سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ جشنی جهانی برای راهنمایان گردشگری

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ جشنی جهانی برای راهنمایان گردشگری

تور مسافرتی: برگزاری جلسات ستاد سفرهای نوروزی، تشریح تفویض اختیارات در زمینه صنایع دستی و برگزاری همایش باستان شناسان جوان و جشن راهنمایان همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته پانزدهمین جشن بزرگ راهنمایان گردشگری در آخرین سال قرن، مانند هر سال رأس ساعت ۹ و ۵۷ دقیقه روز دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ انجام شد اما این دفعه به سبب شیوع ویروس کرونا و سویه جدید آن بصورت مجازی میزبان راهنمایان گردشگری از سراسر ایران بود. در این جشن مجازی، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سخنرانی کرد و اظهار داشت: راهنمایان گردشگری کسانی هستند که می توانند با روایتگری خود از ایران، به مبارزه با ایران هراسی که کشورهای خارجی درصدد آن هستند، برآیند. وی اظهار داشت: کارهای زیادی باید برای راهنمایان گردشگری صورت گیرد در مرحله اول باید اظهار داشت که بیمه راهنمایان گردشگری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده و به نظرم از مجلس عبور می کند. ضرغامی افزود: صدور روادید گردشگری که ۲۰ ماهی به سبب کرونا متوقف بود؛ حالا از سر گرفته شده تا به گردشگری رونق دهد. تلاش شده در بخش های مختلف گردشگری ظرفیت های متنوعی را تقویت کرده و ساماندهی نماییم حتما در کنار آن روایتگری راهنمایان نقش محوری دارد. امیدواریم همه با درک بهتر شرایط کشور وظیفه مان را به درستی انجام دهیم. در ادامه این برنامه، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور نیز اظهار داشت: گردشگری و همه حلقه های آن به صورتی بازخورد کار خودرا زمانی دریافت می کنند که راهنمایان بعنوان مفسران و مبلغان گردشگری با توریست مواجهه دارند. به صورتی راهنمایان پیشگامان و پیشانی مواجهه گردشگری با گردشگران محسوب می شوند. ما در وزارت میراث فرهنگی تلاشمان این بوده که در سال قبل به شکلی دغدغه های راهنمایان را مرتفع نماییم. امیدواریم که در سال آینده کمک بیشتری به این قشر شود. گنجاندن بیمه راهنمایان در بودجه ۱۴۰۱ و پیشنهاد به خدمات سفر استانها در خصوص استفاده از راهنمایان بعنوان سفیران سلامت در نوروز ۱۴۰۱ همچون اقداماتی بوده که انجام داده ایم. امیدوار هستم از ظرفیت راهنمایان همانطور که در رویداد اکسپو سعی شده استفاده گردد از این به بعد هم بهره ببریم.
موارد تفویض شده حوزه صنایع دستی تشریح شد در این هفته در بخش خبرهای مربوط به حوزه صنایع دستی، فرهاد غلامعلی فلاح مدیرکل دفتر پشتیبانی از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری همایش مدیران کل استانها و اعلام تفویض اختیار از طرف ضرغامی به مدیران کل میراث فرهنگی ۳۱ استان کشور، اظهار داشت: با هدف تسهیل در ارائه خدمات به هنرمندان صنایع دستی در استانهای مختلف مواردی از طرف این وزارتخانه در زمینه صنایع دستی به ادارات کل استانی تفویض اختیار شد. مدیرکل دفتر پشتیبانی از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: همچون موارد تفویض شده به استانها در زمینه صنایع دستی می توان به تسهیلات تبصره ۱۸، تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و تسهیلات مشاغل خانگی اشاره نمود. به همین دلیل اخیراً سامانه ای برای ارائه تسهیلات به صنعتگران و متقاضیان طراحی شده است. فلاح افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به این سامانه وارد کارتابلی که برای آنها تعریف شده می شوند و می توانند نسبت به ثبت تسهیلات مورد نیاز خود اقدام نمایند. مدیرکل دفتر پشتیبانی از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: البته قبل تر نیز موارد مهمی در این عرصه به استانها تفویض شده که می توان به پروانه تولید انفرادی و کارگاهی، پروانه تولید چندرشته ای متمرکز و غیرمتمرکز، مجوز تأسیس، مجوز مشاغل خانگی و صدور کارت شناسایی اشاره نمود. تمام این موارد به استانها تفویض شده و ما در ستاد وظیفه هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آنها را داریم.
فروشنده اقلام تاریخی در فضای مجازی دستگیر شد فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران از دستگیری فروشنده اقلام تاریخی در فضای مجازی به همراه ۳۵۸ قلم شیء آگاهی داد. سرهنگ مجتبی نوری با بیان این خبر اضافه کرد: در پی رصد فضای مجازی در خصوص گزارش خرید و فروش اشیا و اموال تاریخی، تیمی از کارکنان یگان حفاظت استان با انجام قرار صوری و شناسایی متهم بعد از گرفتن دستور مقام قضائی با انجام یک عملیات مشترک با کلانتری ۱۰۶ نامجو مبادرت به دستگیری شخص فروشنده کردند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران عنوان کرد: متهم برای سیر مراحل قضائی تحویل کلانتری شد که با تکمیل پرونده عوامل احتمالی همکار با متهم نیز شناسایی و دستگیر می شوند.
فعالیت شبانه روزی حمام ها در برنامه های ستاد اجرائی خدمات سفر این هفته علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به مدیران کل میراث فرهنگی استانها و دبیران ستادهای اجرائی خدمات سفر لیست برنامه ها و کارهای اصلی ستادهای اجرائی خدمات سفر استانها را برای نوروز ۱۴۰۱ را ابلاغ نمود. در این ابلاغ آمده که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای جلوگیری از نادیده گرفتن احتمالی برخی برنامه ها در استانها مبادرت به چک فهرست برنامه ها و اقدامات ضروری ستاد سفر کرد که متشکل از ۵۰ آیتم برنامه ای از کارهای اصلی ستادهای استانی است. در بخش مربوط به موضوع برنامه ها که مهلت اجرای آن از پانزدهم دی ماه شروع شده است؛ مواردی همچون پیگیری مصوبات جلسات ستاد اجرائی سفر استانها برگزاری جلسه با موضوع اسکان به ویژه جلسه با آموزش و پرورش و ارگان های دیگر ذکر شده است.
نوروز ۱۴۰۱ متمایز خواهد بود در امتداد برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی پنجاهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اجرا شد. در ابتدای این جلسه علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور اظهار داشت: تقریباً دو ماه پیش کمیته ها فعال شدند و امروز نخستین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۱ است. وی ادامه داد: مصوبه هیأت وزیران درباب تشکیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر چند نکته دارد؛ نگاه این مصوبه عمدتا توسعه گردشگری داخلی در تمام سال است و باید از ظرفیت های ستاد در طول سال برای رونق گردشگری داخلی استفاده گردد. شالبافیان اشاره کرد: مصوبه وزیران یک ابزار بسیار مناسبی است تا دستگاه های عضو ملزومات خودرا تمهید کنند. یکی از برنامه های ما که در برنامه هفتم توسعه دنبال خواهیم کرد، توجهی است که دولت باید به حمل و نقل ریلی داشته باشد و توسعه آن حتما باید در سطح وسیع تری مورد توجه قرار گیرد. جامعه هتلداران ستون خیمه های گردشگری در کشور هستند این هفته وزیر میراث فرهنگی در نشست با هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران با اعلان اینکه این جامعه ستون خیمه های گردشگری در کشور می باشند، اظهار داشت: مواضع ما برای تأسیسات گردشگری عملیاتی، صریح و همگراست. در این جلسه سید عزت الله ضرغامی با اشاره به پیشرفت های جامعه هتلداری در ایران در سالهای اخیر تصریح کرد: پیشرفت جامعه هتلداری و رضایت مندی مردم از خدمات هتلداران هدف جدی ما است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: برای مبارزه با بروکراسی منفی و رویه های غلط و نادرست هر اقدامی لازم باشد انجام می دهم. ضرغامی اضافه کرد: در تصمیم گیری های من مطالعه و بررسی کارشناسی درباره هر موضوعی برای به صفر رسیدن خطاها و پیشرفت حداکثری حوزه های مأموریتی وزارتخانه، جدی است. چنانچه به نظر قطعی کارشناسی برسم اقدام می کنم. وی افزود: در بررسی کارشناسی موضوعات حوزه هتلداری نظرات تک تک اعضای تشکل را بررسی خواهم کرد و نسبت به رفع موانع و مشکلات و احیای صنعت گردشگری تصمیم می گیرم.
موزه ها سیزده به در باز هستند بتازگی بخشنامه اداره کل موزه های تهران به اداره های کل میراث فرهنگی در استانها ارسال شده و در آن اعلام نموده اند که برمبنای بخشنامه نوروز ۱۴۰۱، نرخ ورودی موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش در روزهای نوروز تغییر نخواهد داشت. همین طور تمامی موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش، روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ باز است. تعطیل بودن موزه ها در روز طبیعت هر سال انجام می شد چون طبق رسم هر سال مردم در این روز به مناطق خوش آب و هوا و سرسبز می روند حتی پارک ها بنا بر این هر سال موزه ها به ویژه موزه هایی که دارای فضای سبز هستند، تعطیل می شدند مانند کاخ های تهران. در این میان روز طبیعت جزو روزهای تعطیل رسمی موزه ها نیست. اما به سبب جلوگیری از تخریب فضای سبز این مجموعه ها، موزه ها تعطیل می شدند. علت دیگر این بود که در روزهای نوروز میزان بازدید از آنها نسبت به هر روز دیگری زیاد است و موزه ها و اشیای آنها نیاز به استراحت دارند. حتی کارکنان موزه ها که لازم است بعد از دو هفته بازدید، فراغتی داشته باشند.
تاکید بر استفاده از توان نیروهای جوان باستان شناسی در این هفته هشتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان امروز در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران با حضور باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد در مراسم افتتاحیه این همایش، علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: علم باستان شناسی، حیات فرهنگی انسان و دریافت خط سیر فرهنگی بشر بوسیله دستیابی و مشاهده تجربی و علمی شواهد مادی باقی مانده انجام می گیرد که از گذشتگان وجود دارد. ما دو نشست با حضور پیشکسوتان میراث فرهنگی و دیرینه شناسی برگزار کردیم و درباره نظام مسائل حوزه میراث فرهنگی با موضوع تمرکز بر دیرینه شناسی صحبت شد. یکی از مطالبات آنها این بود که فضای کشور و کار را در وزارت میراث فرهنگی به شکلی پیش ببریم که بتوان از این خدمات علمی و فنی و مهندسی در زمینه دیرینه شناسی و کارهای علمی کشورهای دیگر نیز استفاده نمود. وی اظهار داشت: من از رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی می خواهم که برای این مساله برنامه ریزی کند همین طور نسل جوان ما در این زمینه می تواند کمک خوبی باشد ما باید بتوانیم از نیروهای جوان عتیقه شناس بیشتر بهره ببریم.

منبع: