سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
ثبت ۳۰۰ اثر تاریخی در البرز

ثبت ۳۰۰ اثر تاریخی در البرز

به گزارش تور مسافرتی، البرز مدیرکل میراث فرهنگی البرز اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و میراثی در البرز به ثبت رسیده که اگر ۹ هزار میلیارد تومان هم برای آنها هزینه شود باز هم جای کار دارند.

رحیم خاکی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که طی دو ماه گذشته تقریباً هر روز بازدیدی از بناهای تاریخی استان داشته و وضعیت آنها را بررسی کردم، اظهار داشت: متاسفانه باید گفت وضعیت نگهداری و شرایط بناهای تاریخی استان مناسب نمی باشد و این فقط محدود به آثار شاخص مثل کاخ مروارید، پل خاتون، کاروانسرای ینگی امام، کاروانسرای شاه عباسی و… نیست و حال محوطه های تاریخی هم خوب نیست.

وی با تأکید بر این که بر حفظ، نگهداری و مرمت آثار موجود باید اعتبار لازم تامین گردد، افزود: در آخرین سفر رئیس جمهور به البرز ۹۰ میلیارد تومان برای حوزه میراثی استان تعلق گرفت که از این مبلغ تا حالا تنها سه میلیارد تومان جذب شده است.

وی افزود: به شدت پیگیر جذب این اعتبار هستیم و در این زمینه نمایندگان استان در مجلس هم مکاتباتی صورت داده اند و در نهایت قول قطعی گرفته ایم که تا پایان آبان ماه قسمتی از این اعتبار اختصاص داده شود.

این مسئول اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و میراثی در البرز به ثبت رسیده که اگر ۹ هزار میلیارد تومان هم برای آنها هزینه شود باز هم جای کار دارند.

خاکی ابراز کرد: انتظار جذب این ۹ هزار میلیارد را نداریم ولی امیدواریم تا سال بعد بتوانیم لااقل اعتبار سفر ریاست جمهوری را جذب نماییم.

وی با اشاره به این که هم اکنون کاخ مروارید نیاز به هزینه کرد اضطراری دارد، اضافه کرد: برای مرمت و بازسازی این کاخ نمی توان فقط به اعتبارات دولتی چشم دوخت و در کوشش برای جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم.

وی ابراز کرد: تا حالا سه سرمایه گذار برای مرمت کامل کاخ مروارید اعلام آمادگی کرده اند و و علاوه بر آن طبق تفاهم نامه سه جانبه بین اداره کل میراث فرهنگی، سپاه و شهرداری بنا شده در مسیری عملیاتی مرمت این مجموعه صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز اشاره کرد: کاخ مروارید با اهمیت ترین حوزه کاری استان در عرصه میراث است و با مرمت آن می توان خدمات بسیاری به بازدیدکنندگان ارائه داد.

وی افزود: این مجموعه می تواند به محلی برای حراج آثار هنری کشور تبدیل گردد و بدون اغراق می توان گفت این ظرفیت در هیچ کجای ایران وجود ندارد.

این مسئول درباب وضعیت تعیین تکلیف مالکیت کاخ مروارید افزود: ۲۷ هکتار از اراضی ۱۱۰ هکتاری این کاخ در اختیار وزارت میراث فرهنگی است و میراث امکان هرگونه فعالیت در این مجموعه را دارد و سپاه هم دراین زمینه همکاری کامل را دارد.

وی افزود: سپاه تا کنون هیچ محدودیتی برای مرمت و بازسازی این کاخ ایجاد نکرده و تلاش داریم این ۲۷ هکتاری که در اختیار ماست به مالکیت میراث در بیاید تا بتوانیم برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و حتی دولت اقدام نماییم.

منبع: