سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ جنجال مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ جنجال مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان

ادامه جنجال مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان، فروش بلیت دلاری به مسافران هوایی خارجی، تعطیلی سعدآباد به خاطر ورود اردوغان همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در هفته های گذشته داربست های گنبد مسجد امام خمینی (ره) اصفهان (مسجد جامع عباسی) بعد از حدود یک دهه مرمت باز شد و برخی امواج و فرورفتگی ها در لایه بیرون گنبد رؤیت شد. اتفاقی که سبب نگرانی دغدغه مندان میراث فرهنگی ایران شده و نقدهای مختلفی را به دنبال داشت.
برخی منتقدان نسبت نقدهای تندی نسبت به این مرمت داشتند و برخی دیگر ترجیح دادند تا بررسی های دقیق تر اظهار نظری در اینباره نداشته باشند. اما در سیر این اتفاقات مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان وجود برخی اشکالات را در روند برخی مرمت ها تأیید کرد و اظهار داشت که تا زمان برطرف شدن این مشکلات روند مرمت ادامه می یابد.
علیرضا ایزدی اظهار داشت: خاصیت مرمت این است، مرمت یک پروژه زمان بر بوده و باید با بررسی های دقیق صورت گیرد. اصرار داشتم که داربست ها باز شود، چونکه حدود ۱۳ سال این داربست ها روی گنبد وجود داشت و می شد به بهانه های مختلف تا چند سال آینده هم این داربست ها را روی گنبد نگه داشت و هیچکس از وضعیت آن انتقاد نمی کرد.
وی افزود: این داربست ها منجر به صدمه و ضربه زدن به پیکره می شود و خطای دید را پدیدار می آورد. داربست اجازه نمی دهند که اعوجاج جداره بیرون مشخص شود و بنابراین بر باز شدن داربست ها بعد از بحث های اولیه اصرار کردم و گنبد مسجد امام (ره) از این دفعه رهایی یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: گنبد مسجد امام (ره) در عصر معاصر حداقل سه بار مرمت شده، اما به واسطه باور و تخصص خودمان اساسا دلسوز این ماجرا هستیم و خیانتی نخواهیم کرد. در اردیبهشت ماه چند نقطه اشکال پیدا شد و در بخش جنوبی آن هم مرمتگران مشغول کار هستند. برخی کاشی ها احتیاج به فیکس شدن بهتر و اصلاح داشتند و در قسمت فوقانی نزدیک به رأس گنبد هم اعوجاج وجود داشت که نباید پیش بیاید، اما زیاد هم غیر طبیعی نیست.
چالش های مرمت گنبد مسجد امام اصفهان رئیس ایکوموس ایران درباره مرمت گنبد مسجد امام اصفهان اظهار داشت: باید شورایی متشکل از نخبگان حوزه مرمت تشکیل می شد و تمام تجربیات مرمتی مورد بررسی قرار می گرفت؛ بعد این گنبد جهانی را مرمت می کردند.
مهدی حجت در واکنش به مبحث مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اظهار نمود: درباره این که اقدامات انجام شده روی گنبد مسجد درست بوده یا نه باید گفت اعلام صحت یا اشتباه بودن آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. باید بدانیم چه امکاناتی در اختیار افراد بوده و چه افرادی اظهار نظر کرده اند و دلایلشان چه بوده است. داوری کردن درباره این که این بیمار را بهتر می توانستیم معالجه نماییم یا نه به موضوعات و اطلاعات گوناگونی نیاز دارد. باید افراد از این نظر که چه نوع قراردادهایی داشته اند و در چه شرایطی کار کردند، بررسی شوند. ما نمی توانیم همین طوری بدون اطلاع از تمام جوانب داوری نماییم. چون تمام عوامل در کیفیت انجام کار مؤثر هستند. ما از همه این عوامل آگاه نیستیم.

وی اضافه کرد: قبلاً در مورد مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان گفته بودیم که انجام کار با تصمیمات محدود اشتباه است. این آثار جزو میراث جهانی کشورمان هستند. نباید مرمت آنها توسط عده ای محدود با تصمیمات محدود صورت گیرد. برای تصمیم گیری روی این گنبدها می بایست شورای علمی مرمت تشکیل می شد و روش های مختلف مرمت با عنایت به شرایط موجود مورد بررسی قرار می گرفت. بعنوان مثال اگر شخصی بیمار شود، حتی اگر پزشک خانوادگی هم داشته باشد، باز هم برای جراحی او، شورای پزشکی می سازند. این آثار هم جزو میراث جهانی هستند. می توانستیم از تخصص های بین المللی هم استفاده نماییم. حالا اگر از تخصص داخلی هم استفاده شد، می بایست در جلسه ای تمام تجربیات و دانش مرمتی در کشور مورد بررسی قرار می گرفت و حتی کسانی که هم اکنون معترض هستند، نظرشان را در آن شورا می دادند تا بهترین روش برای مرمت در نظر گرفته می شد. اما روشی که حالا برای مرمت میراث ما در نظر گرفته می شود، اشتباه است. این اتفاق نه تنها برای مسجد امام اصفهان بلکه در مورد مسجد شیخ لطف الله هم افتاد.
کاخ سعدآباد باز هم تعطیل شد کاخ سعدآباد امروز هم به علت حضور رئیس جمهور ترکیه و برگزاری مراسم تشریفات به روی گردشگران بسته شد پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد گفته بود برنامه های فرهنگی کاخ دیگر تعطیل نمی گردد. استقبال رسمی رئیس جمهور از اردوغان در محل تشریفات کاخ سعدآباد امروز بامداد انجام شد، بنابراین کاخ به روی توریستهای داخلی و خارجی تعطیل شد. اردوغان از شب گذشته وارد تهران شده و امروز علاوه بر دیدار رسمی و دوجانبه با رئیسی، در هیئت عالی دو کشور و جلسات کمیسیون مشترک حضور می یابد و ضمناً در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه که عصر امروز با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می شود، حضور خواهد یافت. تعطیلی کاخ در هفته های اخیر به علت برگزاری مراسم تشریفات ریاست جمهوری پیاپی انجام شده بود بنابراین برنامه های فرهنگی آن هم تعطیل می شد پیرو این موضوع، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دستور رئیس جمهور برای ادامه اجرای برنامه های هنری در مجموعه سعدآباد با عنایت به تردد رؤسای کشورهای خارجی اظهار داشته بود: هم اکنون اجراهایی در محوطه سعدآباد داریم که در هفته های قبل به علت تعدد تردد رؤسای کشورهای خارجی و برنامه هایی که داشتند، در بعضی شب ها گرفتار تعطیلی می شد. این نکته را به رئیس جمهور عرض کردم و دستور داد که اولویت با برنامه ای است که مردم بلیت آنرا خریده اند و چند هزار نفر هر شب با ذوق و شوق به سعدآباد می آیند و برنامه ها را طوری تنظیم کنید که حتی یک مورد هم باعث تعطیلی برنامه هنری نشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بنابراین هفته های گذشته که یکی از رؤسای کشورها در تهران بود این مشکل که پیش آمد بلافاصله با همکاری دفتر رئیس جمهور ساعات کار و ملاقات ها را به نحوی تغییر دادند که برنامه بدون حاشیه اجرا شد و مردم هم برنامه شان لغو نشد و همه چند هزار نفر هم در سعد آباد برنامه را تماشا کردند.
افزایش ساعت بازدید از کاخ موزه های تهران در تعطیلات این هفته از اداره کل موزه ها خبر رسید که ساعات بازدید از موزه ملی ایران، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در ایام پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ بامداد تا ۲۰: ۳۰ خواهد بود. همینطور بازدید از مجموعه های ستادی در شش ماهه دوم سالجاری بدون تغییر همانند گذشته است.
برگزاری بیشتر از ۷۰۰ رویداد گردشگری از آغاز سال این هفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: در ۴ ماه نخست سالجاری ۷۱۰ رویداد گردشگری در چارچوب جشنواره، نمایشگاه و هم مراسم های متنوع توسط ادارات کل استانی در سرتاسر کشور برگزار شده است. علی اصغر شالبافیان با اشاره به این خبر اظهار داشت: یکی از سیاست های اصلی که در توزیع و همه مکانی سفرهای داخلی تأثیرگذار است؛ برگزاری رویدادها و معرفی محصولات گردشگری متنوع به شمار می آید. منطبق با این رویکرد تا کنون ۳۱ استان کشور ۷۱۰ رویداد را در چهار ماه نخست سال برگزار کرده اند که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه پارسال با بیشتر از ۱۰۰ درصد رشد مواجه بوده است. وی با اشاره به اینکه رویدادهای مذکور در چارچوب محلی، منطقه ای و ملی برگزار شده اند؛ تصریح کرد: جشنواره های مختلف در ارتباط با کشت محصولات متنوع کشاورزی، برگزاری آئین ها، مسابقات محلی، معرفی محصولات غذایی، آشپزی و تولیدات بومی استان ها هر کدام مبحث اصلی رویدادهای اشاره شده را ایجاد کرده است. شالبافیان افزود: این در حالیست که تعداد کل رویدادهای ثبت شده استان ها تا آخر سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۱۲۰۰ مورد پیشبینی شده است و هموطنان می توانند منطبق با زمان برگزاری آنها سفر خویش را تنظیم و بر غنی سازی ایام اقامت خود بیافزایند. به قول معاون گردشگری کشور ۱۰ استان بر اساس معیارهایی همچون کیفیت اجرا، ساختار، برنامه های محتوایی و هم بالاترین جذب بازدیدکننده و توریست در مقام استانهای برتر در زمینه برگزاری رویدادهای گردشگری قرار گرفته اند و در این میان استان اصفهان با ثبت بیشتر از ۹۰ رویداد، بالاترین تعداد را به خود مختص کرده است و بعد از آن استان خراسان رضوی با ۷۲ رویداد استان یزد با ۴۹ رویداد و استان آذربایجان شرقی با ۴۸ و فارس با ۳۹ رویداد در رتبه های بعدی قرار دارند. همینطور استانهای مازندران، گیلان و کرمان هم در رتبه های بعدی جای گرفته اند.
هنوز برخی ایرلاین ها بلیت دلاری به توریستهای خارجی می فروشند انجمن شرکتهای هواپیمایی در آذرماه سال ۱۴۰۰ در بحبوحه گرانی بلیت پروازها در مسیرهای داخلی، در دستورالعملی به ایرلاین ها، نرخ بلیت در مسیرهای داخلی را برای مسافر غیرایرانی متفاوت اعلام کرد، بر این اساس، سقف نرخ پروازهای داخلی زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و از یک ساعت بیشتر ۱۵۰ دلار تعیین شد. این دستورالعمل تیر ماه سال جاری به دفاتر مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی برای اجرا ابلاغ گردید و جنجالی به پا کرد. خیلی ها مخالف این اقدام بودند و می گفتند که نمی توان برای مسیر داخلی دو نرخ تعیین کرد تا این که بعد از مخالفت های بسیار، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی بر مبنای نرخ دلار ممنوع می باشد و این مورد به همه شرکتهای هواپیمایی ابلاغ گردید. اما پس از اعلام ممنوعیت دو نرخی شدن بلیت هواپیما برای اتباع خارجی در مسیرهای داخلی، هنوز بعضی از شرکتهای هواپیمایی این نرخ را برای اتباع خارجی متفاوت می فروشند بعنوان مثال در راه تهران به مشهد که نرخ بلیت برای مسافر ایرانی معمولا یک میلیون و ۱۹ هزار تومان است برای اتباع خارجی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تمام می شود.
سازمان هواپیمایی ادامه فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی را تأیید کرد بعد از این گزارش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: فروش بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی به صورت ارزی و بالاتر از نرخ تعیین شده به اتباع خارجی ممنوع می باشد. میراکبر رضوی در مورد عرضه خدمات بلیت پروازهای داخلی به مسافران خارجی اظهار داشت: هیچکدام از شرکتهای هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و درگاه های فروش اینترنتی بلیت، مجاز به نمایش قیمت بلیت هواپیما بالاتر از نرخ تعیین شده توسط شورایعالی هواپیمایی که قابل استناد در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی است، را ندارند. وی ادامه داد: با عنایت به بررسی های صورت گرفته مشخص شد که برخی دفاتر خدمات مسافرت هوایی نسبت به دریافت هزینه به صورت ارزی از مسافران خارجی اقدام می کنند بر همین مبنا به اتباع خارجی سفارش می شود برای تهیه بلیت در مسیرهای داخلی بلیت خویش را به صورت مستقیم از راه سایت رسمی شرکتهای هواپیمایی مربوطه تهیه کنند. رضوی با تکیه بر این که ایرلاین ها مجاز به فروش بلیت به صورت ارزی نیستند، اظهار داشت: همینطور شرکتهای هواپیمایی به هیچ عنوان مجاز به ذخیره جا به بهانه عرضه بلیت به اتباع خارجی با هدف فروش بلیت به قیمت بالاتر نبوده و عرضه خدمات به مسافران ایرانی در اولویت است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: شرکتهای هواپیمایی حداکثر می توانند تا سقف ۱۵ درصد از ظرفیت پرواز خویش را در اختیار اتباع خارجی قرار دهند همینطور اتباع خارجی مقیم ایران که دارای مجوز رسمی اقامت از دستگاههای ذی صلاح هستند از کلیه حقوق اجتماعی در استفاده از هواپیما برای سفرهای داخلی برخوردار می باشند.
۵۷ میلیون نفر سال قبل با ۱۴ هزار اتوبوس بین شهری مسافرت کردند اطلاعات آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نشان داده است که در سال ۱۴۰۰ تعداد مسافرانی که با حمل و نقل عمومی در جاده ها تردد داشته اند، ۱۰۳ میلیون و ۳۶۴ هزار نفر بوده که سهم اتوبوس ها با ۵۶ میلیون و ۴۵۳ هزار نفر معادل ۵۷ درصد کل مسافران جاده ای که با خودروی شخصی سفر نکرده اند، است. همینطور ۲۴ میلیون و ۳۰۲ هزار نفر معادل ۲۴ درصد مسافران جاده ای که با حمل و نقل عمومی پارسال سفر کرده اند، با مینی بوس و ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار نفر معادل ۲۱ درصد هم با سواری کرایه جابه جا شده اند. ۵۵ درصد مسافران برای سفرهای درون استانی پارسال اقدام نموده اند که متوسط پیمایش هر مسافر در سفرهای استانی، ۱۱۰ کیلومتر بوده است. ۴۵ درصد هم سهم سفرهای برون استانی با حمل و نقل عمومی جاده ای بوده که متوسط پیمایش هر مسافر برون استانی، ۴۰۴ کیلومتر بوده است. به صورت کلی متوسط پیمایش هر مسافر در کشور که با اتوبوس، مینی بوس یا سواری کرایه جابه جا شده اند، ۲۳۰ کیلومتر بوده است. این در شرایطی است که میزان مصرف سوخت در سفرهای استانی بیشتر از سهمیه تعداد مسافران و معادل ۵۹ درصد و بوده و مصرف سوخت در سفرهای بین استانی تنها ۴۱ درصد بوده است.
ایجاد منطقه آزاد گردشگری یزد این هفته مهران فاطمی استاندار یزد در دیدار با شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ضمن اشاره به این که در مورد توسعه گردشگری طرح و در نهایت برنامه مناسبتی تعریف کردیم، اظهار داشت: گردشگری یکی از محورهای توسعه استان است و از برنامه های تحولی ما به حساب می آید، مصادیقی مانند ایجاد منطقه آزاد گردشگری جزو برنامه های پیش روی ماست و بخش خصوصی هم در این حوزه پای کار آمده اند. استاندار یزد با اشاره به اینکه در حوزه میراث و صنایع دستی به سمت مسائلی رفتیم که جزو آرزوها و انتظارات این حوزه و مطالبات بخش خصوصی بوده است، اظهار داشت: برای محورهای تحولی تعریف شده یک نفر بعنوان مسئول انتخاب کردیم تا هر هفته برای همه محورها گزارش دهند و پیگیر هستیم. او تصریح کرد: برای پیگیری مطالبات و برنامه ها از هیچ تلاشی فروگذار نیستم و از پیگیری استانی تا ملی در سطح مدیریتی و کارشناسی را شخصاً دنبال می کنم. در این جلسه علی اصغر شالبافیان در دیدار با استاندار و تعدادی از مسؤلان یزد، به ظرفیت صنایع در کمک به حوزه گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت: در محدودیت های بودجه ای، صنایع بخصوص ظرفیت مسئولیت های اجتماعی این بخش به خوبی در زمینه ایران هراسی می توانند به وزارت ما کمک کنند. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه این مساله بسیار مهم شده است، اظهار داشت: متأسفانه کافی است تا رسانه های خارجی فضایی درست بیابند و تصویری منفی از ایران زیبا منتشر کنند، درعین حال به نظر می آید جریانی از این اقدامات ایجادشده است تا حقیقت ها را وارونه جلوه دهند.
جلوگیری از تخریب خانه تاریخی خیابان سپهسالار شهردار منطقه ۱۲ با تاکید بر اهتمام همه جانبه شهرداری این منطقه برای پیشگیری از تخریب بنای دارای ارزش تاریخی خیابان سپهسالار، خواهان ورود و مساعدت همه دستگاههای متولی برای حفظ این بنا شد. امیر یزدی شهردار منطقه ۱۲ با تاکید بر اهتمام همه جانبه شهرداری این منطقه برای پیشگیری از تخریب بنای دارای ارزش تاریخی خیابان سپهسالار، خواهان ورود و مساعدت همه دستگاههای متولی برای حفظ این بنا شد. یزدی، در اینباره توضیح داد: پیرو اقدام مالک ملک واقع در خیابان سپهسالار، نبش بخارا معروف به «چاپ رنگین» در خصوص تخریب بدون مجوز بنای دارای ارزش تاریخی و با عنایت به مکاتبه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در خصوص ممنوع بودن تخریب ملک مذکور، در تاریخ ۲۴ تیرماه و بمحض اطلاع، شهرداری منطقه ۱۲ نسبت به اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از عملیات غیر مجاز تخریب بنای دارای ارزش تاریخی اقدام نمود. وی تشریح کرد: بدین منظور بعد از اطلاع رسانی به یگان حفاظت میراث فرهنگی، نسبت به دریافت حکم قضایی برای ورود به ملک و پیشگیری از تخریب غیر مجاز بنای مذکور و همینطور جلب مالک و ارجاع آن به دادستانی اقدام شد.