سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
آغاز مرمت اضطراری گنبد آرامگاه حکیم سبزواری

آغاز مرمت اضطراری گنبد آرامگاه حکیم سبزواری

به گزارش تور مسافرتی، خراسان رضوی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: رفع خطر و مرمت استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، حکیم و فیلسوف سبزوار ملقب به اسرار، شروع شد.
احسان زهره وندی با بیان این خبر اضافه کرد: درباب ترک خوردگی و لطمه نمای بیرونی گنبد آرامگاه اسرار، بعد از بازدید میدانی کارشناس فنی معاونت و تامین اعتبار موردنیاز، نسبت به تجهیز کارگاه به قید فوریت اقدام و عملیات اجرائی مرمت شروع شد.
وی افزود: قرار شد تا اختصاص اعتبار کافی برای استواری بخشی و مرمت جامع شامل جمع آوری بخش لطمه دیده و اجرای دوباره بصورت اصولی تا عبور از فصل بارندگی، سرما و جلوگیری از تخریب بیشتر آن، ترک ها و شکاف های کاشی کاری گنبد آرامگاه با مواد رزینی و چسب های مخصوص، درزگیری و آب بندی شود.
زهره وندی اشاره کرد: با این اقدام، از نفوذ آب و باران و برف و لطمه بیشتر به بنا، جلوگیری می شود و بمحض اختصاص اعتبار لازم از طرف وزارتخانه، مرمت جامع اثر در سال آینده صورت خواهد گرفت.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره ی این اثر تاریخی اظهار داشت: فضای داخلی ساختمان آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری شامل طرح های چلیپایی شکل بوده که در آن حجره هایی تعبیه شده است.
زهره وندی افزود: دو باغچه بعد از در ورودی و جلو بنا در مقابل کوشک و دو باغچه دیگر در دو قسمت شرقی و غربی کوشک قرار دارد که فضای زیبایی را ایجاد کرده است، به تعبیری، پلان معماری و گنبد مقبره حاج ملاهادی سبزواری به صورتی با کرامات اخلاقی و ساده زیستی این عارف بزرگ پیوند خورده است.
وی اضافه کرد: گنبد این مقبره به لحاظ تکنیک اجرا در فرم ملایم انحنا، فن شناسی و کیفیت و رنگ فیروزه ای لعاب، کاشی کاری آن جزو یکی از گنبدهای زیبا و مینیاتوری در سطح خراسان رضوی شمرده می شود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اشاره کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی و جوی و همین طور تلفیق و ترکیب تنگاتنگ دو پوسته ای گنبد از دو جنس متفاوت، طی چند سال اخیر تحمل شوک های انبساط و انقباض برای گنبد زیاد بوده و منجر به ایجاد چند شکاف نیمه عمیق و ترک های سطحی عمده شده است، بنا بر این حفاظت اضطراری از تزیینات مذکور در دستور کار معاونت میراث فرهنگی قرار گرفته است.
حاج ملا هادی سبزواری معروف به حکیم سبزواری و حاجی سبزوار، حکیم و عارف بزرگ شیعه و اسلام در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و در سال ۱۲۸۹ هجری قمری فوت کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، آرامگاه حکیم سبزوار یک سال پس از فوتش توسط میرزا یوسف مستوفی الممالک ساخته شد و ترمیم و استواری بخشی و کاشی کاری آرامگاه در اوایل سال ۱۳۴۰ هجری شمسی توسط انجمن آثار ملی انجام شده است، مقبره حاج ملاهادی سبزواری مربوط به دوره قاجار به شماره ۱۳۳۴ مورخ ۱۳۵۵/۰۵/۰۹در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: