سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
فاطمه محمدبیگی: لزوم اختصاص ردیف ملی بودجه برای طرح های گردشگری قزوین

فاطمه محمدبیگی: لزوم اختصاص ردیف ملی بودجه برای طرح های گردشگری قزوین

قزوین نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح توسعه مرقد چهار انبیاء (ع)، می تواند در دیپلماسی جهان اسلام موثر باشد و بسیار اهمیت دارد که بودجه های مورد نیاز این طرح ها، در ردیف بودجه های ملی تعریف شوند.
دکتر فاطمه محمدبیگی در نشست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مدیران دستگاه های اجرائی و تشکل های مردم نهاد قزوین که امروز ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در سالن شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار نمود: طرح توسعه مرقد چهار انبیاء (ع)، می تواند در دیپلماسی جهان اسلام موثر باشد و بسیار اهمیت دارد که بودجه های مورد نیاز این طرح ها، در ردیف بودجه های ملی تعریف شوند.
این مسئول با اشاره به لزوم ساماندهی طرح توسعه امامزاده حسین (ع) اظهار داشت: در طرح توسعه امامزاده حسین (ع) قزوین، خیلی از ساکنین اصیل محله دباغان مجبور به ترک محله شده اند تا بعد از اتمام طرح و بهبود شرایط به محله خود بازگردند اما در اثر طولانی شدن زمان اجرای طرح محله خالی از سکنه اصیل و قزوینی ها شده است.
وی با اشاره به لزوم حفظ بافت فرهنگی و تاریخی محله بلاغی اشاره کرد: باید اصالت فرهنگی محله بلاغی حفظ شود و برای طرح توسعه شهر و فرار از ترافیک، با کمترین لطمه به این محله، چاره ای مهندسی شده جایگزین کرد.
این نماینده مجلس اشاره کرد: باید با بازآفرینی خوب، بافت تاریخی و موثر شهر قزوین را حفظ کرد تا در امتداد تسهیل زندگی و معیشت مردم، مشکلات شهری هم قفل و لاینحل باقی نماند.
محمدبیگی اظهار داشت: استان قزوین ظرفیت کشف نشده ای در زمینه گردشگری سلامت دارد، آبگرم های نابی که مورد توجه قرار نگرفته در صورتیکه بسیار برتر از آبگرم های معروف شهر سرعین هستند و یا کاروانسراها و قلعه هایی که عملاً رها شده اند.
وی اضافه کرد: جاذبه گردشگری دریاچه اوان ۲ ماه است که پلمب شده آن هم به سبب اختلاف سلیقه ای که پیمانکار با میراث فرهنگی دارد و در این میان لطمه به گردشگری استان وارد می شود چونکه مسافران سرگردان رها شده اند.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: صنایع دستی استان قزوین ظرفیت ایجاد بازارچه شهری، بازارچه صنعتی استانی، منطقه ای، ملی و فراملی را داراست، برای بهبود وضعیت صنایع دستی استان قول هایی داده می شود اما عملیاتی نمی گردد پس باید حمایت جدی تری از صنایع دستی صورت گیرد.
همه بافت قدیمی قزوین، تاریخی محسوب نمی شود
لطف الله سیاهکلی، دیگر نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس نیز در این نشست اظهار نمود: سلامت، حفظ، رشد اقتصادی و امنیت باغستان وجه اشتراک مخالفین و موافقین باغستان سنتی قزوین است اما اختلاف در روش عمل است.
وی اشاره کرد: روش میراث فرهنگی استان قزوین اشتباه است که برای پاسخگویی به همه نیازها نه می گوید، با این روش مشکل باغدار باقی مانده و نیاز او پاسخ داده نمی گردد.
این نماینده مجلس با اشاره به این که فقط با گذاشتن عنوان میراث فرهنگی، نمی توان آثار و بناهای تاریخی را حفظ کرد، اظهار داشت: دقت کنیم که همه بافت قدیمی قزوین، تاریخی محسوب نمی گردد، با عنوان بافت تاریخی جلوی فعالیت مردم را در مناطق سنتی شهر می گیریم و در مقابل بازسازی بناهای فرسوده می ایستیم اما مسئله مهم این است که باید برای همه مسائل میراثی راهکار منطقی و راه حل مناسب داشت.