سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
یادداشت مهمان، سرویس بهداشتی دغدغه مشترک فعالان گردشگری

یادداشت مهمان، سرویس بهداشتی دغدغه مشترک فعالان گردشگری

به گزارش تور مسافرتی، یک کارشناس گردشگری در پاسخ به بحث های پیرامون نقد به وزیر میراث فرهنگی جهت بررسی مبحث سرویسهای بهداشتی بین راهی یادداشتی نوشت.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، محمد ابراهیم لاریجانی کارشناس گردشگری طی یادداشتی که آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده نوشته است:
در روزهای اخیر به وفور صحبت ها و ویدیوهای وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، پیرامون اهمیت سرویس بهداشتی شنیده شده است. نقدهای زیادی هم در این خصوص شده است و این سوال مطرح است که چرا آقای ضرغامی در رأس یک وزارت خانه با آن همه موضوعات مهم این قدر به سرویس بهداشتی می پردازد و اصرار دارد که در تمام سفرهای داخلی و خارجی خود سرویس بهداشتی را پر رنگ کند در حالیکه ده ها مبحث مهم دیگر در حوزه های گردشگری وجود دارد که نیازمند توجه است.
یکی از درست ترین کارهایی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه گردشگری می تواند انجام دهد؛ ایجاد اداره ای برای پیگیری نوسازی و ساخت سرویس بهداشتی است و اتفاقاً بر این عقیده ام که ضرغامی، بسیار هوشمندانه و هدفمند و معنادار روی این مورد تمرکز کرده است، شاید اگر بگویم در مدت کوتاه حضور ضرغامی در این وزارت خانه وی یک شبه تجربه چند ده ساله گردشگری را به دست آوردند به گزاف نگفته باشم.
همه ما فعالان یا مدیران حوزه گردشگری، بعد از چندین سال فعالیت و حضور در مجامع داخلی و خارجی و دیدن کشورهای مختلف و اجرای تورهای مختلف و صحبت با گردشگران و یا فعالان گردشگری سایر کشورها، نهایتا به یک تجربه مشترک رسیده ایم و آن این که سرویس بهداشتی مهم می باشد.
همه مدیران گردشگری در طول دوره مسئولیت خود به سبب همین تجربه، با اولویت و حساسیت از سرویس بهداشتی ها بازدید کرده ایم و برای ساماندهی آن دستور داده ایم، همه ما در دوره های آموزشی داخلی و بخصوص خارج از کشور نخستین چیزی که مشتاقانه بازدید کرده ایم سرویس بهداشتی بوده است.
اگر امروز بعنوان بازرس از جانب وزارت خانه گردشگری به استانی اعزام می شویم، نخستین چیزی که بازدید می نماییم سرویس بهداشتی است. این یکی از دغدغه ها، استانداردها و اصول ما در حوزه گردشگری می باشد که همه عملکردها و استانداردهای بعدی را با آن می سنجیم.
بنابراین چه چیزی بهتر از این که آقای ضرغامی که اساساً کارمند این وزارت خانه نبوده و فعالیتی در گردشگری نداشته اما در مدت کوتاه حضور خود در این وزارت خانه، این زیرساخت مهم را درک کرده و تمام قد برای ساماندهی آن می کوشد، تنبیه می کند، تشویق می کند و نقد و طعنه و کنایه را به جان می خرد تا این استاندارد و تجربه مشترک مان را سامان ببخشد. ضرغامی همان کاری را انجام می دهد که ما مدعیان شناخت صنعت گردشگری انجام می دهیم و می دادیم.
البته بنظر می رسد در نگاه ضرغامی اهمیت دادن به سرویس بهداشتی صرفا بخاطر این که یکی از نیازهای اساسی مسافران و گردشگران را پوشش می دهد نیست بلکه بنظر می رسد او می خواهد به ابعاد گسترده تری از تاثیر زیرساخت در صنعت گردشگری اشاره کند، گویا ضرغامی می خواهد به شکلی دیگر «تئوری پنجره شکسته» را به زیر مجموعه خود و به متولیان امر یادآوری کند.
ضرغامی می خواهد بگوید وزارت خانه ای که به سرویس بهداشتی توجه دارد و یا باید توجه داشته باشد سایر زیرساخت ها و نیازها که جای خود دارد. البته باید خودش هم قوانین مربوطه را پیگیری و موانع ساختاری و اداری را بردارد.
وی وضع نامناسب سرویسهای بهداشتی را به مثابه مشت نمونه خروار سایر زیرساخت ها در صنعت گردشگری بر سر دست گرفته است و می خواهد بگوید وزارت خانه و مدیران از این نقطه باید پیگیری کنند تا بالاتر، تا جایی که همه پنجره های شکسته صنعت گردشگری ترمیم شود.
بعید است او پارامترهای اثر گذار صنعت گردشگری را نشناسد و زیرساخت ها، استراتژی ها، استانداردها، نهادها، انجمن ها و جوامع، ایران هراسی، تبلیغات، آموزش، تسهیل سرمایه گذاری و صدور مجوز، تأمین مالی، گسترش ارتباطات با همسایگان، بازاریابی، معرفی ایران، برنامه ریزی استانی و ملی و خیلی از مسائل مهم صنعت گردشگری را نداند یا تا حالا درک نکرده باشد.
در پایان ضروری است بدانیم سرویس بهداشتی در دنیا آنقدر اهمیت دارد که سازمان جهانی توالت و روز جهانی توالت برایش در نظر گرفته شده است و در دستورالعمل سازمان ملل برای رسیدن به توسعه پایدار در سال ۲۰۳۰ توجه به سرویس بهداشتی ششمین هدف از این برنامه است.
همچنین حدود ۷۰۰ میلیون نفر در جهان به توالت، دسترسی ندارد و به گزارش بانک جهانی کمبود توالت در جهان ۲۶۰ میلیارد دلار هزینه های بهداشتی و درمانی به بار می آورد و جالب این که هر یک دلاری که در ساماندهی توالت ها هزینه می نماییم ۵.۵ دلار سود آوری در کاهش هزینه های درمانی به دنبال دارد.

منبع: