سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
در گفت وگو با تور مسافرتی مطرح شد؛ جزییات مرمت پل باستانی شهرستان

در گفت وگو با تور مسافرتی مطرح شد؛ جزییات مرمت پل باستانی شهرستان

تور مسافرتی: سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره ی عایق کاری پل باستانی شهرستان توضیحاتی داد.

شهرام امیری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه عملیات مرمت پل شهرستان از سه ماه پیش شروع شده است، گفت: تصویری که در رسانه های اجتماعی انتشار یافته مربوط به یک مرحله مانده به پایان عملیات مرمت است.
وی افزود: همکاران فنی اداره کل میراث فرهنگی در این عملیات، مرمت های غیر اصولی را که طی ۵۰ – ۶۰ سال اخیر روی عرشه پل شده بود مانند لایه های ناهمگون بتن و سیمان را جمع آوری کردند و بعد از آن متوجه شدند روی سقف دهانه های آجری طبقات زیرین پل نیز نم و رطوبت وجود دارد که این ناشی از شکاف های مرمت های گذشته اتفاق افتاده بود.
مدیر روابط عمومی و سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اشاره کرد: طی این عملیات از سه ماه پیش تا حالا سَبُک سازی و حذف تمامی مصالح زائد مرمت های ۵۰- ۶۰ سال قبل از روی پل انجام و حتی قلوه سنگ هایی که روی پل بود و سبب اذیت پای رهگذران می شد، حذف گردیده است.
امیری اضافه کرد: برای عایق بندی روی پل و جلوگیری از نفوذ آب مانند نزولات آسمانی به سقف لایه های زیرین پل، از قیر و گونی استفاده کردند که از مصالح نسبتاً قدیمی و مربوط به ۱۵۰ سال اخیر است و ایزوگام و آسفالت نیست.
وی افزود: بعد از خشک شدن عایق بندی روی پل، در همین هفته مرحله آخر عملیات مرمت شروع و پل سنگ فرش می شود.
سخنگوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اشاره کرد: حرارتی که برای عملیات قیر و گونی به کار می رود به شکلی نیست که برای بدنه پل شهرستان لطمه زا باشد ضمن این که قیر و گونی یکی از مصالح قدیمی است.
شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی ترین پل اصفهان روی رودخانه زاینده رود است. این شاهکار معماری با ۱۰۵ متر طول و عرض پنج متر در سال ۱۳۴۸ در لیست آثار ملی ثبت گردید.
دیرینگی پل جی به عصر ساسانیان بر می گردد و در دوره سلجوقیان به سبب سیلاب رودخانه زاینده رود تعمیر شد. یک دفعه هم در دروره دیلمیان مرمت گشت که در طاق های آن علایم تعمیر قابل مشاهده می باشد.

منبع: