سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی خبر داد افزایش تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی خبر داد افزایش تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱

به گزارش تور مسافرتی خراسان رضوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه محدودیت های سفر طی دو سال قبل باعث تقاضای انباشته سفر شده است، اظهار داشت: این تقاضا، تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱ را افزایش داده است.

علی اصغر شالبافیان اظهار نمود: اولین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر را در خراسان رضوی آغاز کردیم، چون که علاوه بر بحث معنویت به علت حضور بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و شوق زائرین برای حضور در این جایگاه این استان الگویی برای تمام کشور خواهد بود و موارد گفته شده ضرورت برنامه ریزی دقیق در حوزه سفر را مضاعف می کند.

وی افزود: با شیوع پاندمی کرونا با اینکه ستاد خدمات سفر در کشور تعطیل نشده بود، اما به واسطه کاهش حجم کار، فعالیت آن هم کمتر شده بود و الان در شرایطی قرار خواهیم گرفت که سفرها از زمان قبل کرونا بیشتر خواهد شد که این مساله به هماهنگی بیشتری نیاز دارد.

رئیس ستاد خدمات سفر کشور تصریح کرد: بخش گردشگری از منظر اقتصادی و زیرساختی همچون نیروی انسانی به شدت صدمه دیده است و عرضه تمهیدات زیرساختی به تلاشی مضاعف نیاز دارد.

شالبافیان تصریح کرد: تمهیداتی که باید اندیشیده شود فقط در ارتباط با حوزه زائرین داخلی نیست، چونکه بعد از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای زیادی را بوجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به هم زمانی مناسبت های ماه رجب، شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائرین داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: برپایه گزارش های دریافتی از برخی نمایندگی های ایران در کشورهای پاکستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس اسقبال خوبی را از سفر به ایران در پیش داریم.

شالبافیان بر لزوم فعالیت دائمی و در طول سال ستاد اجرایی خدمات سفر تصریح کرد و اظهار داشت: از آنجاییکه پیشبینی می شود ورود زائرین به مشهد حداقل تا آخر شهریور ماه روند افزایشی داشته باشد باید برنامه ریزی ها با این نگاه انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی یک الگو برای کشور است، اضافه کرد: طرح مبدا تا مبدا را بعنوان الگو به استانهای دیگر هم عرضه خواهیم کرد و در این بین خراسان رضوی نقش محوری خواهد داشت.

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور با بیان اینکه دستگاههای دولتی با برخی محدودیت ها مواجه اند، اظهار نمود: همینطور باید استفاده از ظرفیت داوطلبان و نهادهای مردمی در دستور کار قرار گیرد و با عنایت به اینکه بحث خدمت به زائرین در استان خراسان رضوی مطرح است، امکان بهره مندی از این ظرفیت ها بیشتر خواهد بود.

شالبافیان تصریح کرد: استاندار خراسان رضوی با استانداری هایی که در راه تشرف زائرین قرار دارند، برای خدمات رسانی به زائرین هماهنگی های لازم را انجام دهند. البته نباید از شهرستان های استان هم غفلت شود و فرمانداری ها هم باید فعال شوند و از ظرفیت آنها استفاده گردد.

وظیفه ستاد اجرایی خدمات سفر تسهیل زیارت است

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی وظیفه ستاد اجرایی خدمات سفر را تسهیل زیارت عنوان نمود و اظهار داشت: با ادامه فعالیتهای خوب گذشته این ستاد، باید سازماندهی ادامه پیدا کند و با نگاه مساله محور بگونه ای اقدام گردد که سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و انقلابی در جریان خدمت گذاری زائر قرار گیرد.

وی افزود: فرایند خطی و نمودار خدمت به زائرین از مبدا تا مبدا را تکمیل نماییم تا مکان، نحوه خدمت رسانی و ارتباط با زائرین مشخص باشد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، گنابادی نژاد در مورد این که حضور زائرین در نوروز با دو سال قبل متفاوت خواهد بود، خاطرنشان کرد: با عنایت به محدودیت های سفر طی دو سال گذشته، احتمال استقبال گسترده مردم در نوروز ۱۴۰۱ پیشبینی می شود و مشهد به نقطه ای کانونی برای سفر و زیارت تبدیل خواهد شد.

منبع: