سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون وزیر راه : فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما و قطار تأثیری نداشت

معاون وزیر راه : فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما و قطار تأثیری نداشت

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: مردم در اتوبوس و مترو و تاکسی کنار هم بودند ولی وقتی وارد هواپیما می شدند، فاصله گذاری رعایت می شد که نشان داده است این روش، بی فایده بود.

شهرام آدم نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حذف فاصله گذاری های اجتماعی در حمل و نقل عمومی بین شهری اظهار نمود: در یک سال قبل روش فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی را رعایت کردیم که این محدودی جذب مسافر در حمل و نقل هوایی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما و در اتوبوس و قطار ۵۰ درصد بود.
مردم در مترو کنار هم بودند ولی در هواپیما جدا از هم می نشستند!
وی افزود: این روش، پُرهزینه و کم اثری بود؛ چون همه مسافرانی که قصد ورود به فرودگاه ها را داشتند تا پیش از سوار هواپیما شدن، در تاکسی و مترو و اتوبوس های درون شهری بوده اند و کنار همدیگر می نشستند اما در هواپیما باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: پیرو مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشتیم، قرار شد روش مؤثرتری انجام شود؛ بخصوص که در ماه های گذشته با زحمات وزارت بهداشت، وضعیت واکسیناسیون در کشور خیلی بهتر شد؛ بنابراین برای اجرای روش های استاندارد مقرر شد هر مسافری که مقرر است از حمل و نقل عمومی بین شهری استفاده نماید، کارت واکسن داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر مسافری کارت واکسن نداشته باشد باید حتما تست پی سی آر منفی ۷۲ ساعته عرضه نماید. در غیر این صورت نمی تواند از حمل و نقل عمومی استفاده کند؛ این روش تشدید سبب می شود همه کسانی که می خواهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، به سمت حمل و نقل عمومی بروند که روش مؤثرتری برای پیشگیری از زنجیره انتقال کرونا خواهد بود.
تا اول آذر نیازی به عرضه کارت واکسن نیست
آدم نژاد تاکید کرد: هم اکنون برای خرید بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری، واکسیناسیون مسافران را کنترل نمی نماییم و این پروتکلهای جدید از اول آذر اجرا می شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون تنها پروتکلی که تا اول آذر اجرا می نماییم این است که اگر مسافری بنا بر اعلام سامانه وزارت بهداشت، دارای تست کرونای مثبت باشد تا ۱۴ روز نمی تواند بلیت بخرد؛ اما از اول آذر باید کارت واکسن داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انتقاد برخی مسافران در خصوص این که شرکتهای ریلی فروش بلیت قطار تا ۱۰۰ درصد ظرفیت را از الان شروع کرده اند اظهار داشت: چنین اتفاقی رخ نداده و همچنان شرکتهای ریلی باید تا ۵۰ درصد ظرفیت قطار، بلیت فروشی کنند؛ اما خانواده ها این محدودیت را ندارند و می توانند در یک کوپه سفر کنند.
چند صندلی در اتوبوس خالی است تا مسافران مشکوک به کرونا به آن منتقل شوند
وی تاکید کرد: اما از اول آذر محدودیت های مسافرگیری تغییر می کند که به صورت کنترل با کارت واکسن یا تست منفی پی سی آر است. ظرفیت مسافرگیری در هواپیما ۱۰۰ درصد و در قطار و اتوبوس به ۸۰ درصد افزایش می یابد. چون در قطار و اتوبوس قرار شد ظرفیت خالی نگه دارند تا اگر در طول سفر مشخص شد مسافری علایم نشان می دهد، او را به صندلی های خالی منتقل کنند تا دور از سایر مسافران باشد.
کارت های جعلی واکسن را شناسایی می کنیم
آدم نژاد درباره امکان جعل کارت واکسن اظهار داشت: کنترل ها به صورت سیستمی است و با کارت های فیزیکی انجام نمی شود؛ مسافران باید در سامانه امید مشخصات خویش را بارگذاری کنند تا مشخصات آنها در هنگام خرید بلیت، چک شود. البته در آینده نزدیک مقرر است بارکد مسافری را در حمل و نقل برون شهری اجرا نماییم.
تغییر کنترل تردد جاده ای خودرو های شخصی از دستی به هوشمند
وی در مورد امکان تردد خودرو های شخصی در جاده ها هم اظهار نمود: در پروتکل جدید کنترل هوشمند، نحوه مسافرت جاده ای با خودروی شخصی میان شهرها با رنگ بندی های جدید مشخص شده است؛ روشی که قبلاً به صورت کنترل فیزیکی تردد میان شهرهای قرمز و نارنجی بود، از این پس به صورت هوشمند اجرا می شود. هم اکنون تردد خودرو های شخصی به شهرهای قرمز محدود شده است.
عوارض عبور از آزادراه ها افزایش نمی یابد
معاون وزیر راه درباره افزایش عوارض آزادراه ها بیان نمود: فعلا برنامه ای برای افزایش عوارضی آزادراه ها نداریم.