سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
تخریب خانه قافله باشی آغازی برای طرح انصاری شرقی است؟

تخریب خانه قافله باشی آغازی برای طرح انصاری شرقی است؟

به گزارش تور مسافرتی، طرح خیابان «انصاری شرقی» در قزوین درحالی که بیشتر از سه سال است متوقف شده، اما همچنان نگرانی برای اجرای آن وجود دارد. اخیرا در نزدیکی این طرح، خانه ای به نام «قافله باشی» را تخریب کردند و حال این پرسش مطرح است این تخریب شروعی برای طرح «انصاری شرقی» است؟
سعید زارع پور، کنشگر میراث فرهنگی قزوین در رابطه با تخریب خانه «قافله باشی» به ایسنا اظهار داشت: خانه ای که تخریب شده است در محدوده ای که به کوچه قافله باشی مشهور است، قرار دارد و هنوز بخشی از آن باقی مانده است. گویا تملک این خانه با شهرداری قزوین بوده و تخریب هم توسط این سازمان انجام شده است.
او ضمن اشاره به نکاتی که در رابطه با تخریب این خانه مطرح است، اضافه کرد: انتهای کوچه قافله باشی بافت زنده و سالمی بود که آن جا را هم به خاطر طرح «انصاری شرقی» تخریب کردند و پس از توقف این طرح، به پارکینگ تبدیل شد. همینطور با تخریب این خانه، دو دهنه مغازه هم در امتداد آن تخریب شد.
زارع پور همینطور اظهار داشت: در محدوده خانه ای که اخیرا تخریب شده و محدوده خانه «حکیم افضل» و فضای آرامگاه «چهل دختران» یا «چهل تنان» (آرامگاه شاهزادگان صفوی که در حال حاضر اثری از آرامگاه وجود ندارد و فقط محوطه به این نام شناخته می شود) مقرر است پارکینگ ساخته شود. با این اوصاف این پرسش مطرح می شود، وقتی انتهای کوچه قافله باشی را به پارکینگ اختصاص داده اند، چه نیازی است که به موازات این کوچه، دو دهنه مغازه را تخریب کنند و در امتداد مغازه ها به خانه ای برسند که اخیرا تخریب کرده اند تا باردیگر پارکینگی ایجاد شود؟
این کنشگر میراث فرهنگی در قزوین در رابطه با نگرانی هایی که از تخریب این خانه برای شروع طرح انصاری شرقی وجود دارد، بیان نمود: اگر بخواهیم به صورت دقیق این اقدام را بررسی نماییم، خانه تخریب شده نقش مستقیمی در طرح «انصاری شرقی» ندارد، اما نگرانی در رابطه با شروع طرح انصاری شرقی کاملا وجود دارد. از طرفی، امکان دارد این فضا مدتی پارکینگ شود و بعد کاربری دیگری به آن داده شود که با بافت تاریخی در تناقض باشد؛ چونکه دقیقاً روبروی دولتخانه صفوی و مجموعه عالی قاپو قرار گرفته است.
وی در ادامه اظهار داشت: در رابطه با تخریب این خانه به مدیر روابط عمومی شهرداری پیام دادم و پرسیدم که آیا این تخریب با طرح انصاری شرقی مرتبط است؟ و ایشان ابراز بی اطلاعی کردند. این در نوع خودش جالب است که مدیر روابط عمومی شهرداری در اینباره بی خبر باشد. در رابطه با تخریب های جدید شهر قزوین، پرسش دیگری مطرح است که آیا این تخریب ها به سفر آخر وزیر میراث فرهنگی به قزوین و تنفیذ اختیار در رابطه با بافت تاریخی قزوین به اداره کل میراث فرهنگی قزوین مربوط است یا خیر؟
عزت الله ضرغامی ـ ویز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در سفری که به قزوین داشت، اظهار داشته بود: آثار تاریخی، مانع توسعه نیست، بلکه مقوّم توسعه است؛ چونکه پیشرفته ترین مهندسین از دیدن تکنولوژی آثار تاریخی متحیّر می مانند و خیلی از سازه های تاریخی نقش خویش را به درستی ایفا کرده اند. اداره کل میراث فرهنگی استان هم نسبت به باغستان سنتی قزوین و هم مسائلی که در ارتباط با بافت تاریخی است، بخصوص در پروژه های اصلی اختیار دارد که تصمیم گیری کند تا ظرفیت های گردشگری قزوین را از قوه به فعل تبدیل کند.
پروژه خیابان «انصاری شرقی» که از دو دهه قبل تلاش در اجرای آن دارند، در سال ۱۳۹۷ بر مبنای مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی، بعنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در این عرصه متوقف شده بود. با این حال، زمزمه هایی برای اجرای این طرح همچنان شنیده می شود، به نظر می آید شهرداری و شورای شهر قزوین در تلاش هستند این طرح را اجرا کنند. این پروژه از بافت تاریخی قزوین عبور می کند و با اجرای آن خیلی از بناها و آثار تاریخی قزوین تخریب می شود، به همین خاطر با مخالفت میراث دوستان مواجه می باشد، حالا با تخریب خانه «قافله باشی» این نگرانی بیشتر از پیش به وجود آمده است که آیا میراث فرهنگی قزوین برای اجرای این طرح با شهرداری قزوین به توافق رسیده است؟
ضمن این که، رئیس شورای شهر قزوین در اردیبهشت ۱۴۰۱ اظهار داشته بود: طرح شهید انصاری شرقی، پروژه ای است که بیشتر از ۲۰ سال است درحال پیگیری بوده و در حال حاضر شهردار قزوین برای پیگیری و اجرای این پروژه و دریافت موافقت های قانونی تلاش می کند، ضمن اینکه غالب مردم منطقه «بلاغی» هم با این پروژه موافق هستند.
در ادامه ویدویی از تخریب خانه قافله باشی مشاهده می کنید: