سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر عنوان شد؛ راه اندازی شهرک های اربعین در مرزهای شلمچه و جذابه

در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر عنوان شد؛ راه اندازی شهرک های اربعین در مرزهای شلمچه و جذابه

به گزارش تور مسافرتی، راه اندازی شهرک های اربعین درمرزهای شلمچه و چذابه، فعالیت ۲۴ ساعته گروههای نظارتی و راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی در راه زائرین همچون اقداماتی بود که گزارش آن در جلسه ستاد سفر عرضه شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، علی اصغر شالبافیان در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور اعضای ستاد با موضوعات اربعین، تعطیلات آخر تابستان و ماه صفر در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: سال جاری باتوجه به کم شدن شیوع ویروس کرونا و شور و اشتیاق مردم برای سفر به عراق برای حضور در مراسم اربعین با شرایط ویژه ای روبرو می باشیم و تعداد زائرین نسبت به سال ۹۸ افزایش شایان توجهی خواهد داشت.
معاون گردشگری کشور اضافه کرد: برای مراسم اربعین سال جاری پیش بینی می شود پنج میلیون نفر به عراق سفر کنند. به صورت یقین برای این خدمات دهی، کمبودهایی خواهیم داشت و همه دستگاهها خصوصاً در زمینه های زیرساخت ها و حمل و نقل دغدغه حل این مشکلات را دارند. مرزهایی که برای سفر زائرین باز شد، یکی از جنبه ها و نقطه قوت ستاد اربعین در بحث زیرساخت ها بود.
شالبافیان اشاره کرد: با توجه به این که عمده تردد زائرین از مرز مهران انجام می َشود، تعدادی از کمبودها طبیعی است. عمده موضوعات ما در اربعین بازگشت زائرین است، به همین دلیل از مدیران کل استانها تقاضا می کنم تمهیدهای لازم را دراین زمینه برای اقامت زائرین در راه رفت و برگشت و خدمات بهداشتی بین راهی بیاندیشند.
او افزود: مدیرکل استان ایلام اقدامات لازم را در بحث اقامت زائرین در راه بازگشت از مرز مهران انجام دهد تا آنها به سلامت به محل سکونت خود بازگردند.
معاون گردشگری کشور اظهار داشت: ظرفیت قانونی واگذاری زمین ها برای ساخت زائرسراها با همکاری سازمان امور اراضی کشور به وجود آمده است و ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این ظرفیت برای عرضه خدمات شایسته به زائرین در سال آینده بهره گیرند. هم اکنون از این ظرفیت قانونی در مرز مهران جهت راه اندازی زائرسرا استفاده شده و آستان قدس رضوی دراین زمینه کمک کرده است.
شالبافیان افزود: نکته بعدی که باید مد نظر قرار بگیرد، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به زائرین در رابطه با زمان بازگشت آن هاست که عجله نکنند. اطلاع رسانی بموقع دستگاه هایی مانند اورژانس و هلال احمر در روزهای نوروز ۱۴۰۱ نشان داد که حوادث جاده ای به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
او اشاره کرد: استان هایی که درگیر اربعین نیستند، به عنوان استان معین مانند همدان و قم به استان ایلام کمک کنند. باتوجه به حجم وسیعی از بازگشت زوار، پویش اسکان در استانهای معین راه اندازی شود.
معاون گردشگری کشور در رابطه با تعطیلات آخر ماه صفر اظهار داشت: ستاد خدمات سفر استانها با جدیتی که در نوروز ۱۴۰۱ داشتند برای عرضه خدمات شایسته به زائرین امام رضا (ع) به استان خراسان رضوی و استانهای درگیر کمک کنند.
شالبافیان افزود: همکاران ما در ادارات کل استانها مأموریت دارند، تمهیدات لازم را برای میزبانی زائرین امام رضا (ع) بیاندیشند. امروز به استانداران اعلام کردیم تا جلسات خدمات سفر را با محوریت استان خراسان رضوی و استانهای معین جهت بررسی امکانات استان برای تعطیلات آخر ماه صفر برگزار کنند.
او از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درخواست نمود تا موضوعات را احصا و از ظرفیت میزبانی شهرستان های استان استفاده نماید.
معاون گردشگری کشور اشاره کرد: شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی مسئولیت عملیات میدانی و احصای موضوعات در رابطه با تعطیلات آخر سفر را دارد.
شالبافیان از نماینده وزارت کشور در ستاد هماهنگی خدمات سفر درخواست نمود تا به شکل جداگانه برای شهرداری های سراسر کشور برای عرضه خدمات به زائرین امام رضا (ع) ابلاغیه ارسال نماید.
سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی هم در این جلسه اظهار داشت: برمبنای پیش بینی که انجام شده، حجم مسافران اربعین به صورت تقریبی پنج میلیون نفر خواهد بود که باید برای آنها خدمات عرضه شود. استانهای مرزی به شدت درگیر مبحث اربعین هستند و اعضای ستاد اربعین طی ماه های اخیر اقدامات بسیاری برای تأمین محل اقامت، خدمات بهداشتی و ایجاد سایه بان ها به شکل جهادی انجام دادند.
در ادامه فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام اظهار داشت: پیش بینی می شود بیشتر از ۶۵ درصد زوار، استان ایلام و مرز مهران را برای سفر به کشور عراق انتخاب کنند. هماهنگی بسیار خوبی میان مردم و مسؤلان برای راهپیمایی به وجود آمده است.
او افزود: تابحال ۶۷۸ هزارنفر از مرز مهران عبور کردند و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ هزار نفر مرز مهران را برای سفر به کشور عراق انتخاب کردند.
شریفی اشاره کرد: ۴۲ زائرسرا برای اقامت زائرین در مرز مهران وجود دارد. امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی به زائرین عرضه دهیم. باتوجه به حجم عظیم زائرین به استان ایلام، در آینده نیازمند توجه ویژه در بخش زیرساخت های گردشگری هستیم تا بتوانیم خدمات رفاهی و بهداشتی شایسته ای را در اختیار زائرین قرار دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام اظهار داشت: کتابچه های راهنمای گردشگری استان به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی انتشار یافته و بین زائرین توزیع می شود.
او اضافه کرد: از امروز ۱۰۶ غرفه صنایع دستی در راه تردد زائرین اربعین راه اندازی کردیم. همینطور مقرر است در این غرفه ها به معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان های ایلام بپردازیم.
جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه برای زائرین معرفی می شود
محمدرضا سهیلی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: از ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ مرز خسروی به عنوان یکی از مهم ترین مرزها بازگشایی شد. ۱۰ هتل و هزار تخت برای اقامت زائرین در قصر شیرین وجود دارد. همینطور پارکینگ برای زائرین به میزان کافی در نظر گرفته شده است.
او افزود: چاپ بروشور و کتابچه راهنمای گردشگری استان برای زائرین از دیگر اقدامات انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه است. معتقدیم هر زائر یک سفیر گردشگری شمرده می شود.
سهیلی اشاره کرد: ۲۵۰ اتوبوس و ۱۲۰ تاکسی از مرز خسروی آماده خدمات رسانی هستند. همینطور ۲۰ موکب در قصر شیرین و مرز خسروی به راه افتاده است.
راه اندازی شهرک های اربعین در مرزهای شلمچه و جذابه
محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در ادامه اظهار داشت: در مرزهای شلمچه و چذابه زیرساخت ها برای پنج میلیون نفر زائر آماده شده است، همه دستگاهها دراین زمینه به زائرین خدمات عرضه می کنند. موکب ها به شکل پیوسته از اهواز تا مرز استقرار پیدا کردند.
او افزود: شهرک های اربعین در مرزهای شلمچه و چذابه به راه افتاده است. گروههای نظارتی هم ۲۴ ساعته فعال می باشند. همینطور در راه رفت و برگشت زوار، نمایشگاه صنایع دستی راه اندازی می شود.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی هم اظهار داشت: ۵۷۰ مجتمع خدماتی بهداشتی کوچک در همه استانهای کشور خصوصاً استانهای ایلام، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان و لرستان در مسیرهای اصلی ایجاد کردیم.
روح الله حسین زاده اضافه کرد: در شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی به مبحث خدمات بهداشتی بین راهی در مسیرها می پردازیم. آذربایجان غربی اقدام مؤثری را در راه اندازی خدمات بهداشتی سیار انجام داده است.
وی بیان کرد: زیرساخت ها برای ارزان سازی سفر زائرین امام رضا (ع) با کمک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به وجود آمده است، اما چون با حجم عظیمی از زائرین امام رضا (ع) در آخر ماه صفر روبرو می باشیم، نیاز است تا زیرساخت های موقت سایر دستگاهها به وزارت میراث فرهنگی کمک نماید.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی اشاره کرد: برای آخر ماه صفر باید استانهای همجوار خراسان رضوی به عنوان استانهای معین کمک کنند. جانمایی این استانها با کمک استان خراسان رضوی صورت خواهد گرفت. هلال احمر دراین زمینه کمک جدی می کند. اقدامات مؤثر میدانی برای انجام این کار پیش بینی شده است.
سیدجواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در ادامه اظهار داشت: زیارت گنج پنهانی برای ایران و مشهد است. پیش بینی می شود، هفت میلیون زائر به مشهد سفر کنند که از این تعداد حدود یک میلیون نفر، زائرین پیاده هستند.
او اضافه کرد: روزانه برای ۶۰۰ هزار نفر ظرفیت اقامتی داریم. برای تأمین اقامت تمامی زائرین نیازمند کمک سایر دستگاهها هستیم. همینطور ۸۰۰ مدرسه را در استانهای همجوار برای اقامت زائرین آماده کردیم. نیازمند تعدادی امکانات برای تجهیز این مدارس هستیم. تمام ظرفیت های استان را برای ارزان سازی سفر و پذیرایی از زائرین امام رضا (ع) آماده کردیم.
در ادامه سایر اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اقداماتی را که در حوزه عرضه خدمات به زائرین اربعین انجام دادند، تشریح کردند.