سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مجلس فتیله گرانی انرژی در هتل ها را پایین می کشد؟

مجلس فتیله گرانی انرژی در هتل ها را پایین می کشد؟

به گزارش تور مسافرتی بعد از اعتراض گسترده هتلداران به افزایش هزینه حامل های انرژی، بخصوص شش برابر شدن قیمت گاز و هشداری که نسبت به گران کردن خدمات اقامت در هتل داده شد، معاون گردشگری از موافقت کمیسیون تلفیق با اصلاح تعرفه حامل های انرژی تاسیسات گردشگری اطلاع داد و در عین حال اظهار داشت که لازم است مجلس آنرا در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، جمشید حمزه زاده ـ رئیس جامعه هتلداران ایران ـ اظهار داشته بود: افزایش بی رویه هزینه حامل های انرژی و خصوصا گاز که تا شش برابر افزایش پیدا کرده، هزینه هتل داران را به شدت بالا برده است. هزینه ها طوری افزوده شده است که نرخ فعلی هتل ها حتی جوابگوی هزینه ها نیست، چه رسد به سودآوری و درآمدزایی! یعنی تراز هتل ها منفی است و اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند و دولت در جهت کاهش هزینه ها و به صورت مشخص، هزینه حامل های انرژی و خصوصا گاز کمکی نکند، مجبور هستیم باردیگر در مورد نرخ تجدیدنظر نماییم.
به دنبال این اظهارنظر، برخی هتل ها مبادرت به گران کردن قیمت ها کردند، درحالی که نرخ اقامت مطابق روال هر سال در مهرماه ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. بعد از آن، یحیی نقی زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متذکر شد: بخشنامه صدور نرخنامه تاسیسات گردشگری که در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۷ صادر شده تا آخر شهریورماه ۱۴۰۱ اعتبار دارد و تعیین نرخ جدید در این بازه زمانی ممنوع می باشد.
جامعه هتلداران ایران در ایام گذشته برای اصلاح تعرفه حامل های انرژی در تأسیسات گردشگری بخصوص هتل، دیدارهایی با رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونت انرژی آن سازمان و کمیسیون تلفیق مجلس داشته است. جعفر بذری، بازرس جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفته: در آن دیدارها پیشنهادهایمان برای تغییر تعرفه حامل های انرژی برای تاسیسات گردشگری بود. گفتیم که با عنایت به محاسبه مصرف انرژی تاسیسات گردشگری بر مبنای تعرفه صنعتی، هزینه بسیار زیادی متوجه این تأسیسات می شود و این در شرایط دشوار این سال ها که هتل ها با رکود درآمدی شدیدی روبه رو بوده اند، عادلانه نیست. پیشنهاد ما این بود که مصرف انرژی هتل ها و تأسیسات گردشگری را بر مبنای تعرفه “کسب و کار” محاسبه کنند.
علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری ـ هم بعد از مذاکرات گسترده هتلداران و رایزنی با نمایندگان مجلس، درحالی که تورم و افزایش هزینه حامل های انرژی نرخ اقامت در هتل ها را با گرانی بیشتر مواجه کرده است، تایید نمود که با بررسی های انجام شده درباره تعرفه حامل های انرژی در سه ماه گذشته مشخص شد بعضی از حامل های انرژی تآسیسات گردشگری خصوصا گاز افزایش چشم گیری داشته است.
او افزود: محاسبه تعرفه گاز صنعت توریسم بر مبنای متوسط نرخ خوراک پتروشیمی در قانون بودجه ۱۴۰۰ دلیل این افزایش بها است که این دغدغه را به مسؤولان منعکس کردیم و نمایشگاه گردشگری هم فرصتی فراهم نمود که مسؤولان ذی ربط دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت مستقیم در جریان مشکلات ذی نفعان گردشگری قرار بگیرند. از طرفی، بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ فرصت مناسبی برای اصلاح قانون در اینباره است که در این زمان نسبت به آگاه سازی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مکاتبات و رایزنی های لازم انجام شد و اطلاعات کارشناسی به کمیسیون تلفیق عرضه شد.
شالبافیان ضمن اشاره به موافقت کمیسیون تلفیق با این اصلاح قانونی، اظهار داشت: خوشبختانه متن کارشناسی جزو آخرین مصوبات این کمیسیون بود که چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه تصویب گردید.
او بیان نمود: امیدواریم این مورد زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن هم مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و تمام تأسیسات گردشگری بتوانند متناسب با تعرفه خدمات گازبهای خویش را پرداخت کنند.
معاون گردشگری همینطور به پیشنهادی درباره تعیین تعرفه های خاص گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: پیشنهادی را بر مبنای تبصره دو و سه بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم به دولت عرضه کردیم که هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی گردید.
او ضمن اشاره به موافقت با تعریف تعرفه هایی با عنوان “تعرفه های خاص گردشگری در نظام اداری کشور”، بیان نمود: امیدواریم در صحن هیأت دولت هم این مورد تصویب شود و حوزه گردشگری بتواند مستقلا از این تعرفه های خاص گردشگری بهره مند شود. برخورداری صنعت توریسم در زمینه حامل های انرژی و همینطور هزینه ها و تعرفه های در ارتباط با آب و دفع فاضلاب از موارد پیشنهادی در این طرح است.
محاسبه تعرفه صنعتی حامل های انرژی نه تنها در هتل ها که هزینه اقامت و خدمات در بومگردی ها را افزایش داده و این درحالی است بعضی از این بومگردی ها محل سکونت و زندگی اهالی آن است و سبکی از زندگی خانوادگی ایرانی را عرضه می کند.

منبع: