سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مدیرکل موزه ها تشریح کرد جزئیات تازه از توقیف یک شیء تاریخی ایران در بریتانیا

مدیرکل موزه ها تشریح کرد جزئیات تازه از توقیف یک شیء تاریخی ایران در بریتانیا

به گزارش تور مسافرتی، مدیرکل موزه های کشور در رابطه با توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران توسط پلیس مرزی انگلستان اظهار داشت: این پرونده به سال ۲۰۱۶ مربوط بوده است و روند استرداد آن به کشور شروع شده و تلاش می شود سال جاری به ایران بازگردد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، به دنبال اعلام کشف و ضبط یک سنگ نگاره ساسانی قاچاق شده با قدمت حدود ۲ هزار سال و به ارزش تخمینی ۳۰ هزار پوند در انگلستان و نمایش آن به مدت سه ماه در موزه بریتانیا در هماهنگی با دولت ایران، مرتضی ادیب زاده ـ مدیرکل موزه های کشور ـ جزئیات بیشتری را در اینباره شرح داد و اظهار داشت: با انتشار خبر توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران توسط پلیس مرزی انگلستان، اعلام گردید محموله ای حاوی بخشی از یک نقش برجسته ساسانی از جانب پلیس تحویل موزه بریتانیا شده است. پرونده در ارتباط با سال ۲۰۱۶ بوده است که در یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه استانستد، یک اثر تاریخی مورد توقیف قرار می گیرد. افسران نیروی مرزی با عنایت به نوع بسته بندی اثر به آن مشکوک شده و بعد از بازرسی، این محموله ضبط می شود.
او افزود: این پرونده توسط اینترپل هم بررسی شده است، اما تابحال دستگیری صورت نگرفته است. با پیگیری اداره کل موزه های معاونت میراث فرهنگی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و همینطور مکاتبات صورت گرفته در سال گذشته، روند استرداد این اثر به کشور شروع شده است و در تلاشیم امسال به ایران باز گردد.
مدیرکل موزه های کشور اظهار نمود: پیشتر، مسؤولان موزه بریتانیا درخواست کرده بودند این اثر قبل از استرداد به ایران، مدتی در موزه بریتانیا به نمایش عموم درآید. با عنایت به همکاری این موزه در اطلاع رسانی، کارشناسی و مرمت این اثر ارزشمند، مقرر شد بعد از اعلام رسمیِ تحویل امانی شیء از جانب موزه، حداکثر به مدت سه ماه این نقش برجسته در موزه بریتانیا نمایش داده شده و سپس با تشریفات قانونی به ایران بازگردانده شود.
ادیب زاده در رابطه با اصالت این نقش برجسته با عنایت به ابهام ها و شبهاتی که در رابطه با جعلی بودن آن مطرح گردیده است، اظهار داشت: با عنایت به اینکه موزه بریتانیا در زمینه تاریخ و هنر دوره ساسانی، کارشناسان برجسته ای دارد، این اثر را کارشناسی کرده و اصالت آنرا تایید و منشا آنرا منطقه فارس اعلام نموده است. که البته بعد از استرداد اثر به ایران هم بررسی های لازم را برای اصالت سنجی و کارشناسی انجام خواهیم داد.
مدیر مرکز موزه ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: با عنایت به بررسی های صورت گرفته روی این نقش برجسته، به نظر می آید این اثر بخشی از یک نقش برجسته با ترکیب بزرگتر بوده است. هم اکنون فقدان کتیبه سبب می شود شناسایی شخص حجاری شده در این نقش برجسته دشوار باشد. با اینکه شواهد ظاهری آن نمایانگر تصویر یک مقام بلند پایه دوره ساسانی است.

جان سیمپسون ـ متصدی ارشد و دیرینه شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ هم به روزنامه گاردین اظهار داشته بود: «تقریباً هیچگاه با چنین موردی مواجه نشده ایم که نقشی از صخره با چنین سطحی از بی رحمی بریده شده باشد. آنرا به طرزی باورنکردنی، با دستگاه فرز بد بریده و در یک جعبه کوچک و بدون بسته بندی مناسب قرار داده و جعبه را با میخ محکم کرده اند.»
سیمپسون در رابطه با خاستگاه این سنگ نگاره همچین گفته است: «اگرچه پایتخت ساسانی ها در تیسفون، نزدیک بغداد کنونی بود، اما به نظر می آید این نقش از یک صخره در شیراز کنده شده باشد و از آنجاییکه این نقش از یک سنگ آهکی که در سرتاسر ایران یافت می شود تراشیده شده، نمی توان محل دقیق آنرا مشخص کرد. تنها حدود ۳۰ نقش برجسته صخره ای ساسانی وجود دارد که قدمت بیشتر آنها به قرن سوم میلادی می رسد. تقریبا همه در قسمت نسبتاً کوچکی از ایران و استان فارس هستند.»
به قول مسؤولان موزه بریتانیا این اثر باستانی در بسته بندی و جابه جایی صدمه دیده که مرمت شده است