصی است.
هادی میرزایی با تاکید بر این که در این فراخوان مدیریت بهره برداری از پنج مجموعه تاریخی با کاربری خانه خلاق و بمنظور پشتیبانی از صنایع دستی و فرش دستباف به بخش خصوصی سپرده شده است، اظهار داشت: توجه به هویت تاریخی و فرهنگی در واگذاری ها، همچون با اهمیت ترین رویکرد های صندوق توسعه و احیا است که خصوصاً در دو سال اخیر بر آن تاکید گردیده است بطوریکه کاربری های فرهنگی، نقشی پررنگ تر از سایر کاربری های داشته است.
او افزود: این رویکرد سبب شده است تا مجموعه های تاریخی احیا شده به مراکزی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، معرفی ظرفیت های فرهنگی بومی، شناساندن مؤلفه های تاریخی، هویتی محلی و در مجموع به محرکی برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه تبدیل گردد.
میرزایی با اشاره به این که وضعیت مجموعه های احیا شده قبل از باز زنده سازی توسط بخش خصوصی، بسیار نامناسب بوده است، اشاره کرد: خیلی از مجموعه های احیا شده توسط صندوق توسعه، سالیان سال به حال خود رها شده و به حالت متروکه و بلااستفاده در آمده بوده است که نه فقط نشانی از کارکرد تاریخی و فرهنگی نداشته بلکه منشأ لطمه های اجتماعی نیز شده بود و نارضایتی محلی را در پی داشته است اما سپردن مدیریت احیا و بهره برداری این مجموعه ها به بخش خصوصی، منجر به ایجاد جریان حیات فرهنگی و اقتصادی در این مجموعه ها و ارتقای کیفیت بهره برداری آنها شده است.
مدیرعامل صندوق توسعه با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی توانمند در غار کتله خور بعنوان یکی از مجموعه های تاریخی که به فراخوان عمومی گذاشته شده بود، اظهار داشت: غار کتله خور طولانی ترین غار و دومین غار مهم توریستی ایران است که با وجود داشتن ظرفیت های بالای گردشگری اما در طول سه سال قبل بلاتکلیف مانده بود که در این فراخوان مدیریت بهره برداری آن با کاربری مجتمع گردشگری به بخش خصوصی سپرده شد و به زودی شاهد نتایج اثربخش آن در سطح ملی و منطقه ای خواهیم بود.
میرزایی شفاف بودن پروسه برگزاری فراخوان عمومی و افزایش رقابت سرمایه گذاران برای مشارکت در احیا و بهره برداری از مجموعه های تاریخی را همچون سیاست های مهم صندوق توسعه عنوان نمود و افزود: آگهی فراخوان عمومی علاوه بر انتشار در روزنامه سراسری و کثیر الانتشار ایران در پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات و در رسانه های ملی و محلی شامل مکتوب یا مجازی نیز اطلاع رسانی می شود. همین طور حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور و نماینده بازرسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان سرمایه گذاران در نشست های کمیسیون مزایده صندوق توسعه و احیا منجر به انتخاب سرمایه گذاران توانمند بمنظور احیا و بهره برداری از مجموعه های تاریخی شده است.
او با اشاره به صحبت های ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره برنامه دولت طبق منویات مقام معظم رهبری اظهار داشت: تمامی قراردادها با سرمایه گذاران در قالب قرارداد مشارکتی راه اندازی، اجاره، بهره برداری و انتقال (B.O.L.T ) با حفظ حقوق حاکمیتی است که نه فقط منجر به احیا و بهره برداری خردمندانه از مجموعه های تاریخی می شود بلکه با واگذاری امور به مردم وفق رهنمودهای مقام معظم رهبری، تصدی گری دولت کاهش پیدا کرده یا حذف می شود و رضایت مردم و علاقه مندان میراث فرهنگی را در پی دارد.

منبع: