سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته خبرهای خوب از موزه خودرو های تاریخی

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته خبرهای خوب از موزه خودرو های تاریخی

تور مسافرتی: باز شدن گنجینه خودورهای تاریخی به روی مردم، برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در چین، بلاتکلیفی حمام شیخ بهایی همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گفته ۸۷۰ مسجد و حدود ۴۸۰ بقاع متبرکه در راه گردشگران است. از این ظرفیت می توان در مسیرها استفاده نمود. اظهارات او درباره ی این که توریست نجس نیست هم خبرساز شده بود.
کاخ گلستان معرف میراث فرهنگی کشور می شود خبر دیگر اینکه، آفرین امامی مدیر کاخ گلستان با اشاره به بازدید معاونان میراث فرهنگی تمام کشور از این مجموعه جهانی عنوان کرد: در این بازدید درباب انتقال تجربه کاخ گلستان در موزه داری خصوصاً به عنوان یک کاخ موزه ای که هم بناهای تاریخی باارزش و هم آثار منقول و اشیای تاریخی دارد و در لیست آثار جهانی ثبت شده است، به عنوان یک مجموعه کامل تاریخی؛ برای معاونان میراث فرهنگی کل کشور بازگو شد. امامی اشاره کرد: همین طور در بازدید معاونان میراث فرهنگی تمام کشور از کاخ گلستان به این مدیران پیشنهادی شد در خصوص اینکه، کاخ گلستان به سبب بازدید روزانه ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در روزهای نوروز فضای مناسبی برای معرفی آثار گردشگری و اماکن فرهنگی و تاریخی میراث فرهنگی تمام کشور است، براین اساس از این مدیران دعوت شد تا استانهای شان، آثار تاریخی خودرا ارسال نمایند تا یک نمایشگاه سراسری در کاخ گلستان برای نوروز ۱۴۰۳ اجرا شود و این مجموعه جهانی؛ مکان ویژه ای برای معرفی اماکن فرهنگی و تاریخی کشور شود.
برای نخستین بار گنجینه موزه خودرو های تاریخی به روی مردم باز می شود علی غلامی مدیر مرکز فرهنگی موزه ای خودرو های تاریخی ایران در جمع خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی که از این موزه دیدن کرده بودند، اظهار داشت: یکی از برنامه های ما در این موزه فعال کردن بخش خدمات جانبی است. موزه ها در دنیا به سمتی رفته اند که از نمایش صرف آثار بیرون آمده و می گویند در کنار حفظ و نمایش آثار باید کاری نماییم که بازدیدکننده از بازدیدش لذت ببرد. وی اظهار داشت: در این جهت تعدادی از خدمات موزه را افزایش می دهیم به عنوان مثال بدنبال آن هستیم که ساعت فعالیت موزه بیشتر شود. همین طور سالن آمفی تئاتری که داریم رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی در آن انجام می شود. غلامی از افزودن تالار و سالن جدیدی به موزه آگاهی داد و اظهار داشت: تلاش می نماییم این تالار با عنوان «ایوان کالسکه» تا دهه فجر افتتاح شود. در این تالار که به مفهوم چرخ می پردازد، کالسکه هایی از دوران گذشته به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.
خودروهای تاریخی از معاینه فنی معاف شدند سخنگوی دبیرخانه کارگروه صیانت از وسایل نقلیه تاریخی اظهار داشت: صدور ۱۰ روزه شناسنامه مالکیت و پلاک تاریخی و معافیت وسایل نقلیه دارای پلاک تاریخی از معاینه فنی به تصویب رسید.
امید شریفی اظهار داشت: موضوع چگونگی تردد و معافیت از معاینه فنی، همیشه از دغدغه ها و مشکلات مالکان خودرو های دارای پلاک تاریخی بود که با اهتمام و پیگیری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی و نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که خود نیز یکی از اعضای اصلی کارگروه است، همین طور به استناد اصل صد و سی و هشتم قانون اساسی و برای حفظ منافع مالکان با در نظر گرفتن قوانین ملی و بین المللی، به تصویب رسید.
وی در ادامه اشاره کرد: بر این اساس، با مصوبه جدید دولت که در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ گردید، مالکان وسیله های نقلیه دارای پلاک تاریخی با ثبت درخواست در سامانه های آنلاین، می توانند بدون مشکل در معابر عمومی تردد داشته باشند و همین طور از دریافت معاینه فنی، معاف هستند.
شریفی افزود: امیدواریم اجرای این بخشنامه که منجر به تسهیل در تردد، تسریع در روند شناسایی و صیانت و ساماندهی وسیله های نقلیه تاریخی می شود، موجبات رضایت مالکان خودرو ها، افزایش تعداد مجموعه داران و متولیان موزه های خصوصی و برگزاری هرچه بهتر رویدادهای مرتبط را فراهم بیاورد.
سخنگوی کارگروه افزود: با تصویب این قانون، صدور موافقتنامه هرگونه فعالیت مربوط به خودرو های کلاسیک و تاریخی در کشور به عهده کارگروه است و این اقدام بطور قطع به ساماندهی و نظام مندسازی کارهای در رابطه با وسیله های نقلیه تاریخی و کلاسیک منجر خواهد شد.
ورود کمپرها به کیش آزاد شد مدیر حوزه اتومبیل رانی و وسایل نقلیه گردشگری کانون جهانگردی اظهار داشت: کمپرداران با مشکل ورود به جزیره کیش مواجه بودند اما حالا این مشکل برای کمپرهای عضو کلوپ کمپرداران برطرف شده است.
محمدعلی عرفانی اظهار داشت: به سبب برگزاری رویدادهای متعدد، مردم در چند سال اخیر بیشتر با کمپرها و نوع سفر آنها آشنا شده اند. در ایام اخیر برنامه ای در گرگان برای کمپرداران سراسر کشور انجام شد و آنها سه روز سفر کردند و یک روزشان را در جنگل اقامت داشتند و در کنارش مسابقات مختلف برگزار شده و به سمت بندر ترکمن رفتند. عرفانی تسهیل در سفرهای برون مرزی یکی از اقدامات کانون برای کمپرداران است اظهار داشت: کمپرداران فروردین امسال یک رویداد بین المللی را برگزار کرده و در راه جاده ابریشم سری به کشورهای حوزه نوروز همچون تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان زدند. غیر از آن به ارمنستان و ترکیه نیز رفتند. قرار بود برنامه از پرسپولیس تا آکروپلیس هم اجرا شود اما به زمان دیگری موکول شد. برگزاری نشست مشترک مرکز میراث ناملموس تهران با مؤسسه فرهنگی اکو نشست مشترک مرکز میراث ناملموس تهران با مؤسسه فرهنگی اکو به میزبانی مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (مرکز میراث ناملموس تهران) با موضوع بررسی ظرفیت ها و فرصت های مشترک برای تقویت و بهره گیری از دیپلماسی فرهنگی میان کشورهای عضو در امتداد پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در مقرر دائمی این مرکز (عمارت کوشک) اجرا شد. آتوسا مؤمنی رییس مرکز میراث ناملموس تهران در این جلسه به معرفی مرکز میراث ناملموس به عنوان پنجمین مرکز مطالعات منطقه ای (پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو) پرداخت و با اشاره به ظرفیت ها و وظایف، مروری بر ماموریت های دوره ی جدید مرکز کرد و به نقش کنوانسیون ۲۰۰۳ در امتداد ایجاد وفاق اجتماعی میان کشورها تاکید و استنباط صحیح از روح کنوانسیون ۲۰۰۳ را تضمینی برای ایجاد اشتراک میان افراد، اجتماعات و کشورها در راه صلح و توسعه پایدار دانست.
‏نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین گشایش می یابد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در امتداد وظایف خود برای معرفی تاریخ و فرهنگ ایران به سایر ملل و فرهنگ ها، مبادرت به برگزاری نمایشگاه های خارجی می کند تا به معرفی شایسته تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران بپردازد. با هدف معرفی شایسته تاریخ و تمدن شکوهمند کشورمان و نیز تشویق و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران و با توجه به تأثیر برگزاری نمایشگاه ها بر جذب توریستهای خارجی، نمایشگاهی از موزه ملی ایران در چین انجام خواهد شد. در این نمایشگاه ۲۱۱ قلم از اشیای تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده (مولاژ) از آثار دوره آهن تا دوره صفوی یعنی بیش از ۳ هزار سال فرهنگ و هنر ایران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. نمایشگاه «شکوه ایران باستان» روز پنج شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور مقامات عالی میراث فرهنگی دو کشور در کاخ موزه پکن گشایش می یاید و تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.
بلاتکلیفی حمام شیخ بهایی گزارش این هفته خبرگزاری مهر درباره ی یکی از آثار درحال تخریب بود. حمام شیخ بهایی در اصفهان یکی از حمام های مهم تولید شده در دوره صفوی است که افسانه های زیادی درباره ی آن وجود دارد از کارکردش با یک شمع گرفته تا استفاده از طلا به عنوان رسانا در گرم کردن آنکه دیگر چیزی از آنها باقی نمانده است چون حالا حمام شیخ بهایی به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت شده در لیست میراث ملی، مخروبه ای است که روی دست اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مانده است و هر از گاهی اعتباری برای مرمت اضطراری آن هزینه می شود ولی همچنان بلاتکلیف است چون تصمیم عاجلی برای آن گرفته نمی گردد. این بنا که حالا به روی مردم بسته است تا حدود ۳۰ سال پیش به عنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار می گرفت اما حالا درهای بسته باعث شده تا نم و عوامل مخرب دیگر از عمر بنا بکاهد. از طرفی اگر دری به لطف کارکنان اداره کل میراث فرهنگی باز شود تنها می توان دید که هزینه های مرمتی خرج این بنا شده که پایدار نبوده است.

منبع: