سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
چه سرنوشتی در انتظار عکاسخانه ژرژ یونانی آبادان است؟

چه سرنوشتی در انتظار عکاسخانه ژرژ یونانی آبادان است؟

تور مسافرتی: خوزستان خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی یکی از آخرین بناهای بازمانده در آبادان با معماری تلفیقی است؛ بنایی نیم دایره با آجرچین و قوس های هلالی پنجره هایی رو به خیابان که عصرها مردم برای ظاهر کردن تصاویر خود بطور معمول روبه روی نگارخانه این خانه صف می بستند تا نوبت تحویل فیلم های نگاتیوشان فرا برسد.

بنایی که تاریخچه آن به توسعه پالایشگاه نفت آبادان و صنعتی شدن این شهر گره خورده و در لیست آثار ملی ثبت شده هم اکنون بلاتکلیف مانده و هر چند وقت یک دفعه نگرانی و صحبت فروش و تخریب آن سر زبان ها می افتد.

تخریب یک باره و یا آرام آرام خانه های تاریخی در اثر بی توجهی به مرمت و قصور در حفظ بناها فهرستی طویل و دردناک است و با وجود زمزمه هایی که در خصوص فروش و تخریب این بنا به گوش می رسد این پرسش مطرح است که سازمان میراث فرهنگی چه تدبیری برای رفع بلاتکلیفی این بنای تاریخی انجام خواهد داد تا قصه نوشدارو پس از مرگ سهراب برای خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی همچون بناهای تاریخی نابود شده تکرار نشود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان در این خصوص به ایسنا اظهار داشت: طبق قانون تمام حقوق مالکانه محفوظ است و بناهای تاریخی ملک شخصی حتی در صورت ثبت ملی بودن منع خرید و فروش ندارند.

مالک تسهیلات مرمت بنا را نپذیرفت

سید شمس الدین نوربخش غفاری در عین حال اشاره کرد: تغییر کاربری و فعالیت در بنای تاریخی کمافی السابق باید در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

او اشاره کرد: فروش و تمامی تغییرات بنا زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی و با مشورت آنها به انجام می رسد و سرمایه گذار بدون مشورت با کارشناسان نمی تواند کوچک ترین تغییری در بنای تاریخی بوجود آورد.

وی متذکر شد: اگر بعد از واگذاری بنا خریدار یا سرمایه گذار بد عهدی کند بطور قطع با اقدامات قاطع قانونی مواجه خواهد شد.

نوربخش غفاری با اشاره به اینکه طبق قانون هزینه مرمت خانه های تاریخی که مالک خصوصی دارند توسط مالک باید تامین گردد توضیح داد: یعنی مالک که بهره بردار است باید کارهای نگه داری و رسیدگی به بنا را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه هویت شهر را فضاهای میراثی مشخص می کنند تصریح کرد: بناهای تاریخی گویای تاریخ هستند و باور داریم نباید به آنها خسارت زد و حفظ و نظارت بر آنها در اولویت میراث قرار دارد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان با اشاره به پیشنهاد تسهیلات بانکی به مالک عکاسخانه ژرژ یونانی اظهار داشت: سال قبل از صندق حفظ و احیای بناهای تاریخی اعتباری را بمنظور مرمت و حفظ این بنا در نظر گرفتیم و با مالک این بنا نامه نگاری انجام دادیم اما مالک تسهیلات وام را نپذیرفت.

وی اشاره کرد: ثبت بناهای تاریخی در لیست آثار ملی محدودیت هایی نظیر ممنوعیت تخریب و ساخت وساز، مرمت و تعمیر بنا که باید با نظارت میراث فرهنگی باشد و همین طور تغییر کاربری بنا که باید در محدوده کاربری‏ های مجاز سازمان میراث فرهنگی باشد برای مالکان به وجود می آورد.

توانایی مرمت و حفاظت این بنا را ندارم

همچنین پرویز شوکت مالک خانه و عکاسخانه ژرژ یونانی درباب علت فروش این بنای تاریخی اظهار داشت: هزینه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی زیاد است و دیگر توانایی انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی در این بنای تاریخی ندارم.

وی افزود: باید خریدار یا سرمایه گذاری پیدا ‏شود که هزینه های مرمت، بهره برداری و تجهیز عکاسخانه را به عهده بگیرد.

شوکت اشاره کرد: از شروع خرید این بنا مجوز تخریبش را هم از شهرداری گرفته بودم اما به سبب علاقه قلبی به میراث فرهنگی شهر قادر به تخریب آن نبودم.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی وامی را برای مرمت پیشنهاد داده بود اشاره کرد: به جز پیشنهاد وام به بنده تابحال اقدامات مرمتی از جانب خود مسؤولان انجام نشده است.

یادآوری اهمیت و ارزش این بنای تاریخی ضروری است

همچنین احمد امیری یک دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اخبار انتشار یافته درباره ی خرید و فروش خانه و عکاسخانه تاریخی ژرژ یونانی آبادان اظهار داشت: پلاکاردهایی که جلوی ساختمان ژرژ یونانی نصب کرده اند نسبت به تخریب و فروش این خانه هشدار می دهند.

وی گوش زد کرد: اگر طرح و معرفی خریدار یا سرمایه گذار خصوصی برای بهره برداری نباشد مرمتی نیز در کار نیست و باید شاهد تخریب تدریجی این اثر ملی باشیم.

این دوستدار میراث فرهنگی اشاره کرد: دغدغه های رسانه ها می تواند دراین زمینه حساسیت بوجود آورد که اکنون تنها موضوعی که اهمیت دارد جلوگیری از تخریب اینگونه بناها است.

وی با تأکید بر حفظ خانه های تاریخی و جلوگیری از لطمه رسیدن به بافت باارزش تاریخی متذکر شد: لازم است قبل از این که این بنا به سرنوشت خانه شکرچیان گرفتار شود بصورت فوری پیگیر وضعیت بلاتکلیفی آن شویم.

این دوستدار میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه یادآوری اهمیت و ارزش این بنای تاریخی لازم است تا حداقل مسئولان به فکر باشند یادآوری کرد: هم اکنون رفع بلاتکلیفی عکاسخانه ژرژ یونانی توسط مسؤولان بدین سبب لازم است که بارها شاهد بودیم صیانت از ابنیه های تاریخی آن چنان که باید و شاید مورد توجه مسئولان نبوده است.

امیری معتقد است: حمایت دستگاه های متولی در زمینه نظارت، تصمیم گیری، برنامه ریزی و کارهای اجرائی این بنای تاریخی لازم و لازم است.

او با اشاره به اینکه عکاسخانه ژرژ یونانی بیان کننده فرهنگ و خاطرات گذشته شهرستان آبادان است اظهار داشت: تمام نگرانی من از این است که این بنای تاریخی همانند بناهای تاریخی گوناگون این شهر که مورد بی مهری متولیان قرار گرفتند به ورطه نابودی کشیده شود.

امیری با اشاره به بناهای تاریخی شهرستان آبادان که در سالهای اخیر تخریب شدند اشاره کرد: متاسفانه تعدادی از خانه های تاریخی که در لیست میراث ملی هم ثبت شده بودند به دلیلهای مختلف رو به تخریب رفته و از آن جا که متولی مربوطه حساسیت لازم را نشان نداده است در نهایت توسط سودجویان از بین رفتند.

منبع: