سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
اولویت حج ۱۴۰۲ با چه کسانی است؟

اولویت حج ۱۴۰۲ با چه کسانی است؟

به گزارش تور مسافرتی، معاون سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه سهمیه حج سال ۱۴۰۲ ایران هنوز تعیین نشده و بعد از مذاکره با عربستان تعداد زائرانی که از ایران به حج اعزام خواهند شد، مشخص می شود، اظهار داشت: در هر صورت، دارندگان فیش حج تمتع که در سال ۱۳۹۹ ثبت نام کرده بودند، در اولویت اعزام به حج در سال ۱۴۰۲ هستند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، بر طبق مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، سهمیه هر کشور برای حج تمتع، یک هزارم جمعیت آن کشور است که سهم ایران در سالهای اخیر میانگین ۸۵ هزار نفر بود. این سهمیه در سال ۱۳۹۹ به ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر رسیده بود که بدنبال همه گیری کرونا و درحالی که حدود ۷۴ هزار نفر در ایران برای حج تمتع ثبت نام و قسمتی از هزینه آنرا واریز کرده بودند، حج تمتع با تصمیم عربستان کنسل شد.
درسال ۱۴۰۰ عربستان همچنان حج را بدون حضور زوار خارجی و با حدود ۱۰ هزار زائر مقیم این کشور برگزار کرد و بدین سان زوار کشورهای دیگر، همچون ایران به مدت دو سال از حج تمتع محروم شدند.
سال ۱۴۰۱ با کمرنگ شدن اثرات ویروس کرونا در جهان، عربستان سهمیه کشورها را تقریباً به نصف رساند و این مراسمِ واجب دینی را با یک میلیون نفر برگزار کرد که ۸۵۰ هزار نفر آنها از خارج عربستان بودند. سهمیه ایران در آن سال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود که سازمان حج و زیارت اولویت را به زائرانی داد که در سال ۱۳۹۹ ثبت نام و هزینه این سفر را واریز کرده بودند. هرچند عربستان شرایط سختگیرانه ای را در حج گذشته اعمال کرده بود و فقط به زوار کمتر از ۶۵ سال که کامل واکسینه شده بودند اجازه این سفر را داد.
وضعیت حج تمتع در سال ۱۴۰۲ هنوز نامعلوم است، مذاکرات کشورها با وزارت حج عربستان شروع نشده و سهمیه ای حج پیش رو نیز همچنان نامشخص است. با وجود این، معاون سازمان حج و زیارت می گوید: «اولویت در حج آینده با ودیعه گذارانی است که در سال ۱۳۹۹ ثبت نام کرده اند»؛ همان افرادی که سه دوره از حج جا مانده اند.
اکبر رضایی ـ معاون سازمان حج و زیارت ـ با بیان اینکه هم اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت اعزام به حج تمتع هستند که این متقاضیان در سالهای ۸۶ و پیش از آن ثبت نام کرده اند، اظهار داشت: فعلا نمی توان میزان سهمیه ایران را اعلام کرد، اما بعد از انجام مذاکرات حج و تعیین سهمیه قطعی در قالب شرایط تعیین شده، اولویت اعزام اعلام می شود.

وی در ادامه، تمام دارندگان فیش های حج تمتع را، فارغ از اینکه در سال آینده قصد تشرف به حج دارند یا خیر، فراخواند تا در سامانه Reserve.haj.ir اطلاعات خودرا تکمیل و به روز رسانی کنند، اضافه کرد: در صورتیکه فردی اطلاعات خودرا بروزرسانی نکند، زمینه اطلاع رسانی از طرف سازمان حج و زیارت نخواهد بود، اما با تکمیل اطلاعات در جریان اطلاعیه ها و اخبار مهم مربوط به حج قرار خواهند گرفت.
معاون سازمان حج و زیارت در این زمینه توضیح داد: صاحبان برخی از فیش های حج تمتع فوت کرده اند و خانواده آنها به طور معمول فیش را در اختیار یکی از اعضای خانواده برای انجام حج قرار داده است، انتشار فراخوان تکمیل اطلاعات دارندگان فیش های حج تمتع بدین سبب است که اطلاعات دقیقی از صاحبان فیش های حج داشته باشیم تا بتوانیم برای این سفر برنامه ریزی نماییم.
او اضافه کرد: برای تعدادی از متقاضیان به علت جابه جایی شهر یا استان محل سکونت، امکان برنامه ریزی برای اعزام و آموزش وجود ندارد و اطلاع رسانی در بستر شبکه های مختلف برای آینده را گرفتار مشکل می کند، بدین سبب ضروری ست که تمام ودیعه گذاران اطلاعات خود به روز رسانی کنند.
معاون سازمان حج و زیارت اظهار داشت: نیاز است همه دارندگان فیش های حج تمتع، اطلاعات خود همچون شماره تلفن همراهشان را در سامانه ثبت و بروز کنند. این به روز رسانی بمنظور ارسال بموقع پیام ها و اطلاعیه ها مربوط به حج برای متقاضیان است.

رضایی بیان کرد: سازمان حج و زیارت بانک اطلاعاتی ودیعه گذران و اعداد و ارقام و اطلاعات افرادی که حتی سال ۶۰ ثبت نام کرده اند را در اختیار دارند، اما بروزرسانی اطلاعات مهم است؛ چونکه ثبت اسامی جاری که از سال ۷۷ اغاز شده به شکلی است که نیاز بروزرسانی اطلاعات دارد تا برنامه ریزی ها در زمینه اعزام، آموزش و اطلاع رسانی دقیق تر صورت گیرد.

منبع: