سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
امیری مطرح کرد؛ تهیه اطلس دیرینه شناسی سواحل خلیج فارس

امیری مطرح کرد؛ تهیه اطلس دیرینه شناسی سواحل خلیج فارس

به گزارش تور مسافرتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: با امضای تفاهم نامه ای میان پژوهشگاه میراث فرهنگی با منطقه آزاد کیش، حفاری و کاوش ها از آذرماه سال جاری در جزیره حریره کیش از سرگرفته می شود.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مصیب امیری رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: بنیان جزیره حریره (کیش) به دوره ایلخانی بازمی گردد و تا دوره تیموری به عنوان بندرگاه، نقش فعالی داشته است و با کشورهای مختلف همچون چین و آفریقا تبادلات اقتصادی و تجاری داشته است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: در جزیره کیش چندین فصل حفاری انجام شده و مساحت فعلی جزیره حریره بیش از ۱۲۰ هکتار است. آثاری که در چندین فصل کاوش بدست آمده شامل خانه اعیانی، بقایای حمام و مسجد جامع است. این مسجد ۱۲۰۰ مترمربع مساحت داشته که نشان از آبادانی شهر حریره می دهد. بیشتر بقایای این مسجد ایلخانی که از دل خاک بیرون آمده، قابل بازدید است.
امیری اشاره کرد: جزیره حریره در گذشته نقش بندرگاه و تجاری داشته است. پیش از این جزیره، بندر سیراف از دوره ساسانی تا سلجوقی این نقش را ایفا می کرده و آباد بوده است. پس از شهر حریره هم جزیره هرمز خصوصاً در دوره صفویه کارکرد بندر تجاری را ایفا کرده است. بندر سیراف و جزیر هرمز کارکرد اولیه خودرا نتوانستند حفظ کنند، اما امروز جزیره حریره (کیش) همچنان نقش تجاری و تجاری خودرا باتوجه به شرایط اقلیمی و طبیعی دارد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: در جلسه ای که روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱ با مدیرعامل منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری کیش داشتم درباره ی از سرگیری کاوش ها و حفاری ها در شهر حریره که بیشتر بر روی مسیر دسترسی ها و شبکه معابر متمرکز است، گفت و گو کردم تا بازدیدکنندگان زمانی که وارد شهر حریره می شوند، بتوانند کالبد معماری و شهرسازی را بیشتر درک کنند.
وی افزود: همین طور مقرر است حفاری های ناتمام مسجد ایلخانی تکمیل شود و اهتمام می نماییم با کسب اطلاعات تاریخی بیشتر در برنامه میان مدت، بتوانیم ساختار معماری شهر را برای بازدیدکنندگان بیشتر معرفی و فرصت جدیدی را برای گردشگری ایجاد نماییم. با توجه با آنکه شش ماه از سال حفاری خواهیم داشت گردشگران می توانند با بازدید از شهر حریره، این کاوش ها را ببینند.
امیری اظهار داشت: هم اکنون مسیر بازدیدها، تابلوهای معرفی و نورپردازی در حریره خوب اجرا شده است. موزه خوبی نیز در این شهر وجود دارد که امکان توسعه آن وجود دارد. همین طور می خواهیم مردم شناسی جزیره را باتوجه به بخش های بومی آن انجام دهیم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: باتوجه به زیرساخت های خوبی که در کیش وجود دارد، می خواهیم گردهمایی سالانه دیرینه شناسی را در این جزیره برگزار نماییم. همین طور باتوجه به ظرفیت خوبی که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه آموزش دارد در صورت تمایل منطقه آزاد کیش می توانیم دوره های آموزشی برای هنرمندان هنرهای سنتی جزیره، راهنمایان گردشگری و هتلداران برگزار نماییم و گواهینامه برای آنها صادر نماییم.
وی افزود: در مسافرت دو روزه خود به کیش از جزیره هندورابی و بافت سنتی بومیان جزیره کیش و اقامتگاه های بوم گردی این بافت بازدید کردم. این بافت از نظر مردم شناسی قابل بررسی است و قابلیت افزایش تعداد بوم گردی ها در این منطقه وجود دارد.
امیری با اعلان اینکه مساحت جزیره هندورابی ۲۰ کیلومتر است، اشاره کرد: جمعیت افراد ساکن در این جزیره ۱۲۰ نفر است و شغل مردم آن ماهیگیری است. تا حالا در این جزیره مطالعات دیرینه شناسی انجام نشده و مقرر است مطالعات دیرینه شناسی در امتداد تهیه اطلس باستان َشناسی سواحل خلیج فارس از جزیره کیش و هندورابی شروع شود.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: هزینه مطالعات در جزیره هندورابی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هزینه حفاری ها با منطقه آزاد کیش است. همین طور این جزیره ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری دارد.
او اضافه کرد: پیش نویس تمامی موارد مطرح شده با مدیرعامل منطقه آزاد کیش تهیه و آماده شده است و در قالب تفاهم نامه ای به زودی امضا می شود.