سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ از یک کشف مهم معماری در تپه ازبکی تا حاشیه های سعدآباد

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛ از یک کشف مهم معماری در تپه ازبکی تا حاشیه های سعدآباد

به گزارش تور مسافرتی، کشف مهم معماری دوره هخامنشی در تپه ازبکی، حاشیه های کاخ سعدآباد، کوشش برای ثبت جهانی اسب کرد وبرگزاری نشست جشنواره چندرسانه ای میراث ازجمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی وگردشگری دراین هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ این هفته بیشتر خبرها حول سعدآباد و حواشی آن گذشت از معطلی مردم در ورودی کاخ به سبب قطعی سیستم رزرو بلیت تا کشف یک شیء تاریخی و صحبت ها در رابطه با قطع درختان آن. در این هفته کارمندان کاخ خبر دادند که یک اثر تاریخی در محوطه سعدآباد کشف شد.
کارمندان واحد خدمات و پشتیبانی، حین مأموریت های ابلاغی و روزمره در یکی از محوطه های مجموعه سعدآباد، متوجه بخشی از یک اثر سنگی در محوطه این مجموعه شدند و متعاقباً با دستور مؤکد مدیریت مجموعه، در خصوص رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل های منطبق بر صیانت از آثار تاریخی، و با حضور تمامی مسؤولان و کارشناسان ذیربط و نظارت واحد حفاظت و مرمت مجموعه، اثر مکشوفه تاریخی با حفاری تکمیلی و کاملا حفاظت شده از عمق خاک خارج و با تدابیر حداکثری و ضابطه مند، در چارچوب صیانت مقدماتی، به محوطه امن در سعدآباد، منتقل شد. غیر از این کشف مهم، خبر رسید که درختان سعدآباد را قطع کرده و بار ماشین کرده اند درحالی که پس از آن مدیر کاخ مبحث را تکذیب نمود و توضیح داد. یک برنامه در حوزه روشنفکری در خانه جلال خانه تاریخی و پدری جلال آل احمد این هفته میزبان مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد تولد جلال آل احمد با عنوان «یکصدسال روشنفکری متعهدانه در ایران» است. محبوبه کاظمی دولابی توسعه گر فرهنگی که خانه پدری جلال آل احمد را در دست مرمت و بهره برداری دارد؛ در رابطه با این مراسم اظهار داشت: سال جاری نکوداشت صدمین سال تولد جلال آل احمد را با برگزاری مراسمی در حضور تعدادی از فرهنگیان برگزار می نماییم. این توسعه گر فرهنگی با اعلان اینکه در این مراسم که از خاندان جلال آل احمد هم دعوت شده است اظهار داشت: میهمانان مراسم نکوداشت، ضمن شرکت در این برنامه از مرمت های انجام گرفته در خانه هم دیدن خواهند کرد و در جریان مرمت و بهره برداری از آن قرار می گیرند.
پرونده ثبت جهانی اسب کُرد تشکیل می شود داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه اظهار داشت: در مسافرت به اقلیم کردستان عراق پرونده ثبت جهانی اسب کُرد را پیگیری کرده است. وی ادامه داد: در این سفر برای پیگیری تکمیل پرونده ثبت جهانی اسب کُرد دیداری با رئیس سازمان اسب کُرد در اقلیم کردستان عراق با مبحث پرونده مشترک ثبت جهانی داشتم و مقرر شد طرف عراقی رایزنی های لازم را با دولت مرکزی عراق و تکمیل پرونده انجام دهد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه اضافه کرد: بعد از ثبت پرونده در کشور عراق تکمیل پرونده ثبت جهانی آن به صورت مشترک پیگیری می شود. به قول فرمانی؛ با توجه به این که این یک پرونده چند ملیتی است، امکان ثبت ویژه خارج از سهمیه سالانه ایران را دارد.
زخم کاری فرونشست بر میراث اصفهان خبرهای خوبی از اصفهان شنیده نمی گردد. خم عمیق فرونشست زمین سر باز کرده است و تار و پود شهر گنبدهای فیروزه ای را می شکافد. از مسجد علیقلی آقا، مسجدجامع عباسی تا مسجد سید یادگار قاجار، یکی بعد از دیگری ترک می خورند.
شرایط بد مسجد تاریخی سید اصفهان که درگیر و دار تعدد مدیریتی و نبود متولی برای حفاظت، گوشه و کنار آن مخروبه و کاشی های آن شکسته و ریخته است، بحرانی را از زخم عمیق دل زمین فاش می کند.
مسؤولان میراث فرهنگی، استانداری و اوقاف اصفهان که اخیرا جهت بررسی وضعیت بنای مسجد به این مجموعه رفته بودند متوجه شکافی عمیق در کف گنبدخانه مسجد تاریخی سید شدند. شکافی که از دو سوی سقف به سمت دیواره ها و کف ادامه یافته و به قسمتهایی از گنبد هم نفوذ کرده است.
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان طی روزهای اخیر اعلام نمود که مرمت گران میراث به صورت اضطراری پشت بام و قسمتهایی از گنبد را با عنایت به بارندگی های پیش رو مرمت کردند تا بیشتر از این شکاف سبب صدمه نشود و آب باران از آن نفوذ نکند.
همیاری خیرین برای بهبود حال بناهای میراث فرهنگی کشور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: انجمن میراث فرهنگی که در همه استان ها تشکیل شده، یک انجمن دولتی است اما انجمن خیرین میراث فرهنگی، یک نهاد غیردولتی با ماهیت نیکوکاری و احسان است؛ نظیر خیرین مدرسه ساز و خیرین حوزه سلامت. دارابی اشاره کرد: طبق اساسنامه انجمن خیرین میراث فرهنگی، اعضای هیأت مؤسس مشخص است. سپس عضوگیری، انجام و مجمع عمومی تشکیل می شود و بر مبنای آن، هیأت مدیره انتخاب خواهند شد. قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی اشاره کرد: میراث فرهنگی نقش هماهنگ کننده و تسهیلگری را بر عهده دارد و خیرین و نیکوکاران را متوجه این می کند که حال بناهای میراثی خوب نیست.
میراث قزوین را با جشنواره چند رسانه ای معرفی می کنیم این هفته نشست خبری دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی با حضور دبیر اجرایی جشنواره و مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در کاخ نیاوران برگزار گردید. علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: قزوین ۱۸۰۰ سال پیش شهر شد و آثار تاریخی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. خیلی خوشحال هستیم که این جشنواره در استان برگزار می شود تا از این طریق بتوانیم تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین را به مردم معرفی نماییم. وی ادامه داد: از چهارشنبه هشتم آذرماه میزبان این جشنواره هستیم. اجرای برنامه ها در اماکن تاریخی قزوین خواهد بود که بعنوان مثال کاروانسرای سعدالسلطنه بعنوان محلی برای نمایش آثار هنری و نمایشی انتخاب شده است.
ورود گردشگران ارمنی به ایران با خودرو تسهیل می شود تفاهمنامه همکاری به منظور تسهیل سفر گردشگران با خودرو های شخصی و تجاری، با بهره گیری از سند بین المللی کارِنِه دوپاساژ صادره از جانب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، بین ایران و ارمنستان به امضا رسید.
این تفاهمنامه از جانب محمدحسین صوفی مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران و آرسن مانوکیان رئیس کلوپ اتومبیلرانی ارمنستان به منظور تقویت بیشتر روابط دوستانه و همکاری استراتژیک در تردد زمینی میان ایران و ارمنستان با هدف توسعه همکاری دو کشور در زمینه ایمنی راه و عرضه خدمات امداد خودرویی به مسافران و اتباع کشورهای طرفین، جذب گردشگران ارمنستانی به کشورمان و ترویج و گسترش سفرهای مسئولانه و ایمن، به امضا رسید.
طرح صدور کارِنِه دوپاساژ برای ورود موقت خودرو های ارمنستانی به ایران توسط نمایندگان کلوپ اتومبیلرانی این کشور بعنوان صادر کننده و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران بعنوان پذیرنده بر مبنای امضای تفاهمنامه میان این دو نهاد بین المللی اجرا می شود. بنابراین، از این پس اتباع ارمنستانی می توانند از راه مرز آگاراک- نوردوز در استان آذربایجان شرقی که تنها مرز مشترک میان دو کشور است، وارد ایران شوند.
طرح صدور مجوز عبور گمرکی (کارنه دوپاساژ) برای وسیله های نقلیه گردشگران ارمنستانی در ادامه تلاش کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای کاهش تشریفات و تسهیل و تسریع ترددهای زمینی با وسیله های نقلیه شخصی و تجاری میان ایران و کشورهای همسایه به اجرا گذاشته شده است.
یک کشف مهم ولی با تردید در محدوده تپه ازبکی استان البرز این هفته خبر رسید که تیم دیرینه شناسی به سرپرستی مهرداد ملک زاده، در دوشان تپه یکی از محوطه های اقماری تپه ازبکی ترانشه ای به اندازه ۱۰ در ۱۰ مترمربع زده است تا بتواند جستجوهای دیگری در نزدیکی ترانشه ۲۰ سال پیش یوسف مجیدزاده، انجام دهد. در این جهت از دانشجویانی کمک گرفت که در حوزه دیرینه شناسی کار می کردند و حاضر می شدند تا بدون دریافت هزینه پا به پای او ۵ سانت به ۵ سانت خاک این محدوده را کنار زده و بررسی های موشکافانه انجام دهند. چون اعتبار کاوش محدود و کار زیاد است و بسیاری از افراد هم در طول کار، به سبب نبود بودجه این مکان را ترک کرده بودند. در همین شرایط و بعد از آنکه ملک زاده کار کاوش را تمام کرد، از خبرنگاران خواست تا به تپه ازبکی رفته و آن چه یافته اند را به نمایش بگذارد. وی اظهار داشت: یکی از دوره های مهم تاریخ و فرهنگ قبل از دوره هخامنشی، دوره مادهاست. مادها یک مرکز حکومتی پای الوند کوه به نام هگمتانه و دیگری در ری داشته اند. آن چنان که در متون یونانی وجود دارد، ری بزرگترین شهر مادها و هگمتانه پایتخت سیاسی آنها بوده است. دوره مادها یکی از دوره های تقریبا کمتر شناخته شده ای در تاریخ باستان است. بعد از آنها تاریخ شاهنشاهی هخامنشی به وجود آمد. دیرینه شناسی مادها تابع مشکلاتی است. هگمتانه هنوز به سوال باستان شناسان پاسخ روشن نداده است. وی ادامه داد: از ۷۰ سال پیش گودین تپه، باباجان تپه، نوشیجان محوطه های استاندارد دوره مادها حفاری شده اند که از نظر تطور فرهنگی به عصر آهن ۳ به قول باستان شناسان و به دوره مادها به قول تاریخ دانان می رسند.
ملک زاده افزود: همیشه پرسش باستان شناسان این بوده که مواد فرهنگی مناطق شرقی به مرکزیت ری چگونه می تواند باشد. ری باستان زیر شهر تهران بلعیده شده است و امکان پیگیری فعالیتهای دیرینه شناسی در آن نیست. نمی توان اطلاعات زیادی در رابطه با آن به دست آورد و زمینهای بزرگی خرید اما بنظر می رسد که یکی از ایستگاههای شاهراه خراسان بزرگ در دوره مادها اینجا بوده است و دارای مواد فرهنگی بوده که شاید بیشتر آنرا میتوان در ری جست جو کرد. بعد از نظر فهم تاریخی محوطه ازبکی می تواند به پرسش های ما در رابطه با شکل گیری هخامنشی ها و دوره پیش از آنها و نهادهای حکومتی پاسخ دهد. وی با اعلان اینکه در لایه های باستانی، به ساختمان مستحکمی رسیدیم اظهار داشت: این ساختمان برابر آن چه می بینیم یک ضلع هفت متری دارد و احتمالا یک ضلع دیگرش هفت متر باشد. سه و نیم متری از ارتفاع آن باقی مانده است و دیوارها احتمالا ده متری بوده اند. مردم عادی نمی توانستند چنین ساختمان با عظمتی را بسازند بلکه باید یک نهادی آنرا ساخته باشد. امیدواریم در یافته های بعدی بافت شهرسازی و شیوه های زندگی اجتماعی آنها را بازسازی نماییم.
این دیرینه شناس به کشف مهمی دست پیدا کرده ولی آنرا با دیده تردید بیان کرده و می گوید: در جستجوی بقایای عصر آهن ۳ یا دوره ماد بودیم ولی اکنون به معماری دست پیدا کردیم که احتمالا در ارتباط با هخامنشی است. من در نوشیجان، گونسپان، دژ مادی بیستون که محوطه های مادی بوده اند کار کردم به نظرم می آید که این معماری در ارتباط با دوره هخامنشی می تواند باشد چون خشت های معماری هخامنشی مربع ۴۰ در ۴۰ و ۳۵ در ۳۵ هست و اینجا هم چنین خشت هایی را داریم. امیدوارم نتیجه آزمایش های OSL و رادیو کربنی که در حال انجام می باشد به تاریخ گذاری مطلق اینجا کمک نماید که اگر این طور باشد به توالی استقراری که مجیدزاده معرفی کرده یک دوره هخامنشی را هم میتوان اضافه کرد.

منبع: