سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
هفتمین جشنواره ملی عشایر ایران زمین کوچ در یاسوج

هفتمین جشنواره ملی عشایر ایران زمین کوچ در یاسوج

به گزارش تور مسافرتی، کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین «کوچ» در پارک جنگلی شهر یاسوج، مرکز این استان اطلاع داد.
سعید طالبی پور روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشست هماهنگی جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین اظهار نمود: در این جشنواره از تمام اقوام عشایر ایران زمین دعوت شده و تا کنون بیشتر از ۱۵ استان اعلام آمادگی کرده تند.
وی ضمن اشاره به توانمندی های استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری عشایری، اظهارکرد: یکی از طریق های مهم برای شناساندن و معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد و ظرفیت آن برگزاری جشنواره ها و همایش ها در سطح ملی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: خوشبختانه در طول سالیان اخیر با برگزاری جشنواره عشایری «کوچ» بخشی از ظرفیت ها و داشته ها و موهبت های خداوندی استان کهگیلویه و بویراحمد به ایران و جهان معرفی شده است. در چند سال قبل بدلیل شرایط کرونایی این جشنواره برگزار نشد اما طی سال قبل در پارک ولایت یاسوج برگزار شد که با استقبال خوبی روبه رو شد.
طالبی پور خاطرنشان کرد: جشنواره کوچ جشنواره ای ملی بوده که فرهنگ اقوام عشایر ایران را با برند کوچ معرفی می کند و در تقویم جشنواره های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این جشنواره به نام کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده و باید هر سال در زمان کوچ عشایر در استان برگزار گردد. از همه ظرفیت های استان استفاده خواهیم کرد.
وی ضمن اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره افزود: از اهداف مهم آن معرفی ظرفیت های گردشگری عشایری همینطور معرفی آداب و رسوم و سنت های مردم استان و احیای این سنت ها بوده چونکه کهگیلویه و بویراحمد پیشینه پرافتخار و روشنی در زمینه زندگی عشایری داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد شاهنامه خوانی و ادبیات بومی، بازیهای بومی، محلی و حرکات موزون، موسیقی محلی و سنتی، سرپناه عشایر، نمایش نحوه زندگی عشایری را از مهم ترین محورهای این جشنواره عنوان نمود.
طالبی پور تصریح کرد: شعر خوانی، فیلم کوتاه، مقاله، مسابقه عکاسی از جشنواره از برنامه های بخش جانبی جشنواره هستند.
وی اظهاکرد: در این جشنواره برگزاری نمایشگاه عشایری، نمایش بافت صنایع دستی، تولیدات عشایر، مسابقات اسب سواری، آئین های نمایشی، اجرای موسیقی محلی، غذاهای سنتی، نمایشگاه عکس و تجلیل از خانواده شهدای عشایر از دیگر برنامه های این جشنواره است.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره در سطح ملی از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در پارک جنگلی یاسوج با دعوت از اقوام و عشایر استانهای کشور و با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار می گردد. احتمال تمدید دو روزه این جشنواره هم وجود دارد.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان نمود: از همه دستگاههای اجرایی استان انتظار داریم جهت هر چه بهتر برگزار کردن این جشنواره پای کار بیایند و در زمینه برگزاری این جشنواره ملی همکاری کنند.
همینطور عیسی شهامت، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این جلسه از همه دستگاههای اجرایی و خدمات رسان خواست که برای برگزاری هر چه باشکوه برگزار کردن جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین«کوچ» همکاری و مساعدت کنند چونکه چنین جشنواره های می تواند به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان کمک نماید.

منبع: