سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
زمان ثبت نام حج، شوخی با عزت الله انتظامی، فریب دادن رضا ژیان و توضیحی در رابطه با بافت تاریخی شیراز

زمان ثبت نام حج، شوخی با عزت الله انتظامی، فریب دادن رضا ژیان و توضیحی در رابطه با بافت تاریخی شیراز

به گزارش تور مسافرتی، در هفته آخر بهمن ماه علیرغم اینکه نشست خبری جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، زمان ثبت نام حج ۱۴۰۱ مشخص شد، از شوخی با عزت الله انتظامی، فریب دادن رضا ژیان نوشتیم و ضرغامی هم اظهاراتی در رابطه با بافت تاریخی شیراز عرضه داد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، ۲۷ بهمن ماه سالروز درگذشت رضا ژیان بود. نسل ما او را با مجموعه هایی چون «محله بهداشت»، «محله برو بیا» و شاید «مثل آباد» و فیلمهای سینمایی «مرد عوضی»، «مومیایی ۳» و «عشق فیلم» به یاد می آوریم. اما بزرگترهای مان خوب می دانند که وی در بخشی از شاهکارهای نمایشی ایران روی صحنه رفته است. سالروز درگذشت او بهانه ای شد که مروری به بخشی از زندگی هنری داشته باشیم.
در ادامه اخبار هفته آخر بهمن ماه، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه ـ ۲۶ بهمن ماه ـ با حضور نمایندگانی از رسانه ها در تالار رودکی برگزار گردید. در این جلسه مطالبی در رابطه با ماجرای استعفای دبیر در آستانه برگزاری جشنواره مطرح و در پاسخ به بی برنامگی های جشنواره، توضیح هایی عرضه شد.
همینطور در این جلسه جدول ۸۷ اجرای این رویداد را منتشر گردید و اعلام گردید که فروش بلیت اجراهای این دوره از عصر چهارشنبه شروع می شود. با بیان جدول سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، ۹ اجرای جشنواره که در تالار وحدت برگزار خواهند شد مشخص شدند و اولین روز از جشنواره موسیقی فجر در حالی از جمعه (۲۸ بهمن ماه) آغاز خواهد شد که هر دو اجرای بانوان در این دوره از جشنواره، در همان روز نخست روی صحنه می روند.
مدتی وقفه در برگزاری کنسرت ها به دنبال اتفاقات اخیر، آن هم در شرایطی که پیش تر دوره رکود کرونا را تجربه کرده بودیم، سبب شده بود که موسیقی به لحاظ اقتصادی و اجرایی در سکون قرار بگیرد. حالا اما برگزاری کنسرتهای خواننده هایی همچون سیروان خسروی، ماکان بند و اجرای سه شنبه شب رضا صادقی، هنرمندان و علاقمندان موسیقی را بار دیگر به بهبود شرایط، آن هم در آستانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر امیدوار می کند. مشروح گزارش این کنسرت را اینجا بخوانید.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
پرسشی در آستانه کنسرتهای سیروان خسروی و رضا صادقی

آخرین اخبار جشنواره فیلم فجر پس از اختتامیه
گفت وگویی با محمدتقی فهیم – عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر – در رابطه با دلیل اینکه چرا هیات داوران جشنواره سال جاری اطلاعیه ای منتشر نکرد؟ داشتیم که در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: در جشنواره فجر سال جاری یک تعیین تکلیف با ساخت و تولید فیلمها، در سالهای آینده رخ داد و اگر این الگو دنبال شود، سینمای ایران بالاخره با مخاطب خود به تعادل می رسد.
اختتامیه بخش تجلی اراده ملی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر روز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور هنرمندان و مدیران برگزار می گردد.
فیلم «اتاقک گلی» در چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر چهار سیمرغ بلورین در قسمت های مختلف به دست آورد، همچون جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی و جایزه ویژه هیات داوران. تهیه کننده این فیلم از بررسی اکران این فیلم در نوروز اطلاع داد.
کارگردان فیلم سینمایی «شماره ۱۰» یکی دیگر از فیلمهای جشنواره فیلم فجر سال جاری، ضمن اشاره به این که سال سختی برای اکران سینما پیش رو است، اظهار داشت که اولویت زمانی برای اکران فیلم «شماره ۱۰» نوبت عید فطر خواهد بود.
عوامل فیلم کوتاه «بِرنو» که سیمرغ بهترین فیلم کوتاه چهل ویکمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده اند، جایزه نقدی خویش را به مردم زلزله زده خوی اهدا کردند.

«دوزیست» و «سلفی با دموکراسی» در شبکه نمایش خانگی
فیلمهای سینمایی «دوزیست» ساخته برزو نیک نژاد و «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی عطشانی در شبکه نمایش خانگی منتشر شدند.

از نمایش چهار فیلم در جشنواره های بین المللی تا اعتراض صداوسیما به جشنواره برلین
جشنواره بین المللی فیلم بلگراد در کشور صربستان میزبان نمایش دو فیلم «جنگ جهانی سوم» و «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند خواهد بود.
بازار فیلم اروپا (EFM) که همزمان با هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین برگزار می گردد میزبان نمایش دو فیلم ایرانی «تفریق» و «گنجشک»، چند محصول مشترک و چند کمپانی توزیع فیلم ایرانی خواهد بود و این جشنواره در حالی از پنجشنبه ۲۷ بهمن کلید خورد که سال جاری علیرغم بخش دولتی سینمای ایران، آثار چند سینماگر ایرانی در این رویداد سینمایی به معرض نمایش گذاشته می شود.
اداره کل تأمین و رسانه بین الملل صداوسیما در نامه ای رسمی به جشنواره و بازار فیلم برلین، با محکوم کردن اقدام مسؤلان این جشنواره در پیشگیری از صدور مجوز برای حضور کارمندان صداوسیما در این بازار، این تصمیم را سیاسی و «در تضاد با ماهیت فرهنگی این رویداد» خواند.

تازه هایی از سینمای جهان
همینطور در سینمای جهان، «جانوران» ساخته «رودریگو سوروگوین»، ۹ جایزه همچون فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی را از سی وهفتمین دوره جوایز آکادمی فیلم اسپانیا دریافت کرد.
چهل و یکمین ضیافت آکادمی با حضور ۱۸۶ چهره از نامزهای اسکار ۲۰۲۳ و با صحبت های رئیس جدید آکادمی اسکار برگزار شد و «تام کروز» ستاره این ضیافت بود.
در ادامه، وزیر دفاع فرانسه فیلم «پلنگ سیاه: واکادا برای همیشه» محصول استودیو مارول را به علت نحوه نمایش ارتش فرانسه در آفریقا بشدت مورد انتقاد قرار داد.
افزون بر این ها، «راکل ولش» بازیگر آمریکایی که در دهه شصت و هفتاد با فیلم «سفر روایی» و فیلمهای دیگر به یکی از نمادهای بزرگ گیشه و فرهنگ پاپ تبدیل شد، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

اجرای کدام نمایش هایی در این هفته آغاز شد؟
اجرای نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمدکاظم تبار که طراحی آن با استفاده از شیوه های در رابطه با فیگورها و حرکات اریال یوگا انجام گرفته، در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر شروع شد و محمد کاظم تبار در گفتگو با ایسنا از خصوصیت های این اثر نمایشی گفت و یادآوری کرد که شرایط اسفند سال جاری برای اجرای تئاتر با اسفندهای گذشته متفاوت می باشد.
داستان نمایش «هایکوی پارو زن یک دست» نوشته و کار ماندانا عبقری است، سال ۹۹ در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کرد و از روز ۲۷ بهمن ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.
گروه اجرایی نمایش«چند مرد چند زن» که هفته پایانی خویش را سپری نمود، در نظر دارد در جهت پشتیبانی از جامعه کارگری، درآمد حاصل از بلیت فروشی هفته پایانی اجرای نمایش خویش را با خرید ۳۰ بسته عیدانه به کارگران کارخانه ریسندگی تقدیم کند.
نمایش «گنجی در خانه» به نویسندگی فرانکو زافانلا و کارگردانی مجید علم بیگی و نمایش «آکادمی پرندگان» به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی در تالار هنر افتتاح شدند.
کهبد تاراج که برای اجرای نمایش «یتیمچه» در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر نوبت اجرا داشته است، با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف این نمایش می گوید: نمی گویم تئاتر شهر را به من بدهید اما به کسانی بدهید که قبلا دو بار به این مجموعه آمده باشند تا در دالان های آن گم نشوند!
بیشتر بخوانید:
عمو قناد و عمو نوروز برای کودکان خوی هدیه جمع می کنند

از خستگی زبل خان خسته تا تازه هایی از صداوسیما
اکبر منانی از مدیران دوبلاژ و گویندگان پیشکسوت کشورمان، این روزها علاقه ای به کار کردن و حرف زدن ندارد. او دلیل این کناره گیری را اول شرایط جسمی خودش و سپس بی کیفیت شدن کارهای دوبله عنوان می کند. گفت وگوی او با ایسنا را اینجا بخوانید.
شبکه رادیویی تهران طی یک فراخوان، از علاقه مندان به شاخه های مختلف گویندگی و بازیگری رادیویی با هدف استعدادیابی، جهت شرکت در مسابقه «آورد صدا» دعوت به عمل آورده است.
فصل جدید برنامه «کودک شو» که اخیرا ضبط خویش را شروع کرده با اجرای پژمان بازغی از نیمه شعبان به آنتن شبکه نسیم برمی گردد.

«هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی فجر» کلید خورد
«هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی فجر» با عنوان «هفتمین سرو سیمین»، عصر چهارشنبه ـ ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ ـ در موزه ملی ایران افتتاح و از تمبر یادبود این جشنواره رونمایی گردید.
مریم جلالی – معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – به مناسبت آغاز هفتمین نمایشگاه صنایع دستی فجر، درباره‌ی برنامه ریزی های صورت گرفته برای فاصله گرفتنِ صنایع دستی و بومی داخلی از دسته‌ی کالاهای لوکس و زینتی، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: صنایع دستی به خودی خود «لوکس» به حساب می آید و ما نمی توانیم از این حالت خارجش نماییم، تنها می توانیم آنرا تا حدودی کاربردی نماییم و این امر، طبقه بندی مناسبی را می طلبد. این که ما برای تقویت ریشه ها و اصالت های هنری که زاده‌ی جوششِ هنری است، برنامه ریزی نماییم، سپس آنرا به تولید انبوه و استفاده‌ی عمومی در بازار برسانیم.

شوخی با عزت الله انتظامی
گزارشی هم از پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با عنوان «اینجا با عزت الله انتظامی هم شوخی می کنند» داشتیم که از حال و هوای این جشنواره نوشتیم.

حواشی اثر جدید «بنکسی»
«بنکسی» هنرمند آثار خیابانی مشهور و ناشناس اثر هنری جدیدی را خلق کرده است که به نظر می آید به خشونت خانگی اشاره داشته باشد. این گرافیتی در روز ولنتاین رونمایی گردید اما اما ساعاتی بعد از تایید اصالت گرافیتی جدید «بنکسی» شورای شهر بخشی از آنرا حذف نمود.

«قلم هایی از جنس ریحانه» و جایزه ابوالحسن نجفی
همینطور روز دوشنبه، بانوان نویسنده کتاب های تقریظ شده توسط مقام معظم رهبری در آیین «قلم هایی از جنس ریحانه» مورد تجلیل قرار گرفتند و مراسم پایانی ششمین دوره جایزه ابوالحسن نجفی سه شنبه، ۲۵ بهمن ماه برگزار شد و «دروازه ی خورشید»، «الیاس خوری» و «نرگس قندیل زاده» بعنوان برگزیده این دوره از جایزه ابوالحسن نجفی عرضه شدند.

آزادی اهل قلم و یک مستندساز
برخی از شاعران و نویسندگان که به دنبال اتفاق های اخیر، بازداشت شده بودند، به مرور از زندان آزاد شدند. آرش گنجی آخرین فرد این جمع تا کنون است. در ادامه هم طبق اعلام کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما مژگان ایلانلو ـ مستندسازـ آزاد شد.

و یک اتفاق نادر برای برنده جایزه نوبل ادبیات و راز مرگ پابلو نرودا
همینطور «ماریو وارگاس یوسا» نویسنده اسپانیایی-پرویی و برنده جایزه نوبل ادبیات در مراسمی به فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه پیوست و این در شرایطی است که او اولین عضوی است که هیچگاه کتابی به زبان فرانسه ننوشته.
یکی از قدیمی ترین اسرار تاریخ مدرن شیلی سرانجام بعد از آنکه کارشناسان پزشکی قانونی تشخیص دادند «پابلو نرودا» شاعر شیلیایی برنده جایزه نوبل بعد از مسموم شدن با یک سم قوی درگذشته، حل شد و ظاهراً چندین دهه سوء ظن در رابطه با قتل وی در نهایت تایید شد.

زمان ثبت نام حج مشخص شد
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت اعلام نمود: ثبت نام متقاضیان حج تمتع ۱۴۰۲ از ۱۰ اسفند ماه شروع می شود.

چرا عوارض خروج از کشور گران تر شد؟
به دنبال تصویب ۲۰ درصد افزایش عوارض خروج از کشور در سال آینده در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، معاون گردشکری علل این افزایش را توضیح داد.

دستور دادستان و وزیر روی زمین ماند/ بلیت هواپیما و قطار کم آمد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هم بعد از گذشت بیشتر از ۲۰ روز از دستور دادستان تهران در رابطه با برگشت قیمت های افزایش پیدا کرده بلیت پروازهای داخلی، اظهار داشت: قیمتها هنوز به حالت قبل برنگشته و به دستور وزیر و دادستان بی توجهی شده است.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش تقاضا برای سفر در تعطیلات پیش رو به نیمه جنوبی کشور و متعاقب آن، کمبود بلیت هواپیما و قطار اطلاع داد.

بالاخره تکلیف بافت تاریخی شیراز چیست؟
این روزها نگرانی های زیادی برای بافت تاریخی شیراز وجود دارد؛ اظهاراتی مطرح گردیده است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تخریب ۳۵ پلاک در بافت تاریخی شیراز موافقت کرده است اما مصیب امیری – رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – در گفتگو با ایسنا در واکنش به اظهارنظرهایی در خصوص موافقت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تخریب ۳۵ پلاک در بافت تاریخی شیراز، با عنایت به مصوبه کمیسیون ماده ۵ که براساسِ خط پیشنهادی این پژوهشگاه صادر گردیده است، اظهار نمود: در رابطه با بافت تاریخی شیراز، طرح های مختلفی وجود داشت؛ مشاور طرح یک نظر داشت، وزارت میراث فرهنگی نظری مشابه آن داشت و متولیان و دست اندرکاران هم یکسری ایده داشتند، همه این ها در گروههای کارشناسی جمع بندی شده است و خطی که عنوان شده از جانب پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد شده، جدا از خط مشاور طرح توسعه حرم شاهچراغ نیست.
عزت الله ضرغامی هم در حاشیه جلسه هیات دولت روز چهارشنبه درمورد اخبار تخریب بافت تاریخی شیراز، اظهار نمود: با وجود شایعات و جو سازی هایی که گاها شناخته شده هستند و باید پاسخگوی تخریب های سالهای گذشته باشند، هیچ گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است. الان به دعوت وزارت میراث فرهنگی حدود ۵۰ نفر از اهالی رسانه درحال بازدید از بافت تاریخی شیراز هستند.
بیشتر بخوانید:
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی: کار ناصوابی در بافت تاریخی شیراز انجام نشده است

چند خبر کوتاه از میراث فرهنگی ایران و جهان
یک فعال میراث فرهنگی از هجوم گسترده جویندگان گنج و قاچاقچیان به شهر ۲۵۰۰ ساله دارابگرد اطلاع داد.
همینطور می توانید تصاویر قبل و پس از زلزله از بناهای تاریخی ترکیه و سوریه در این گزارش ببینید. نکته جالب در این زلزله اینست که محوطه باستانی «گوبکلی تپه» با قدمت ۱۱هزار ساله در جریان وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری، صدمه ندیده است.
باستان شناسان با کاوش در محطوطه باستانی مشهورِ «چیچن ایتزا»، مجموعه ای از سازه های متعلق به شخصیت های عالی رتبه و همینطور در مکزیک تپه های خاکسپاری تاریخی را به همراه اجساد و زیورآلات کشف کردند
در نهایت اینکه رئیس مرکز امور قرآنی از آغاز مسابقات سی ونهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از ۲۹بهمن ماه با حضور رئیس مجلس اطلاع داد و اظهار داشت: این رقابت ها به مدت ۳روز در سالن اجلاس سران در دو بخش آقایان و بانوان در دو نوبت بامداد و بعداظهر برگزار می شود.
پیشنهادهایی برای خواندن:
سینما نه نظام برده داری است و نه رستوران بین راهی!
رفسنجانی و میرسلیم چگونه جشنواره موسیقی برگزار می کردند؟
قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
جشنواره موسیقی فجر ۲۹ سال قبل چگونه بود؟ + عکس
سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه می شود؟
این مقصد جذاب را در پاریس فراموش نکنید
با اتومبیل شخصی به طبقات این برج می روید!
چاقوی زنجان دیگر سر بز تکمچی را نمی بُرد!
آلپ و بحران اقلیم

منبع: