سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ از ماجرای عکاسی در موزه ها تا حضور ایران در اکسپو

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ از ماجرای عکاسی در موزه ها تا حضور ایران در اکسپو

به گزارش تور مسافرتی حضور ایران در اکسپوی دبی، کمک به سوریه برای ایجاد زیرساختهای گردشگری، ماجرای ممنوعیت عکاسی در موزه ها و به تعویق افتادن نمایشگاه صنایع دستی خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته پاویون ایران در اکسپوی دبی به صورت رسمی و با حضور مجازی وزیر صمت در حضور معاون گردشگری کشورمان راه اندازی شد در حاشیه این برنامه، شالبافیان با وزیر اقتصاد سوریه مذاکره کرد. پاویون ایران بعنوان یکی از ۸ پاویون از نظر معماری انتخاب شده است.
رویداد بین المللی اکسپو ۲۰۲۰ دبی، از تاریخ اول اکتبر ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۴۰۰) تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۲ (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) در «دبی» انجام خواهد شد. در واقع این اکسپو به سبب همه گیری کرونا قرار بود سال ۲۰۲۰ اجرا شود اما یک سال به تعویق افتاد و سال جاری راه اندازی شد. ایران هم یکی از ۱۹۲ شرکت کننده در این رویداد بین المللی است. این رویداد با نمایش با شکوهی به صورت رسمی راه اندازی شد. امروز هم پاویون ایران با برگزاری یک مراسم رسمی، با حضور وزیر گردشگری امارات، سفرا و رایزنان راه اندازی شد تا معرف خلق رویدادها، ارتباط تجاری با بازرگانان و نمایش فرهنگ و هنر ایرانی باشد. برنامه های افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی به مدت پنج روز ادامه دارد بخش دیگری از برنامه های روز اول پاویون جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جلوه های ایران گردی و آژانس های گردشگریست و یکی از نمایندگان بخش خصوصی با لباس مهمانداران هواپیمایی های مختلف از قبل کرونا تا پس از مهار کرونا به فضاسازی گردشگری ایران می پردازد.
همچنین در بخش دیگری از این برنامه یکی از مسؤلان شهرداری به معرفی ظرفیت های گردشگری پایتخت کشورمان می پردازد.
رونمایی از پرواز سیمرغ مجازی، افتتاح جشنواره استارت آپ ها و برگزاری و اجرای مسابقه با اهدای جوایز از دیگر بخش های روز اول افتتاحیه پاویون جمهوری اسلامی ایران در رویداد بین المللی اکسپو ۲۰۲۰ است.
پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی دارای هفت روزنه چشمی برج میلاد، برج آزادی، پل طبیعت، کاخ سعدآباد، مدرسه دارالفنون، امامزاده داود و موزه کمال الملک است.
آغاز دور دیگری از سفرها در انتها ماه صفردور دیگری از سفرها مصادف با آخر ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شروع شد. این درحالی است که طبق اعلام پلیس راهور کارت واکسن هم مجوزی برای سفر به شهرهای قرمز نیست.
طبق اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته ۱۲ مهر ماه، ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۹۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۶ شهر در وضعیت زرد و ۵۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
اما سفرها از عصر روز گذشته به سمت شهرهای گردشگری شروع شده است، ترافیک در خیلی از محورها و خیابان ها وجود داشت تا مردمی که مدت ها بود، سفر نرفته اند با شرایط جدید، در ایام پایانی ماه صفر، به تعطیلات بروند آن هم زمانی که روز چهارشنبه را به روزهای قبل و پس از آن متصل کرده اند.
سرهنگ احمد شیروانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا محدودیت های ترددی در جاده های شمالی را شرح داد و اظهار داشت: محدودیت های اعلامی تردد بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در ورود و خروج به / از شهرهای گروه قرمز و نارنجی کماکان ادامه دارد.
شرایط جدید سفر هم از آن جهت است که واکسینه شدن مردم ایران به سرعت درحال انجام بوده و تا کنون طبق اعلام وزارت بهداشت، ۴۱ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۸۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۷۵۵ نفر هم دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۸ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۸۴۰ دوز رسیده است.
سفرهای میانی ماه مهر از آنجا انجام می شود که خیلی از خانواده ها فرصت تعطیلات مهر ماه را آخرین فرصت برای رفتن به سفر می دانند چون که به قول علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش؛ مدارس درحال ثبت وضعیت بهداشتی خود در سامانه آموزش و پرورش هستند و از نیمه دوم آبان، کلاس های حضوری مدارس با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله های اجتماعی برگزار می گردند.
بنابراین استقبال از تورهای گردشگری هم این روزها بالا رفته است و از روزهای قبل تبلیغ تورهای گردشگری زیاد شده است. همینطور در بعضی از مسیرها مانند شیراز و بندرعباس هم بلیت قطار و هواپیما در این ایام به سختی پیدا می شود.
تاکید بر حضور ایران در نشست گردشگری روستایی مراکشمعاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری دیدار نمود در این دیدار بر حضور ایران در نشست گردشگری روستایی در نوامبر سال جاری در مراکش تاکید گردید. علی اصغر شالبافیان در حاشیه برگزاری پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست ها و استراتژی های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در مالدیو درحال برگزاری است، با زوراب پولولیکاشویلی دیدار و گفتگو کرد.
معاون گردشگری کشورمان در این دیدار، در باره اشتراک گذاری پروژه های کمک فنی سازمان جهانی گردشگری به راه اندازی مجدد گردشگری در منطقه با دبیرکل این سازمان رایزنی کرد.
آموزش و سرمایه گذاری برای رساندن بازیابی قوی تر برای گردشگری، محور دیگر صحبت های معاون گردشگری کشورمان و دبیرکل سازمان جهانی گردشگری بود.
علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشورمان درباره دیدار خود با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری اظهار داشت: در این جلسه با زوراب پولولیکاشویلی درباره نحوه مدیریت پاندمی کرونا، راه اندازی مجدد گردشگری، از سرگیری صدور ویزا برای توریستهای خارجی که قصد ورود به ایران را دارند، سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی و انجام واکسیناسیون فعالان گردشگری در ایران صحبت کردیم که دبیرکل سازمان جهانی گردشگری هم از کارهای ایران در مورد تقویت و توسعه صنعت گردشگری ابراز خرسندی کرد.
او اضافه کرد: همینطور در این جلسه در مورد همکاری برنامه های جاری همچون عرضه مشاوره و همکاریهای فنی، راه اندازی مرکز صنایع دستی و گردشگری، تاکید بر حضور ایران در نشست گردشگری روستایی در نوامبر سال جاری در مراکش، کمک مؤثر کشورمان در کمیته تهیه تدوین کد بین المللی پشتیبانی از حقوق گردشگران با دبیر کل سازمان جهانی گردشگری گفتگو کردم و بر اهمیت برنامه های آموزشی اجرایی در همکاریهای مشترک تاکید فراوان شد.
ماجرای ممنوعیت عکاسی در فضای بسته موزه در حالی که مدیرکل موزه های کشور روز دهم مهر در پاسخ به درخواستی در خصوص لغو ممنوعیت عکاسی در موزه ها، بر این ممنوعیت تاکید کرده بود، اما روز ۱۴ مهر ممنوعیت عکاسی در موزه ها را تکذیب کرده است. اخیرا صفحه اینستاگرام کاخ موزه گلستان پستی را منتشر نمود که در آن نوشته شده بود: طبق بخشنامه اداره کل موزه های کشور، به سبب رعایت حداکثری پروتکلهای بهداشتی در روزهای همه گیری بیماری کووید ۱۹، هر گونه عکاسی با دوربین عکاسی یا تلفن همراه در مکان های سربسته موزه ها ممنوع می باشد. این ممنوعیت به دنبال عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفظ ماسک بر روی صورت توسط بازدیدکنندگان هنگام گرفتن تصاویر یادگاری یا سلفی، در تمام طول مسیر بازدید و بی توجهی به تذکر دوستانه همکاران و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی دیگر بازدیدکنندگان و همکاران موزه دار و مراقب صادر گردیده است. ازاین رو عکاسی تا اطلاع ثانوی در همه مکان های سربسته موزه ها ممنوع می باشد. این خبری بود که صفحه مجازی کاخ موزه گلستان اعلام نموده و نوشته عکاسی در فضای باز موزه و باغ گلستان کماکان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بلامانع است.
این درحالی است که به دنبال انتشار این خبر، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز چهاردهم مهر ماه به تکذیب این بخشنامه پرداخته و گفته است: عکاسی از موزه ها در فضای بسته به شکل فردی باتوجه به واکسیناسیون گسترده ای که انجام شده، ممنوعیتی ندارد. سال قبل وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در پروتکلهای بهداشتی خود اعلام نموده بود، عکاسی که باعث ایجاد تجمع شود، ممنوع می باشد.
مدیرکل موزه ها اضافه کرد: اما حالا باتوجه به واکسیناسیون گسترده ای که انجام شده، عکاسی از موزه ها در فضای سربسته به شکل فردی مجاز است و ممنوعیتی ندارد. اگر افرادی قصد گرفتن عکس گروهی دارند، باید خارج از موزه ها در فضای باز عکاسی کنند.
کارگر خاطرنشان کرد: با تغییر رنگ بیشتر شهرها به نارنجی، مطابق هماهنگی های قبلی اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ستاد کرونا، موزه ها، کاخ ها و محوطه های تاریخی فعالیت خویش را در شهرهای نارنجی آغاز کردند.

این درحالی است که نامه ای به امضای کارگر در این خصوص موجود و تاریخ آن هم برای دهم مهر ماه است در این نامه نوشته شده که ممنوعیت عکاسی و فیلمبرداری برای حفظ ایمنی مخاطبان و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.
تعویق نمایشگاه صنایع دستی برای چندمین بارنمایشگاه صنایع دستی که قرار بود پس از دو سال به رغم گرفتن مجوز از ستاد کرونا در اواخر مهر ماه برگزار شود؛ این دفعه به رغم به دستور قائم مقام جدید وزارت میراث فرهنگی باز هم به تعویق افتاد.
این نمایشگاه به سبب محدویت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در دو سال گذشته برگزار نشد. ازاین رو باتوجه به این موارد برگزاری نمایشگاه پیش رو از ۲۷ تا ۳۰ مهر ماه مد نظر برگزار کنندگان بود که در این راستا مجوز ستاد ملی کرونا را هم گرفته بودند و هنرمندان صنایع دستی هم ثبت نامهای لازم را انجام دادند. اما معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی این دفعه با برگزاری نمایشگاه باز هم مخالفت کرد و با ذکر دلایلی آنرا باتوجه به وضع موجود در این برهه زمانی به صلاح ندانست.
ضرورت فراهم کردن پیش نیازهای مورد انتظار برای برگزاری باشکوه نمایشگاه بعنوان نخستین رویداد ملی در حوزه تخصصی تحت امر وزیر در دولت جدید، محدودیت زمانی و همینطور محدودیت های کرونایی برای انجام اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده همچون این علل است.
ادامه روند همه گیری کرونا و محدودیت های ناشی از آنکه علاوه بر ایجاد مشکل در ترددهای بین استانی مشارکت کنندگان خواهد شد و منجر به کاهش میزان استقبال بازدیدکنندگان و در نتیجه کاهش فروش می شود، افزایش ۶۶ درصدی هزینه های نمایشگاهی برای مشارکت کنندگان و لزوم برنامه ریزی مناسب و جذب اعتبارات حمایتی به منظور پرداخت یارانه نمایشگاهی پوشش بخشی از صدمه های وارده به مشارکت کنندگان و به خصوص هنرمندان مناطق محروم از علل دیگر است.
پس از ذکر این مسائل علی دارابی که اخیرا معاونت میراث فرهنگی و قائم مقامی وزارت میراث فرهنگی را بر عهده گرفته است خطاب به معاون صنایع دستی نوشته که علل عدم برگزاری نمایشگاه مستدل و قابل قبول است ازاین رو برنامه ریزی برای فرصت و زمان مناسب صورت گیرد.
کمک به سوریه برای ایجاد زیرساختهای گردشگریمذاکراتی با کشورهای روسیه و امارات در حاشیه برگزاری اکسپوی دبی انجام شده که محورهای آن درباره کمک به سوریه برای ایجاد زیرساختهای گردشگری و تفاهم نامه با دبی در حوزه گردشگری پزشکی بوده است. در این هفته مراسم افتتاح رسمی پاویون ایران در اکسپوی دبی با حضور ایرانی ها مقیم امارات و نهادها و موسساتی که از سوی دولت و نهادهای ایران در امارات مستقر بوده و مشارکت و حضور گسترده کشورهایی که مشتاق ایران و فرهنگ و تاریخ و توسعه روابط با کشور ما هستند؛ اجرا شد. در این مراسم مقامات سیاسی گوناگونی همچون سفیر هلند، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه، سفیر سوریه و سفیر لبنان و عراق، رئیس هیأت مدیره اکسپو معاون وزیر صنعت امارات متحده عربی و مقامات دیگر هم حضور داشتند. همزمان با برگزاری مراسم افتتاح رسمی پاویون ایران، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور در نخستین سفر خارجی خود که به منظور شرکت در اکسپو انجام شد؛ جلساتی را با مسؤلان وزارت اقتصاد روسیه و معاون وزیر صنعت امارات داشت. در جلسه با حضور وزیر اقتصاد سوریه و سفیر آنکه در محل پاویون سوریه برگزار شد؛ محورهای همکاری همچون مشارکت شرکتهای ایرانی برای بازسازی زیرساخت های گردشگری و ایجاد هتل های جدید و کمک و مشارکت به اقتصاد گردشگری سوریه احیا و مرمت آثار تاریخی این کشور مباحثی بود که بین طرفین رد و بدل شد. بدین سان بنظر می رسد این موضوعات فرصت های اقتصادی زیادی را برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم می آورد. استفاده از ظرفیت گردشگری پزشکی برای مخاطبان سوری از دیگر محورهایی بود که برای اجرایی شدن آن احتیاج به تشکیل کمیته همکاری مشترک و مذاکرات بین دو کشور است. دیدارهایی با معاون وزیر صنعت دوبی در رابطه با توسعه مناسبات دو جانبه با محوریت گردشگری انجام گرفت و علاقه مندی زیادی از سوی مقام مسئول در امارات ابراز شد. همینطور قرار شد در چارچوب بسته های سرمایه گذاری در ایران، تفاهمنامه ای در حوزه گردشگری پزشکی نوشته شود.
استراتژی های گردشگری ایران در حوزه گردشگری داخلی تشریح شدمعاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی سیاست ها و استراتژی های جمهوری اسلامی ایران را در نشست هم اندیشی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در کشور مالدیو درحال برگزاری است، شرح داد. علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین برنامه آموزش اجرایی سیاست ها و استراتژی های گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که با مبحث گردشگری داخلی بعنوان استراتژی بلندمدت گردشگری ملی و بین المللی از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵ تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو درحال برگزاری است، سیاست ها و استراتژی های ایران را بخصوص در روزهای کرونا و پساکرونا شرح داد. در این جلسه که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور همچون ژاپن، چین، هنگ کنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همینطور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی گردشگری درحال برگزاری است، معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیت ها و توانمندی های گردشگری ایران، به محدودیت های بوجود آمده به واسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره نمود. او ضمن بیان چالش های پیش روی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آنرا بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اتخاذ شده است، شرح داد. وی اظهار داشت: با توجه به این که شرایط پاندمی کرونا به شکلی بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی هم طبق دستورالعمل های بهداشتی با محدودیت های فراوانی مواجه گردید، فعالان گردشگری کشور صدمه های زیادی دیدند که اقداماتی برای پشتیبانی از آنها و پیشگیری از تعطیلی این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایت ها تا زمان از میان رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.