سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گنجینه هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

گنجینه هایی که با ذوب شدن یخ کشف شدند

تور مسافرتی: در بیشتر اخبار دیرینه شناسی می شنویم که کاوشگران با جست وجو در اعماق خاک، اشیای تاریخی و در بعضی موارد ویرانه های به جامانده از سالیان دور را کشف می کنند، اما گاهی اوقات آثار تاریخی شگفت آوری نه با حفاری در زمین، بلکه با ذوب شدن یخ در ارتفاعات و کوهستان ها بعد از گذشت چندین سال، بار دیگر در معرض دید قرار می گیرند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، گاهی اوقات در توده های یخی کوهستان های اروپا گنجینه ای از آثار باستانی کشف می شود که می تواند روند تغییر تمدن و فناوری در طول هزاران سال را به نمایش بگذارد. در ادامه با تعدادی از قابل توجه ترینِ این آثار تاریخی که توسط باستان شناسان با آب شدن یخ ها کشف شده اند آشنا می شوید:

صندل عصر آهن


کشف یک صندل ساده در گذرگاه کوهستانی واقع در مرکز نروژ نشان میدهد که این محوطه حدود ۱۷۰۰ سال پیش به عنوان مسیر رفت و آمد مسافران مورد استفاده قرار می گرفت. همین طور می توان نتیجه گرفت در دورانی که از این صندل استفاده می شد، در این مکان یخ و برف کمتری نسبت به امروزه وجود داشت. تاریخ گذاری رادیوکربن نشان میدهد که این صندل حوالی ۳۰۰ میلادی تولید شده و طراحی آن شبیه صندل های رومی آن دوران است.

شمشیر وایکینگ


این شمشیر آهنین توسط شکارچیان در دامنه یک کوهستان واقع در نروژ کشف شد. هیچ اثری از وجود گور در نزدیکی این شمشیر وجود ندارد و دلیلی هم ندارد که چنین شمشمیری در این مکان قرار داده شود. در نتیجه باستان شناسان معتقدند که صاحب شمشیر آنرا گم کرده است.

دستکش عصر وایکینگ


این دستکش که برای دست چپ درست شده است در راه کوهستانی واقع در مرکز نروژ کشف شد. این دستکش در عصر وایکینگ و حوالی سال ۹۰۰ میلادی از چند تکه بافت درست شده است.

تیر اسباب بازی


این تیر چوبی اسباب بازی که ۲۶ سانتی متر طول دارد به سال ۶۰۰ میلادی بازمی گردد و می تواند اطلاعات جدیدی درباره ی دوران کودکی در این دوره از تاریخ را در اختیار ما بگذارد. شاید یک کودک حین تمرین این تیر را در برف گم کرده و فکر کرده بود آنرا برای همیشه از دست داده است، اما این تیر حالا و بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال همچنان سالم باقی مانده است. اگرچه این تیر یک اسباب بازی است، اما استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی داشت؛ چونکه در آن زمان شکار کردن منبع اصلی تامین غذا بود و کسب مهارت در استفاده از تیر و کمان می توانست در مرگ و زندگی موثر باشد.

تیرهای واقعی

گوزن صید اصلی شکارچیان در کوه های یخ زده نروژ بود و تیرهای تاریخی با نوک آهنین در قله کوه «Sandgrovskaret» کشف شده اند. باستان شناسان شاهد افزایش کشف آثار تاریخی متعلق به «اواخر عصر یخبندان کوچک» (دوره ای معادل ۵۳۶ تا ۶۶۰ میلادی) شده اند، که فوران آتشفشان ها و ابر غبار، دمای کره زمین را کاهش داده بود.

مخفیگاه شکار عصر آهن


باستان شناسان بقایای پنج تیر را در یک مخفیگاه سنگی شکار، در کوهستانی واقع در نروژ کشف کردند. این مخفیگاه ها برای این تولید شده بودند که شکارچیان عصر آهن را از دید پنهان کنند. چنین مخفیگاه هایی اهمیت زیادی داشتند، چونکه این تیرهای بدوی فقط از فاصله ۲۰ متری کارایی داشتند و گوزن های شمالی بطور معمول موجودات بسیار خجالتی هستند.

اوتسی، مرد یخی


یکی از مشهورترین اکتشافاتی که با ذوب شدن یخ های کوهستان اروپا حاصل شد، بقایای به جامانده از مردی به نام «اوتسی» است که ۵۳۰۰ سال پیش در گذرگاهی واقع در کوه های آلپ از دنیا رفت. باستان شناسان در کنار این مرد، بقایای یک تبر با تیغه مسی را نیز کشف کردند.

کفش عصر برنز
این کفش ۳۰۰۰ ساله که در سال ۲۰۰۷ کشف شده است، قدیمی ترین کفشی است که تا حالا در نروژ کشف شده است و یکی از اکتشافات مهم در کوهستان های نروژ شمرده می شود. اندازه این کفش چرمی، امروزه معادل اندازه سایز ۳۴ یا ۳۵ در ایالات متحده است و نشان میدهد به یک زن و یا یک کودک تعلق داشته است. این کفش به همراه چندین تیر و بیل چوبی کشف شد.