سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
انتشار گزارش کمیاب کاوش دو گورستان مهم تاریخی

انتشار گزارش کمیاب کاوش دو گورستان مهم تاریخی

تور مسافرتی: کتاب «گزارش کمیاب کاوش دو گورستان قبل از تاریخ»، نتیجه جستجوهای عتیقه شناس بلژیکی در ایران منتشر گردید.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، این کتاب ترجمه فارسی «گزارش کمیاب کاوش دو گورستان مهم قبل از تاریخ» توسط «لویی واندنبرگ» است که شاگردان او «اِرنی هرینک» و «برونو اُوِرلت» گفته می شود آنرا با دقتی بی نظیر در سال ۱۹۹۶ میلادی به چاپ رساندند. گورستان های هَکَلان و پَرچینه، کهن ترین و مهم ترین شواهد باستان شناختی از دامداران کوچ رو باستان (در ارتفاعات غرب ایران) و در نوع خود بی نظیر است.
ترجمه این کتاب را «محسن زینی وند»، عتیقه شناس انجام داده و «عباس علیزاده» ـ عتیقه شناس پیشکسوت ـ مقدمه آنرا نوشته است که فرصت مطالعه‌ی این اثر مهم را برای خیلی از دانشجویان و پژوهشگران علاقمند فراهم نموده است.
لویی واندنبرگ، خاورشناس بلژیکی است که از ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۸ میلادی در دانشگاه های بروکسل، آمستردام و لیدن در رشته های دیرینه شناسی و زبان های شرقی درس خواند. از سال ۱۹۵۷ میلادی استاد دیرینه شناسی و تاریخ خاور نزدیک در دانشگاه گان بود. برای جستجوهای باستان شناختی، چندین بار به ایران سفر کرد و باستان شناسان بلژیکی به ریاست او به چندین کار پژوهشی در فارس و لرستان و پشتکوه دست زدند. در سال ۱۹۶۱ با همکاری گیرشمن نشریه ای به نام مطالعات ایران باستان به راه انداخت.
در بخش هایی از کتاب آمده است: «کوچ نشینی به مدلول وسیع واژه، جابه جایی مکانی، در تهیه معاش است. از این منظر، تاریخ اینگونه معیشت به قدمت اولین جوامع انسانی در شرق و جنوب آفریقا است، اما کوچ نشینی استوار بر گله داری، نخست با تعقیب و مدیریت گله های بز و گوسفند وحشی در کوهستان های آناتولی و زاگرس شروع شد و با اهلی کردن این دو نوع جانوری رفته رفته به گونه ای درآمد که امروزه ما با آن آشنا هستیم. در حقیقت کوچِ فصلی ساکنان دوره ی نوسنگی در زاگرس توسط کوچ بز و گوسفند وحشی به آنها تحمیل شده بود، برای اینکه با شروع فصل پاییز، برف و سرما و کاهش گیاهان خوراکی در کوهستان، گله های بز و گوسفند به دشت های گرم تر و سبز مناطق جنوبی مانند دهلران و خوزستان مهاجرت کرده و جوامع انسانی نیز که معیشت آنها با شکار و گردآوری گیاهان خوراکی و گندم و جوی وحشی تامین می شد به دشت ها کوچ می کردند، اما با اهلی کردن بز و گوسفند در اواخر هزاره هشتم قبل از میلاد مشکل تامین آذوغه در بلندی های زاگرس در زمستان و در دشت های پست در تابستان از میان نرفت. تنها راه ادامه چنین شیوه معیشتی انطباق با طبیعت بود که نیازمند کوچ فصلی برای دامداران کوچ رو بود که تا امروز ادامه دارد.»
این کتاب در قطع وزیری، در ۲۴۴ صفحه همراه با جداول، نقشه و تصاویر کاوش و اشیاء آنرا از انتشارات دادکین می توان تهیه کرد.

منبع: