سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
سفر در ترکیه گران شد!

سفر در ترکیه گران شد!

به گزارش تور مسافرتی، به قول فعالان بخش گردشگری، تعطیلات در ترکیه حتی برای توریستهای خارجی گران شده است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، رفتن به تعطیلات در ترکیه حتی برای توریستهای خارجی بسیار گران شده است و مسافران خارجی در رویارویی با افزایش قیمتها و تورم غیرقابل توقف در این کشور، توجه خویش را به کشورهای دیگری مانند مصر و اسپانیا معطوف کرده اند.
با افزایش تورم، هزینه های هتل در ترکیه دوبرابر شد که این امر در قیمت اقامت منعکس شد و بنابر گزارش وبسایت ترکیه ای «Ekonomim»، هزینه رفتن به ترکیه در تعطیلات هم قیمت با یونان و گران تر از اسپانیا شده است.
در رویارویی با این قیمت ها، نمایندگان بخش توریسم اخطار داده اند که امکان دارد ترکیه امسال تعداد قابل توجهی از گردشگران روسی را از دست بدهد؛ چونکه روس ها تمایل بیشتری به رزرو کردن خدمات سفر در آخرین لحظه دارند و این عادت با عنایت به تورم ترکیه، هزینه تعطیلات آنها را حتی بالاتر می برد.
«تاراس کوبیشچانوف» ـ معاون انجمن تورگردانان روسیه (ATOR) ـ، یکی از بزرگترین اپراتورهای سفر در روسیه می گوید: سال قبل ۵.۲ میلیون توریست روس به ترکیه آمدند، اما امکان دارد این تعداد سال جاری به ۴ میلیون نفر کاهش پیدا کند.
طبق داده های شرکت تحلیلی «STR Global»، قیمت رزرو روزانه یک اتاق هتل در سال ۲۰۲۳ در جنوب آنتالیا ۳۷.۴ درصد افزایش پیدا کرده و به صورت متوسط به ۱۱۰ یورو رسیده است. این عدد برای استانبول ۱۳۸ یورو ثبت شده است. از طرفی میانگین نرخ اقامت در اروپا ۱۴۰ یورو است.
«هامیت کوک» ـ عضو هیأت اجرایی انجمن آژانس های مسافرتی ترکیه (TÜRSAB) ـ اظهار داشت: گردشگران روسی به تدریج مصر را برای سفر ترجیح می دهند. روبل هم ارزش خویش را از دست داده و مشکلات اقتصادی همچنان وجود دارد و گردشگران روس در تورهای “لحظه آخر” دیگر نمی توانند قیمت هایی را که انتظار داشتند، پیدا کنند.
طبق داده های انجمن مصرف کنندگان بریتانیا، ارزان ترین بسته هفتگی هتل (در اروپا) در اسپانیا حدود ۶۳۹ پوند است، ترکیه با ۸۰۰ پوند در رده دوم این لیست قرار دارد و یونان با ۸۶۷ پوند در رده سوم این جایگاه قرار گرفته است.
«هامیت کوک»، عضو تورساب در عین حال اظهار داشت: از آنجاییکه گردشگران اروپایی قبلا هتل خویش را رزرو کرده بودند، مشکل واقعی در تابستان سال جاری رخ نخواهد داد، بلکه در ارتباط با فصل تابستان ۲۰۲۴ خواهد بود؛ چونکه قراردادهای رزرو در سپتامبر هر سال امضا می شود.
شرکت هواپیمایی «Easyjet» با مرکزیت بریتانیا و «Wizz Air» مجارستان، پروازهای خود از بریتانیا به آنتالیا و دالامان را در فصل زمستان ملغا کرده اند. گمان می رود این شرکت ها به علت تقاضای کم چنین تصمیمی گرفته اند.
«سونگول گوکتاش روساتی» ـ مدیر کمپانی «بنتور» آلمان ـ هم در اینباره اظهار داشت: اینکه مردم ۲۰۰۰ یورو بیشتر برای هتلی که سال قبل در آن تعطیلات را گذرانده اند بپردازند، شوک بزرگی است. چنین افزایش قیمت هایی برای گردشگران آلمانی که تورم ۸ درصدی را تجربه کرده اند، بسیار بالاست.
علیرغم این هشدار، اما موسسه آماری ترک استات (TurkStat) به تازگی گزارش داده که درآمد گردشگری ترکیه در بازه زمانی ماه های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ با رشد ۳۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸.۶۹ میلیارد دلار رسیده است و باید منتظر ماند و دید افزایش قیمتها و تورم در ترکیه در طولانی مدت چه تاثیری بر روند گردشگری این کشور در مقابل رقبای قدرتمند منطقه ای و جهانی خواهد داشت.
در سال ۲۰۲۲، درآمدهای گردشگری ترکیه ۵۳.۴ درصد نسبت به سال قبل افزوده شد و به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید، چونکه اثرات همه گیری طولانی مدت کرونا از بین رفت و نتایج جنگ اکراین سبب افزایش تعداد مسافران روسیه شد که این امر تا حدی به علت محدودیت های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به روسیه مرتبط می باشد.
تقاضای فزاینده از جانب کشورهای اروپایی هم از رشد ورودی ها به ترکیه حمایت کرد که در رأس آنها آلمان و بریتانیا قرار دارند و خیلی از روس ها هم بعد از جنگ اکراین، ترکیه را بعنوان مقصد گردشگری انتخاب و حتی از سرمایه گذاری در قسمت املاک و دیگر دارایی ها استقبال بسیار زیادی کرده اند.
درآمدهای ترکیه از محل گردشگری در سال ۲۰۲۲ از بالاترین رقم قبلی، یعنی ۳۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ گذشت. این رقم در سال ۲۰۲۱ بعد از انتشار کرونا به بیشتر از نصف آن، یعنی ۱۴.۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۲ میلیارد دلار رسیده بود.
داده های مؤسسه ترک استات همینطور نشان داده است بیشتر از یک پنجم یا ۲۰.۸ درصد از درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه نخست سالجاری توسط بازدید اتباع ترک مقیم خارج از کشور بوجود آمده است.
این مؤسسه همچین گزارش داده که ترکیه در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ از ۸.۲ میلیون بازدیدکننده استقبال کرده است که افزایش ۲۶.۸ درصدی نسبت به سال قبل را نشان داده است و حدود ۲۰.۴ درصد یا ۱.۷ میلیون نفر شهروندان ترکیه بودند که در کشورهای دیگر زندگی می کردند.
شمار بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه نسبت به سال قبل آن ۸۰.۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و به ۴۴.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است، که فقط کمی با رکورد ۴۵.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ فاصله دارد. این رقم با ۲۴.۷۱ میلیون ورودی در سال ۲۰۲۱ و ۱۲.۷۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ مقایسه شده است.
دولت ترکیه اعلام نموده که انتظار می رود تعداد ورودی های خارجی در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون نفر برسد و انتظار دارد این رقم در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون نفر برسد و از حیث درآمد هم پیشبینی شده امسال ۵۶ میلیارد دلار و در پنج سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار از محل گردشگری برای ترکیه کسب شود که البته باید دید با عنایت به افزایش هزینه های سفر به این کشور ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی و تورم، این اعداد تا چه حدی محقق می شوند.