سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مهر خبر داد؛ واکنش جامعه دیرینه شناسی به مرمت بنای دو هزارساله پایتخت

مهر خبر داد؛ واکنش جامعه دیرینه شناسی به مرمت بنای دو هزارساله پایتخت

به گزارش تور مسافرتی، مرمت بنای دو هزار ساله دژ رشکان مورد انتقاد جامعه دیرینه شناسی کشور قرار گرفته است. این جامعه از متولیان میراث فرهنگی خواست تا در رابطه با این اتفاق پاسخگو باشند.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ روزی نیست که خبری تازه و تأثربرانگیز از تخریب و تاراج میراث فرهنگی ایران به گوش دلسوزان و علاقه مندان آن نرسد. از سدهایی مانند چمشیر که به جای فرصت پژوهش و استخراج اطلاعات در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران، گورستان محوطه های تاریخی کشور می شوند، تا بافت های تاریخی شهری چون یزد و شیراز و … که سوداگرانه و به جهت بی مبالاتی نهادهای مسئول و ترک فعل آنان، برنامه ریزی نامناسب و ضعف نظارت تخصصی ویران می شوند.
بناهای متعدد و فراوان تاریخی همچون مسجد شیخ لطف الله و شاه عباسی اصفهان به دست افراد نابلد و در زدوبندهای اداری به نام مرمت و ساماندهی و بدون نظارت مناسب به ناشیانه ترین شکل اصالت زدایی می شوند.

در همین راستا جامعه دیرینه شناسی کشور در اطلاعیه ای که در رابطه با مرمت دژ رشکان هم واکنش نشان داده و آورده: اخیرا «مرمت» بخش هایی از بنای دژ رشکان و کهندژ ری (منطقه ۲۰ تهران) آه از نهاد کارشناسان و دوستداران مواریث تاریخی_ فرهنگی برآورده است و شگفت آور این که تابحال واکنشی از جانب نهادهای مسئول مانندمعاونت میراث فرهنگی کشور، اداره کل پایگاه ها میراث ملّی و جهانی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و از همه مهمتر اداره کل میراث استان تهران نسبت به تخریب، صدمه و لطمه به اصالت این اثر تاریخی_ فرهنگی دیده نمی گردد.
دژ رشکان تازه ترین نمونه از زنجیره تخریب ها و وضعیت بیمار میراث فرهنگی ایران است. تصاویر انتشار یافته گویاتر از واژه ها و توصیف هاست. مرمت بنای دو هزارساله با مصالح ناهمخوان و ناهمگن و استفاده از سنگ و سیمان!

آن هم در دل پایتخت و نه گوشه ای دور دست. آشکارا دانش و تخصص به بازی گرفته می شود. مدیریت، نظارت، ارزیابی و پاسخگویی هم که وجود ندارد. اتفاقی که به تدریج به روندی عادی در تشکیلات میراث فرهنگی ایران تبدیل گشته است.

تردید نیست که متأسفانه بخش عمده ای از فعالیتهای حفاظتی، مرمتی و ساماندهی بناها و محوطه های تاریخی کشور بدون نظارت کارشناسان و متخصصین صورت می گیرد. مراکز مسئول باید پاسخگوی چنین فعالیتهایی که اصالت و ماهیت آثار تاریخی کشور را نشانه گرفته است باشند. افکار عمومی باید بداند چرا و چگونه با بودجه عمومی، آثار فرهنگی و تاریخی کشور چنین صدمه و لطمه می بینند. چگونگی انتخاب مجریان این برنامه ها، اجرا و نظارت بر آنها اینک بیشتر از هر زمان مورد پرسش و ابهام جدی است.
چرا پژوهشکده حفاظت و مرمت هیچگونه نظارتی بر امور حفاظتی و مرمتی آثار تاریخی کشور ندار؟ چرا این مرکز علمی و اداری، مسئولانه به این رویه غلط اعتراضی نمی کند؟

«جامعه دیرینه شناسی ایران»، ضمن اخطار از آنچه بر میراث فرهنگی کشور می گذرد، مسئولیت پذیری و پاسخگویی نهادهای متولی بخصوص معاونت میراث فرهنگی کشور، اداره کل حفظ و احیاء بناها و محوطه های تاریخی، اداره کل پایگاه ها میراث ملّی و جهانی، و مراکز استانی بخصوص اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را در مورد دژ رشکان خواهان است.
همچنین از متخصصان و جامعه مرمتگران کشور دعوت می کند با نقد این رویه مرمتی، ضمن دفاع از اعتبار حرفه ای جامعه حفاظت و مرمت ایران که کارهای درخشان هم در کارنامه خود دارند، در رابطه با راه های جلوگیری از وقوع این اقدامات مخرب چاره اندیشی نماییم.

منبع: