سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گزارش تور مسافرتی مطرح شد؛ رشت یک گام تا رسیدن بعنوان شهر جهانی صنایع دستی

در گزارش تور مسافرتی مطرح شد؛ رشت یک گام تا رسیدن بعنوان شهر جهانی صنایع دستی

به گزارش تور مسافرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن اشاره به حضور ارزیابان یونسکو در رشت اظهار داشت: این شهر یک گام به دستیابی بعنوان شهر جهانی صنایع دستی نزدیک تر شده است.

ولی جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در رشت، اظهار نمود: رشت شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده و ظرفیت خوبی در این حوزه دارد.
وی ضمن اشاره به توانمندی ها و استعدادی منحصر به فرد رشت در صنایع دستی، اضافه کرد: رشت در رشته های خراطی، رشتی دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده است و حضور ارزیابان یونسکو فرصت مغتنمی برای جهانی شدن این شهر متمدن است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن اشاره به برنامه های سفر ۲ روزه ارزیابان هندی یونسکو به رشت، بیان نمود: بازدید از موزه میراث روستایی، بازارچه صنایع دستی، کارگاه های صنایع دستی، موزه رشتی دوزی و میدان شهرداری بخشی برنامه های ارزیابان یونسکو به رشت است.
تشکیل نشست گفتمان محور ارزیابان یونسکو با هنرمندان صنایع دستی
جهانی از تشکیل نشست گفتمان محور ارزیابان یونسکو با هنرمندان صنایع دستی استان اطلاع داد و افزود: تعدادی از هنرمندان صنایع دستی گیلان نظرها، پیشنهادت و دغدغه هایشان را با ارزیابان یونسکو در بین می گذارند.
وی ضمن اشاره به نقش اقتصادی و اشتغال آفرینی صنایع دستی در گیلان، اضافه کرد: بیشتر از ۲۷ هزار هنرمند صنایع دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه رشت شهر نخستین ها نامیده می شود، اظهار داشت: عنوان نخستین های بسیاری چون نخستین کتابخانه ملی ایران، نخستین راه آهن کشور، نخستین تئاتر، نخستین شعبه بانکی ایران یا بانک سپه و اولین داروخانه شبانه روزی در ایران بر پیشانی رشت، به این شهر ماهیت و هویت تاریخی بخشیده است.
رشت بعنوان شهر ملی رشتی دوزی شناخته شده است
جهانی با بیان رشت بعنوان اولین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان ملحق شده، افزود: معرفی رشت بعنوان شهر جهانی صنایع دستی فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه و پیشرفت این شهر تلقی می شود و باید از این ظرفیت بهترین بهره را گرفت.
وی با اشاره به اینکه رشت بعنوان شهر ملی رشتی دوزی شناخته شده است، اضافه کرد: رشتی دوزی یا همان قلاب دوزی رشت، یکی از رودوزی های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در لیست آثار ملی ایران و میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه رشت یک گام به شهر جهانی صنایع دستی نزدیک تر شده است، اظهار داشت: حضور ارزیابان یونسکو در رشت و بازدید از اماکن مختلف شهر، در روند ثبت جهانی شدن صنایع دستی سرعت می بخشد.

منبع: