سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
جعفری خبر داد؛ تشکیل شبکه ای برای متخصصان گردشگری خارج از کشور

جعفری خبر داد؛ تشکیل شبکه ای برای متخصصان گردشگری خارج از کشور

به گزارش تور مسافرتی، یک استاد پیشکسوت گردشگری اظهار داشت: شبکه ای برای تبادل تجریبات فعالان و متخصصان گردشگری فارسی زبان در سایر کشورها تشکیل شده و مقرر است در آینده نشست های ماهیانه ای داشته باشند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، چند روز پیش علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور در نشست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعضای کارگروه گردشگری شورایعالی امور ایرانی ها خارج از کشور به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تشکیل این کارگروه اشاره و به تشریح چهار محور اصلی فعالیتهای این کارگروه پرداخت.
وی به شناسایی ظرفیتهای ایرانی ها خارج از کشور در حوزه گردشگری بعنوان نخستین محور فعالیتهای این کارگروه اشاره نمود و اضافه کرد: ۴۵۰ متخصص گردشگری شناسایی و با استفاده از ظرفیتهای آنها شبکه ای با عنوان «شگرف» (شبکه متخصصین گردشگری فارسی زبان) تشکیل شده است که در حوزه گردشگری به کار گرفته خواهد شد.
پیرو تشکیل این شبکه، پرفسور جعفر جعفری، استاد پیشکسوت گردشگری و رئیس هیأت مؤسس این شبکه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان نمود: شگرف در حاشیه کنفرانس سه روزه توسعه پایدار و تاب آوری گردشگری که با حضور تعدادی از فعالان، متخصصان، استادان دانشگاه و پژوهشگران حوزه گردشگری در استانبول ترکیه روز ۱۸ شهریور سال قبل برگزار شد متولد شده است. در حاشیه این کنفرانس فعالان و متخصصین گردشگری فارسی زبان از ایران و سایر کشورها در نشست هم اندیشی روند تأسیس و فعالیت شبکه متخصصین گردشگری فارسی زبان (شگرف) را که از حدود یک سال قبل از کنفرانس شروع شده بود، بررسی و مورد تأیید قرار دادند.
جعفری بیان نمود: مدت ها بود فعالان گردشگری تقاضای ایجاد فضایی برای تبادل اندیشه و ارتباط میان فارسی زبانان سراسر دنیا که در زمینه علمی و عملی گردشگری فعالیت می نمایند را داشتند تا به صورت حرفه ای با یکدیگر پیوند داشته و در واقع با این کار یک پل زبانی برای علم و عمل بزنند و در رابطه با موضوعات مختلف با هم تبادل نظر کنند.
مؤلف دایره المعارف گردشگری جهان اضافه کرد: فقط ایرانی ها نیستند که فارسی صحبت می کنند؛ ملت های دیگر مانند تاجیکستان، افغانستان و مردمان سایر کشورهای همسایه ایران همینطور افراد بسیاری که در سراسر دنیا پراکنده هستند به زبان فارسی حرف می زنند و دارای تخصص گردشگری هستند. می خواهیم با تأسیس شبکه ای موجبات هم افزایی، تبادل اطلاعات و تجارب میان متخصصین به زبان فارسی صورت گیرد. در واقع این یک فرصتی است برای تعاملات بیشتر، انسجام، مشارکت و همراهی که منجر به کمک برای توسعه پایدار گردشگری در کشورهای فارسی زبان و ارتقای سطح مهارت و دانش فعالان این عرصه در سایر نقاط جهان خواهد شد.
پروفسور جعفری بیان نمود: در رابطه با تشکیل این شبکه بیشتر از یکسال است که درحال هم اندیشی و رایزنی هستیم، چالش های مختلف را در تیم علاقه مندان مطرح کردیم درنهایت هم صدا و هم نظر شدیم.
وی ضمن دعوت از علاقه مندان اضافه کرد: مرکز اصلی انجمن کشور اسپانیا انتخاب گردید چون مقر سازمان جهانی گردشگری در این کشور است. اساسنامه این شبکه تدوین و به تصویب رسیده است و در مراجع قانونی اسپانیا هم به ثبت رسیده است.
جعفری در ادامه اظهار داشت: با دعوت از متخصصین، وبینارها و نشست های ماهیانه حرفه ای و تخصصی برگزار می گردد. کنگره و نشست سالانه شبکه متخصصین گردشگری فارسی زبان هم در آینده برگزار می شود.

منبع: