سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی محور اصلی برنامه همکاری ۷ ساله ایران و اروپا

میراث فرهنگی محور اصلی برنامه همکاری ۷ ساله ایران و اروپا

رئیس اداره خاورمیانه کمیسیون اروپا اظهار داشت: برنامه همکاری هفت ساله ایران و اتحادیه اروپا در هفته آینده تدوین می شود که یکی از موضوعات آن همکاری در حوزه میراث فرهنگی است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، نشست مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هیئت مدیران و کارشناسان ادارات کل کمیسیون اروپا در محل مجموعه جهانی کاخ گلستان برگزار گردید.
در این نشست که عصر یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد و مدیرانی از وزارت امور خارجه هم حضور داشتند، مهم ترین محورهای همکاری بین ایران و کمیسیون اروپا در حوزه های مأموریت های سه گانه این وزارت خانه بررسی گردید.
سارا رینالدی رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی اداره کل بین الملل کمیسیون اروپا در سخنانی اظهار داشت: بطور حتم با عنایت به ظرفیت های فراوان ایران در حوزه گردشگری و هم آثار تاریخی و صنایع دستی این امکان وجود دارد تا زمینه های همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا در حوزه های مورد اشاره گسترش یابد.
تدوین برنامه همکاری هفت ساله بین ایران و اتحادیه اروپا در هفته آینده
رینالدی اظهار نمود: برنامه همکاری هفت ساله بین ایران و اتحادیه اروپا در هفته آینده تدوین خواهد شد. این استراتژی هفت ساله موضوعات مختلفی را در بر می گیرد که یکی از آنها همکاری در حوزه میراث فرهنگی است که البته بخش مهمی از این برنامه هفت ساله بشمار می رود. این برنامه شامل کمک به مدیریت گردشگری، افزایش آگاهی در جهان نسبت به ایران، پشتیبانی از حوزه میراث فرهنگی، ایجاد کانال های گفتگو بین هنرمندان صنایع دستی ایران و اتحادیه اروپا و … است.
رینالدی اشاره کرد: پروژه هایی که از جانب ایران در این جلسه معرفی شده اند پروژه های بسیار عالی هستند. البته سرمایه گذاری در این زمینه بر عهده بخش خصوصی است و ما از این سرمایه گذاری بطور حتم حمایت خواهیم کرد.
موزه ملی و اورامانات نمونه ای برای همکاری ایران و کمیسیون اروپا
در ادامه محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مهم ترین محورهای همکاری بین ایران و اروپا اضافه کرد: موزه ها مهم ترین محور همکاری بین ایران و کمیسیون اروپا می تواند باشد و در این میان موضوع هایی مثل بازسازی و استفاده از تکنولوژی های جدید در موزه های مهمی مثل موزه ملی ایران می تواند یکی از اصلی ترین اقدامات مشترک باشد.
او همینطور به ثبت جهانی اورامانات / هورامان اشاره نمود و اضافه کرد: این منطقه بعنوان یک سایت مهم از جانب یونسکو ثبت جهانی شده و این سایت هم می تواند محور همکاری بین ایران و کمیسیون اروپا قرار گیرد.
کارگر اشاره کرد: حفاظت از بناهای تاریخی، اقتصادی کردن میراث فرهنگی، خواهرخواندگی بین شهرهای فرهنگی ایران و اروپا، استرداد اموال تاریخی، معرفی فرهنگ و تمدن ایران و … هم می تواند محورهای دیگر همکاری ها بین ایران و کشورهای اروپایی باشد.
همچنین جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران هم در این جلسه اظهار داشت: آثاری که در موزه ملی ایران نگهداری می شوند متعلق به بشر هستند و برای صیانت از آنها نیازمند همکاریهای بین المللی هستیم. ما پروژه به سازی موزه ملی ایران را دنبال می نماییم که این پروژه می تواند محور همکاری ایران با کشورهای کمیسیون اروپا باشد.
او اشاره کرد: موزه ملی ایران با کشورهای اتحادیه اروپا همچون موزه لوور همکاری دارد. این در حالیست که باستان شناسانی از کشورهای اتحادیه اروپا در جستجوهای مختلف با ایران همکاری دارند.