سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جزایری: رنگ اصلی درهای خانه پدری جلال آل احمد پیداشد

جزایری: رنگ اصلی درهای خانه پدری جلال آل احمد پیداشد

به گزارش تور مسافرتی، هنرمند مرمتگر چوب اظهار داشت: در جریان مرمت، بهسازی و نوسازی درهای قدیمی خانه تاریخی پدری جلال آل احمد، رنگ اصلی در و پنجره ها که فیروزه ای بوده است، پیدا شد.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، احمد جزایری مرمت گر چوب و هنرمند منبت کار خانه پدری جلال آل احمد اظهار داشت: از اواخر خرداد ماه کار مرمت درهای تعدادی از اتاق ها را در فاز اول شروع کردیم. این اقدام از اتاق بزرگ روضه خوانی شروع شد که پنجره هایی بزرگ به سمت حیاط بیرونی و اندرونی دارد. این پنجره ها شامل دو در دو متری و دو پنجره یک متر و ده سانتی متری است. یکی از این پنجره ها مفقود بود بدین سبب باید مطابق همان، ساخته می شد. اما پنجره ها حالت خورشیدی دارند و باید برای مرمت آنها باید اول حیاط مرمت شده و بعد داربست زده شود و رنگ بخورد.
وی اظهار داشت: برخی اوقات می توان درها را از جا درآورد و سمباده زد، مرمت کرده و رنگ زد. اما پنجره ها را نمی توان بیرون آورد. بنا بر این اتمام کار مرمت در و پنجره ها منوط به پایان برخی فضاهای دیگر است. با اینحال در زمانی که رنگ های جدید سمباده زده شد تا به اصل چوب درها و پنجره ها برسیم پس از برداشتن چند لایه متوجه رنگ اصلی درها شدیم. این رنگ فیروزه ای یا آبی مایل به سبز بود. این رنگ همان رنگ اولیه و اصلی است که چندین سال قبل روی درها زده شده بود چون پیش از آن به رنگ چوب می رسیم.
جزایری بیان کرد: از آنجائیکه این رنگ در بخش های دیگری از درها و پنجره ها هم دیده شد، تصمیم گرفتیم تمام درها و پنجره ها همین رنگ را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در زمان مرمت، تعدادی از درها توسط معتادانی که در این خانه و در زمانی که متروک شده بود حضور داشتند، کنده شده یا سوزانده شده اند. بدین سبب برخی از آنها مفقود بودند باید این درها را از اول می ساختیم. اما تعدادی از درها هم بودند که قسمتی از آنها سوخته بود یا موریانه خورده بود بدین سبب باید بریده می شدند و چوب دیگری جایگزین می شد.
این هنرمند حوزه هنرهای چوبی اظهار داشت: هم اکنون ۱۲ لت در و پنجره اتاق روضه خوانی کامل شده و منتظر رنگ آمیزی است. اتاق پایین آن هم دارای ۸ لت در است که تعمیر شد. دو در از آنها مفقود بود و مشابه سازی و رنگ آمیزی شد.
وی اضافه کرد: خانه پدری جلال آل احمد دارای دو در اصلی است که یکی از آنها به کوچه شهید اکبری راه دارد. این در تعمیر شده است چند باری مورد تعرض قرار گرفت اما از نظر امنیت حالا در سلامت کامل است. اما در اصلی مشکلی ندارد. ما تلاشمان را کردیم که تمام در و پنجره ها را به حالت اصلی درآورده و تا جایی که امکان دارد از باقی مانده درها و پنجره ها استفاده نمائیم.

منبع: