سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
یک تصمیم عجیب دیگر در محوطه ارجان؛ تغییر عرصه و حریم محوطه تاریخی ارجان برای انتقال لوله آب!

یک تصمیم عجیب دیگر در محوطه ارجان؛ تغییر عرصه و حریم محوطه تاریخی ارجان برای انتقال لوله آب!

به گزارش تور مسافرتی طبق تصمیم شورای فنی میراث فرهنگی، عرصه و حریم محوطه تاریخی ارجان به بهانه انتقال لوله آب مورد بازبینی و تغییر قرار خواهد گرفت.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محوطه تاریخی ارجان در شرق استان خوزستان یکی از مهم ترین محوطه های قبل از تاریخ است که آثار منحصر به فرد و گرانبهایی از آن به دست آمده است. حلقه قدرت، کشف یکی از قدیمی ترین مساجد از نوع مساجد شبستانی بخشی از یافته های در رابطه با این محوطه است. این درحالی است که این محوطه در سال های اخیر دستخوش تغییرات و تعرضات مختلفی شده است بعنوان مثال در دهه ۷۰ بنای یادمانی و خشتی آن به کلی پاک شد.

حلقه قدرت یکی از اشیای منحصر به فرد کشف شده از محوطه ارجان در اتفاقی جدید هم مقرر است لوله های آب از این محوطه تاریخی عبور کند. چون شهریور ماه سال جاری شورای فنی در ارتباط با طرح های عمرانی در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی تشکیل جلسه داد و اعضای آن درباره چند مبحث تصمیماتی را گرفتند که یکی از این موارد درباره مطالعات آب رسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی در محوطه تاریخی ارجان بود. بر این اساس قرار شد درخواست رسمی تغییر و بازبینی در ضوابط عرصه و حریم شهر تاریخی ارجان به دفتر ثبت داده شود. گویا مقرر است بر این اساس خط لوله آب از این محوطه بگذرد چون در ادامه آمده که در صورت تغییر در ضوابط و ابلاغ از جانب وزارت، عبور لوله های آب منطبق بر لوله های نفت که هم اکنون از این محوطه تاریخی عبور کرده، صورت گیرد. چون که این اتفاق از نظر شورای فنی بلامانع اعلام شده است. این در شرایطی است که سال ۸۵ عرصه و حریم این محوطه با دقت تمام انجام شده بود.

منبع: