سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی؛ سومین نشست از گفتمان های حفاظت و مرمت آثار انجام شد

به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی؛ سومین نشست از گفتمان های حفاظت و مرمت آثار انجام شد

تور مسافرتی: مباحث نقش مخاطب در بازتاب ارزش های فرهنگی آرایه های معماری و آرایه های معماری از یاد رفته در سومین نشست از گفتمان های حفاظت و مرمت آثار مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلامرضا رحمانی عضو هیأت علمی و معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه ۶ تیر ۱۴۰۲، در سومین نشست از گفتمان های حفاظت و مرمت آثار، با تشریح نقش مخاطب در بازتاب ارزش های فرهنگی آرایه های معماری اظهار داشت: شناخت محتوای اثر هنری و جوهر اجتماعی آن از اهداف اصلی و مشترک جامعه شناسی هنر است که می تواند در جامعه شناسی مرمت نیز محور بررسی باشد.
وی اشاره کرد: آرایه های معماری که اجتماع آنرا نتیجه عواملی چون حس زیباشناسی ویژه خالق اثر و شرایط محیطی، تاریخی، علمی و اجتماعی با ارزش های روحانی می داند بطور معمول به عنوان میراث فرهنگی برگزیده می شوند و متشکل از ماده (جسم) و فرهنگی موروثی است تا به نسل های آینده انتقال یابد و از آ «جایی که بوسیله اجتماع نزد مرمتگر (میانجی) به امانت گذاشته می شود او نه فقط در قبال میراث فرهنگی مسئولیت دارد بلکه در مقابل خالقان این آثار، مردم و آیندگان آنها نیز مسئول است.
در ادامه بهنود گوهربین پژوهشگر و مدرس دانشگاه موضوع آرایه های معماری از یاد رفته را به بحث نهاد و با طرح این پرسش که چرا این آرایه های معماری از بین می روند و چه آرایه هایی را در طول تاریخ از دست داده ایم به تشریح موضوع پرداخت.
وی در پاسخ به این پرسش اشاره کرد: شاید در زمانی بنا به نیاز روز جامعه، معماری و … به این نتیجه برسیم که ضرورتی به وجود آرایه های معماری نیست، ولی مرمتگر و حفاظت گر باید همیشه در مورد آنها آگاهی داشته و محتوا و فن شناسی هنرهای فراموش شده را در اختیار مخاطب عام قرار دهد، در این صورت شاید معماری امروز که به بیراهه رفته به جایگاه اصلی خود بازگردد.
این پژوهشگر در ادامه به تعدادی از آرایه های معماری از یاد رفته نظیر؛ آرایه های گلی و خشتی، آرایه های آجری (آجرسازی، تیشه داری و خوون چینی)، آجر لعابدار، نقش بند، آرایه های رنگی نقش کند، نقاشی اسلیمی ایرانی، شیر شکری، آهک بری، آرایه های گچی، آرایه گچی فیتیله ای، گچبری های فرنگی قاجار، مشبک گچی، درزبری و کپ بری و… اشاره و به معرفی تعدادی از آثار دارای این آرایه های معماری منحصر به فرد نظیر تپه باباجان نورآباد لرستان، کوه خواجه، نارین قلعه، برج قابوس، مسجد کبود تبریز، مسجد جامع اصفهان و… پرداخت.