سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو؛ سوغات ویژه جهان شهرها طراحی شود

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو؛ سوغات ویژه جهان شهرها طراحی شود

به گزارش تور مسافرتی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به مدیران شهرهای جهانی ایران پیشنهاد کرد برای این شهرها سوغات ویژه طراحی شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، اولین نشست هم اندیشی شهرهای جهانی ایران در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور شهرداران شهرهای جهانی، شوراهای شهر، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار گردید.
در این برنامه حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: از سال ۲۰۰۴ یونسکو به این نتیجه رسید که شهرها محور توسعه هستند. ازاین رو شهرهای جهانی ایجاد شدند. در ایران هم ما شهرهای خلاق و یادگیرنده داریم.
وی اظهار داشت: در شهرهای یادگیرنده از همه امکانات شهر برای آموزش همه مردم و مدیران به کار گرفته شده است. مدیران هم در مدیریت شهری آموزش را برای همه دیدند. آموزشی که به مدرسه و دانشگاه ختم نمی گردد. شهرهای ما در واقع سفیران فرهنگی در دنیا هستند. حالا در جهان ۲۹۵ شهر خلاق وجود دارد. شهرهای خلاق ما به همه این شهرها دسترسی دارند. ازاین رو مدیران آن باید به این مورد توجه ویژه کنند و شهرداران نماینده ما باشند تا ایران را به همه آن شهرها معرفی کنند.
ایوبی اظهار داشت: امروز یونسکو پس از ۷۵ سال به نظام آموزشی استاد شاگردی که در مکتب های ما وجود داشته، رسیده است. آنها فهمیده اند که آموزش تنها کافی نیست بلکه باید با پرورش همراه باشد.
وی اظهار داشت: قهرمانان ما در تاریخ همیشه ادبا، شاگردان و نویسندگان بوده اند. کجای دنیا می بینید که هنرمندشان هر چه داشته به پای کتاب ریخته است؟ این نشان داده است که ما تمدن متفاوتی داشته ایم.
ایوبی اضافه کرد: فهرستی را از همه رویدادهای بزرگی که در جهان شهرها برگزار می گردد تهیه کرده ایم از شهر کوچک خمیر تا شهرهای بزرگی مانند شهر و شیراز. مطمئن هستیم که معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم ایده های خوبی دارد که می تواند به ما کمک نماید.
مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: ما تقریباً راه ابریشم را از دست داده بودیم. ایران تصور می کرد راه ابریشم حوزه حیاط خلوتی است و امپراطور آن چین است و ما نمی توانیم به آن ورود نماییم ولی ما اجلاس هایی را با مبحث راه ابریشم برگزار کردیم همچون اجلاسی در شهر همدان و یا جشنواره ای در شهر مشهد با عنوان رقص قلم در راه ابریشم. ازاین رو حالا یکی از مدعیان آن هستیم. حتی می توانم بگویم که اطلس راه ابریشم تغییر نمود. قرار بود تنها بناهای تاریخی در آن لحاظ شود ولی ما میراث فرهنگی را هم به آن اضافه کردیم.
ایوبی از آماده شدن پلت فرم جهان شهرها اطلاع داد و خاطرنشان کرد: آثار عکاسان حرفه ای از همه شهرهای جهانی ایران درحال جمع آوری است تا بتوانیم نمایشگاه عکسی را از شهرهای ایران در پاریس برگزار نماییم.
وی اضافه کرد: من پیشنهاد می کنم بسته ای درباره آئین های نوروزی تهیه شود و با رایزن های فرهنگی به اسم شهرهای جهانی همراه نماییم. ما همینطور آمادگی داریم رالی پیک نوروزی را برگزار نماییم.
ایوبی در ادامه بیان نمود: هنرمندان و گرافیست های بسیار خوبی داریم که می توانیم آنها را به مدیران شهرهای جهانی معرفی نماییم تا هر شهری سوغات ویژه خویش را با بسته بندی های مناسب آماده کند. همینطور میتوان سوغات ویژه جهان شهرها را طراحی کرد.
در ادامه سیدانور رشیدی شهردار سنندج بعنوان شهر خلاق موسیقی اظهار داشت: شهر سنندج در این حوزه یعنی موسیقی پیشینه بسیار مهمی دارد. زندگی مردم کردستان با موسیقی عجین شده است.
وی همینطور پیام استاندار کردستان را برای این برنامه قرائت کرد.
در ادامه رنجبر از شهر تبریز هم در این جلسه اظهار داشت: ما با ۹ شهر پیمان خواهر خواندگی بسته ایم مانند شانگهای، باکو، غزه، قازان، خجن، استانبول، گنجه و… ما می خواهیم تیم تخصصی برای شهرهای خلاق ایجاد شود.
در ادامه سید مسعود حسینی شهردار همدان هم اظهار داشت: شهرداری ها باید بتوانند بین خودشان یک انسجام داشته باشند و به یک همزبانی مشترک در حوزه گردشگری و ارتباطات بین المللی برسند. قرار بود کرمانشاه، سنندج و همدان بعنوان محور گردشگری باشد همانطور که شهرهایی مانند یزد، اصفهان و شیراز یکی از محورهای مهم گردشگری می باشد. ما باید بتوانیم با هم به هم افزایی برسیم.
شهردار همدان اظهار داشت: ما آمادگی داریم تا میزبان سفرهای کشورهای دیگر در هفته همدان باشیم و برنامه هایی را با محوریت یونسکو برگزار نماییم. با این وجود درخواست داریم تا دبیرخانه شهرهای جهانی ایجاد شود.
در ادامه جواد محمودی شهردار بندر خمیر از استان هرمزگان هم در این جلسه اظهار داشت: بندر خمیر در سال ۹۷ بعنوان نخستین شهر ملی تالابی به ثبت رسید. همینطور در سال ۹۹ به مجمع شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوست. ما توانستیم روی این مورد کار نماییم و این شهر را در عرصه های بین المللی معرفی نماییم. بندر خمیر، شهر ادویه هم هست. به خاطر ارتباطات گسترده ای که با کشورهای دیگر همچون هند و آفریقا داشته دارای تنوع زیادی در حوزه های موسیقی، فرهنگ، غذا و…، است. ما در بندر خمیر و بندر کنگ بزرگترین صنایع دستی جهان که همان لنج است را داریم و الان روی آن کار می شود.
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان نمود: توسعه گردشگری یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ کشور است.
ایمانی پور ضمن اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ برای یکپارچه سازی فعالیتهای فرهنگی و انسجام فعالیتهای فرهنگی بین المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را به جهانیان عرضه نماید.
وی اضافه کرد: باید تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نماییم در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی بین المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل گردد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، اظهار داشت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان قرارگاه مشترک فعالیتهای فرهنگی بین المللی کشور معرفی نماییم و در سطح ملی، ظرفیت های موجود در استان ها و شهرها خصوصاً جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.
وی ضمن تشریح فعالیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهر مقدس مشهد و قم مطرح کرد: با هدف استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در بعضی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در زمینه های ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد نماییم.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور تاکید کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل های سایر شهرها و استانهای کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.
وی با تاکید بر این که خواهرخواندگی سبب رشد توسعه پایدار شهرها و ارتقا تعاملات فرهنگی و بین المللی می شود، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می تواند بستر و زمینه های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای فعالیتهای پژوهشی و علمی، برگزاری نشست های مشترک و همایش های بین المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را ایجاد نماید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در انتها سخنانش، گردشگری را یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر لزوم بکارگیری ظرفیت های استان و شهرها و زمینه سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی بین المللی تاکید کرد.

منبع: