سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ترک ها و تصاویر امیرچخماق بعد از سیل

ترک ها و تصاویر امیرچخماق بعد از سیل

به گزارش تور مسافرتی یک کارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی با پایش «امیر چخماق» بعد از سیل یزد، گزارش دقیقی از آخرین وضعیت آن ارائه کرد و اظهار داشت: سیل، پروسه تخریب مجموعه «امیر چخماق» را شدت بخشیده است و بنا به حفاظت و مرمت اضطراری نیاز دارد.
با نفوذ سیل به بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد، حدود ۲۴۰ خانه تاریخی در عرصه و حریم، تخریب شده است. مسئولان میراث فرهنگی گفته اند آثار شاخص یزد، همچون مسجد جامع، از لطمه سیل در امان مانده اند، اما حالا بعد از پایش و ارزیابی کارشناسان و متخصصان مرمت و معماری، وضعیت آثار تاریخی شاخص یزد مشخص تر شده است. کاوه منصوری ـ دکتری مرمت و احیاء بناها و بافت های تاریخی دانشگاه هنر اصفهان و کارشناس ارشد مهندسان مشاور عمارت خورشید ـ به همراه گروهی از مهندسان و مرمتگران همکار خود، تکیه امیرچخماق را بررسی و پایش کرده است. او درباره وضعیت و لطمه های این بنای شاخص در سیل اخیر، در گفت و گو با ایسنا، نخست این نکته را تصریح کرد که یزد در گذشته سابقه سیل داشته و اگر در گذشته با تواتر زمانی طولانی مدت تری اتفاق می افتاده، حالا با تشدید بحران های طبیعی و تغییرات اقلیمی در سراسر زیست بوم، فواصل وقوع سیل ها کوتاه تر شده است.
این مرمتگر سپس با اشاره به سابقه مهندسان مشاور عمارت خورشید در مطالعه و بررسی تکیه امیرچخماق در یک دهه گذشته و همین طور بررسی هایی که بعد از سیل اخیر انجام داده اند، اظهار داشت: پیش بینی ما در بررسی سالهای ۹۲-۱۳۹۱ بر این بود که لایه های پایین تر خاک در بستر تکیه امیرچخماق به سبب توان رُمبندگی با خطر بالا، امکان تخریب و فروپاشی آنی بر اثر رطوبت را فراهم می آورد.
منصوری با اشاره به ارائه نتایج آن طرح به بالای سه مدیر کل استان یزد در دهه اخیر و ارائه اخطارهای مجدد بعد از آخر دوره قرارداد مشاور، بر این مساله کرد که «مشاور پروژه به جهت اطمینان از نتایج پژوهش های میدانی و آزمایشگاهی و برای پیش گیری از وقوع حادثه غیرمترقبه در بنا، در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بصورت مداوم بوسیله مکاتبه با مدیریت وقت میراث استان، لطمه پذیری بنا را پیش بینی کرده و وضعیت بحرانی بنا را حداقل در چهار نامه اعلام نموده است.»
او اضافه کرد: آن زمان تشخیص کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان یزد بر این بود که وضعیت بنا به پیچیدگی و حادی ای که گزارش شده، نیست؛ در نتیجه پروژه ‌بایگانی شد تا اینکه باردیگر در حدود سالهای ۹۷-۱۳۹۶ اخطار وضعیت داده شد. حالا بعد از بارش های سیل آسا در یزد، وضعیت تکیه را طی بازدید روز دوشنبه (۱۰ مرداد) با حساسیت بالا بررسی کردیم. تأیید می کنم که همه تخریب های مشاهده شده در بنا ناشی از سیل اخیر نیست و بنا قبلا گرفتار مشکلات عدیده ای بوده است؛ چنان که شاهدهای گچیِ قبلی که توسط کارشناسان میراث روی تَرک ها و بخش هایی از بنا نصب شده بودند، به سبب فعال بودن ترک ها، گرفتار شکستگی شده بودند.
جلسه بررسی نتایج مطالعات سال ۹۲ و پایش روز دوشنبه دهم مرداد ۱۴۰۱

منبع: