سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سفر پرحاشیه وزیر میراث فرهنگی به اصفهان؛ از فرونشست زمین تا مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله

سفر پرحاشیه وزیر میراث فرهنگی به اصفهان؛ از فرونشست زمین تا مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله

تور مسافرتی: وزیر میراث فرهنگی در روز اول سفر خود به اصفهان به بازدید از میدان نقش جهان و کارگاه های صنایع دستی پرداخت و درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله و تاثیر فرونشست در بافت تاریخی صحبت کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها، حدود یک ماه پیش سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی دستور داد تا سفری به اصفهان داشته باشد و به وضعیت این استان رسیدگی کند. استانی که در تعداد آثار تاریخی ثبتی و تولید صنایع دستی همینطور تعداد حضور گردشگران رتبه اول را در ایران دارد، اما هنوز وضعیت مدیرکل آن نامشخص است.
ضرغامی امروز بالاخره به اصفهان آمد و بازدید خویش را از میدان نقش جهان شروع کرد. او به مسجد امام (ره)، سردر قیصریه، عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله رفت و از نزدیک از پروژه های مرمتی بازدید داشت، بازدیدی که البته تا آن زمان خبرنگاران حضور نداشتند.
بیشترین پرسشی که از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اصفهان شد، به تعیین تکلیف انتصاب مدیرکل مربوط بود؛ او در این باره به خبرنگاران اظهار داشت: قرار شد که روشن بشود چکاری می خواهیم بکنیم و بحث اداره کل استان اصفهان بزودی حل خواهد شد. انشالله مدیرکل خوب و شایسته با هماهنگی استان در ایام آینده معرفی خواهیم کرد. مدیرکل میراث فرهنگی نخستین پاسدار و حافظ میراث فرهنگی در استان خواهد شد. به دنبال بهترین گزینه ای هستیم که در شرایط اصفهان بتواند سیاست ها و راهبردها مارا اجرا نماید.
افزایش بودجه پروژه های مرمتی
وزیر میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره وضعیت پروژه های مرمتی استان اصفهان همچون پروژه گنبد مسجد شیخ لطف الله هم توضیح داد: وضعیت مرمت مجموعه آثار و ابنیه تاریخی ما بی هیچ وجه شایسته این سابقه تمدنی نیست و باید فکر اساسی برای آن کرد. بودجه ها کفاف انجام پروژه های مرمتی را نمی دهد، در اصفهان دو هزار بنای تاریخی داریم و طبق برآوردی که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، برای مرمت این ابنیه پنج هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. این درحالی است که اعتبار اصفهان در حوزه مرمت ۳۰ میلیارد تومان است، با این بودجه بیشتر از ۱۰۰ سال طول خواهد کشید که این مرمت ها انجام شود!
وی اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۱ آخرین مراحل تصویب خود در دولت را گذارند، شب گذشته در جلسه ای با رئیس جمهور گزارشی از وضعیت اسفناک ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی و گرفتاری هایی که در حوزه مرمت وجود دارد به ایشان عرضه کردیم.
ضرغامی عنوان کرد: رئیس جمهور با اطلاعاتی خوبی که داشتند، همراهی کامل با درخواست های ما کردند و قرار شد در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سالهای گذشته بودجه مرمت افزایش قابل توجهی داشته باشد. این تغییرات در ردیف ها و تبصره های بودجه رخ خواهد داد و بخشی از کار هم انجام شده است. امیدواریم با افزایش بودجه ها در اصفهان که جایگاه ویژه ای در میراث فرهنگی کشور دارد، اقدامات قابل قبولی صورت گیرد.
نخبگان درباره مسجد شیخ لطف الله تصمیم می گیرند
وزیر میراث فرهنگی درباره سرنوشت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله تصریح کرد: اخیراً جلسه ای با نخبگان و پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی همچون اساتید دانشگاه، استادکاران و باستان شناسان برگزار شد و هفته آینده جلسه دوم با تعداد دیگری از نخبگان این حوزه برگزار می شود. هدف از این نشست ها استفاده از ظرفیت پرارزش نظری و نظریه این اساتید است و حرف های این اساتید مبنای تصمیم گیری برای شده است.
وی افزود: این جلسات را ادامه خواهیم داد و تصمیمات آنرا در میدان عمل نشان می دهیم، اصفهان و پروژه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله یکی از جدی ترین مصادیق این جلسات خواهد بود.
ضرغامی ضمن اشاره به اعطای اختیارات ویژه به مدیرکل استانهای خاص در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نظیر اصفهان، توضیح داد: به صورت کلی سیاست های من تمرکززدایی و اعطای اختیارات ویژه به تمام استان ها است که بتوانند در محل تصمیمات ویژه را بگیرند و نیازی برای هماهنگی با مرکز نداشته باشند. حتما اصفهان یکی از مصادیق جدی این تصمیم گیری است.
در حد توان برای پیشگیری از صدمه فرونشست کار خواهیم کرد
وزیر میراث فرهنگی درباره مسئله فرونشست در آثار تاریخی اصفهان هم اظهار داشت: متأسفانه خشکسالی و سایر پدیده های جوی اثرات مختلفی گذاشته و یکی از حوزه های تاثیرپذیرفته از آن میراث فرهنگی است. در سفری که به اصفهان دارم آخرین وضعیت فرونشست در آثار تاریخی را بررسی خواهم کرد. آن بخشی از کار که به ما مربوط می شود، تلاش می نماییم در حد توانمان آنرا انجام دهیم، بعنوان مثال استقامت بخشی به بناهای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
گذر آقانورالله نجفی و گره کهنه
وزیر میراث فرهنگی در مواجه با سوالی درباره وضعیت گذر آقانورالله نجفی، خاطرنشان کرد: موضوعات مشابه مثل انجام برخی فعالیتهای عمرانی و خدماتی در شهرها با قوانین میراث فرهنگی تعارضاتی پیدا می کند، مساله جدیدی نیست. اما موضع ما حفظ میراث فرهنگی بعنوان هویت و شناسنامه ملت است، ازاین رو ما اصولاً معامله نمی نماییم و قوانین کارشناسی خویش را در حفظ میراث فرهنگی انجام خواهیم داد.
وی اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی مجموعه های کارشناسی دارد که این مجموعه ها با تجربه طولانی و بر مبنای آیین نامه های دقیق کارشناسی می توانند بررسی خاص و موردی انجام دهند داشته باشند و پیشنهادات دقیق کارشناسی عرضه کنند تا برخی معضلات حل شود. درباره این پروژه خاص هنوز مطالعه نکردم و بعد از بررسی، این مورد را پیگیری خواهم کرد.
با گفتنی است، در خلال بازدید وزیر میراث فرهنگی از مجموعه جهانی نقش جهان، ضرغامی دستور افزایش ساعات بازدید کاخ عالی پو تا ۸ شب را داد.