سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در نامه ای به وزارت میراث فرهنگی؛ پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا در مراکز اقامتی منتشر گردید

در نامه ای به وزارت میراث فرهنگی؛ پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا در مراکز اقامتی منتشر گردید

وزارت بهداشت در نامه ای به وزارت میراث فرهنگی، جزئیات پروتکلهای بهداشتی مبارزه با ویروس کرونا را در مراکز اقامتی تشریح و منتشر نمود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسخه بازبینی شده پروتکل بهداشتی مبارزه با بیماری کووید ۱۹ در مراکز اقامتی با رویکرد طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها را جهت صدور دستور، اقدام و پیاده سازی در نامه ای به علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ارسال کرد.
در این نامه آمده است: ضمن ابلاغ این پروتکل ها به واحدهای تابعه کشوری و استانی، حسن اجرا و نظارت این پروتکل با جنابعالی و واحدهای تابعه مرتبط می باشد. مراکز فوق با رعایت پروتکل ها، مجاز به فعالیت در تمامی شرایط رنگ بندی بوده و در صورت تغییر در مصوبات ستاد ملی، مکلف به انجام مصوبات در هر زمان هستند.
این وزارت و واحدهای تابعه دانشگاهی و شهرستانی وابسته، بر مبنای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ناظر عالی بوده و مکلف به نظارت مستمر هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و مغایرت، برخورد قانونی لازم را به عمل می آورند. همینطور انعکاس گزارش مستمر نظارت ها توسط آن سازمان و واحدهای تابعه در ارتباط با این وزارت و دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور مورد انتظار است.
در این شیوه نامه که آبان ماه ۱۴۰۰ تهیه و تدوین شده، آمده که دامنه کاربرد آن، هتل ها، متل ها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، مراکز اقامتی گردشگری و بوم گردی هستند. همینطور این مراکز به شرط انجام واکسیناسیون شاغلین یا تست PCR منفی با اعتبار حداکثر ۷۲ ساعته، مجاز به فعالیت طبق طرح هوشمند محدودیت های مصوبه ستاد ملی هستند. همینطور مشاغل این گروه برای ادامه فعالیت دارای کارت واکسیناسیون یا تست منفی باشند و صحت سنجی کارت واکسن توسط ناظران صورت گیرد.
یکی دیگر از موارد برای کاهش مواجهه و قطع زنجیره انتقال، رعایت فاصله گذاری اجتماعی اعلام شده است که در این راستا هم مواردی را متذکر شده اند همچون پیشگیری از ورود افراد بدون ماسک یا رعایت فاصله دو متری بین مشتریان، کارکنان و میهمان. استفاده از ۸۰ درصد ظرفیت سرنشین خودرو برای جابجایی کارکنان در صورت فعال بودن سرویس ایاب و ذهاب، کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان با مشتریان یا مهمان، رعایت حداقل چهار مترمربع برای هر مهمان، استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی آسانسور، غربالگری شاغلان، مراقبت از گروههای صدمه پذیر از دیگر موارد اشاره شده است.
همچنین در بخش رعایت بهداشت مواد غذایی آمده که عرضه غذا به شکل سلف سرویس فقط در شرایط قرمز کرونایی در محل ممنوع می باشد. توزیع هر گونه آشامیدنی باید به صورت بسته های یک نفره دارای نِی پوشش دار باشد. کلیه تجهیزات مورد استفاده در طبخ و فرآوری به صورت مستمر گندزدایی شوند.
در حوزه بهداشت ساختمان هم آمده است که باید محل های تجمع در مراکز اقامتی گندزدایی شوند. همینطور از دکمه های حسگر بدون تماس در آسانسورها استفاده کنند. آبخوری ها و آبسردکن ها هم موقتاً حذف شود. از تهویه طبیعی در مراکز اقامتی استفاده کنند و سفارش شده که با عنایت به این که در فصل پاییز و تابستان امکان باز کردن پنجره ها فراهم نیست، دستگاههای مجهز به فیلتر مناسب در اتاق های فاقد پنجره نصب شود.
در این پروتکل آمده که در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده، این مراکز اقامتی اجازه فعالیت نخواهند داشت و مسئولیت نظارت و کنترل آنها با سازمان صادرکننده مجوز آن واحد اقامتی خواهد بود. در بخش های دیگری از این پروتکل درباره روش های آموزشی مناسب جهت رعایت پروتکل ها، روش های درست شستشوی دست ها هم ذکر شده است.

منبع: