سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رضوانفر عنوان کرد؛ شمایل دو ایرانی بر ورودی با اهمیت ترین کلیسای ارامنه جهان

رضوانفر عنوان کرد؛ شمایل دو ایرانی بر ورودی با اهمیت ترین کلیسای ارامنه جهان

یک پژوهشگر ایرانی اظهار داشت: شمایل تیرداد و گریگور روشنگر نخستین رهبر دینی ارامنه و از نسل سورنا سردار ایران بر ورودی کلیسای اچمیادزین با اهمیت ترین کلیسای ارامنه جهان نقش بسته است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر پژوهشگر ایرانی که برای انجام تحقیقات پیرامون میراث دو کشور ایران و ارمنستان به این کشور سفر کرده بود اظهار داشت: ارمنستان در کتیبه سه زبانه داریوش هخامنشی در بیستون با نام ارمینه (به زبان پارسی و عیلامی) و اورارتو (به زبان اکدی) بعنوان یک ساتراپی یا استان ایران معرفی شده است.
این زبان شناس، ارمنستان را اولین کشور جهان دانست که مسیحیت را بعنوان دین رسمی و توسط تیرداد سوم اشکانی در سال ۳۰۱ میلادی پذیرفته و ۱۳ سال بعد روم باستان مسیحیت را به رسمیت شناخت.
او اضافه کرد: برمبنای اسناد ارمنی، پذیرفتن مسیحیت، مربوط به بیماری سخت تیرداد و شفا یافتن وی توسط گریگور روشنگر (اولین رهبر دینی ارامنه و از نسل سورنا سردار ایرانی) است پس شمایل این دو ایرانی بر ورودی کلیسای اچمیادزین که با اهمیت ترین کلیسای ارامنه جهان است نقش بسته است.
به گفته رضوانفر، شهر مذهبی اچمیادزین، تا سال ۱۹۴۵ به نام ولاش آباد نامیده می شد و به دست ولاش شاه (۱۱۷-۱۴۰ میلادی) از دودمان پارتیان ایران بنا شد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کلیسای جامع اچمیادزین که در اسناد ایرانی به نام سه کلیسا نامیده شده، محل استقرار جاثلیق (پیشوای جامع) ارامنه است.