سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان: ۲۸ رسته صنایع دستی اصفهان در حال منسوخ شدن است

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان: ۲۸ رسته صنایع دستی اصفهان در حال منسوخ شدن است

به گزارش تور مسافرتی، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان اظهار داشت: ۲۸ رسته صنایع دستی اصفهان در حال منسوخ شدن است.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مجدالدین تاج ظهر دوشنبه در نشست خبری گفت: برخی هنرمندان صنایع دستی اصفهان از حدود سه سال پیش تا حالا نتوانسته اند درجه هنری خودرا کسب کنند و هنوز مدارک آنها از اداره میراث فرهنگی به اداره ارشاد ارسال نشده است.
افزایش مهاجرت هنرمندان صنایع دستی اصفهان
وی با اعلان اینکه نمایشگاهی در اصفهان برای فروش آثار معاصر صنایع دستی وجود ندارد که یکی از عوامل افزایش مهاجرت هنرمندان در این هنر صنعت است، اشاره کرد: تا آن زمان که انگیزه لازم و شرایط اقتصادی مناسب برای هنرمندان وجود نداشته باشد، آنها به کشورهایی که در صدد ساخت هویت فرهنگی برای خود هستند مهاجرت می کنند. به این دلیل اگر روزی قلمزنی ترکیه و میناکاری ژاپنی را دیدید تعجب نکنید.
رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اشاره به شبکه سازی این اتحادیه با نهادهای مختلف، اضافه کرد: این تعامل با اتاق اصناف و اتاق تجاری سبب شده تا آنها زبان اتحادیه برای مسئولان استانی باشند و مشکلاتی که ما احصا و طبقه بندی کرده و راه حل داده ایم را به سمت سیاستگذاری سوق دهند.
ثبت ۲۰ رسته صنایع دستی به نام اصفهان
وی با اعلان اینکه حالا ۲۸ رسته صنایع دستی اصفهان در حال منسوخ شدن هستند، افزود: در ماه های اخیر حدود ۲۰ رسته صنایع دستی که مورد اختلاف با سایر شهرها و کشورها بود به نام اصفهان ثبت گردید و مقرر است روز ۲۰ خرداد سال آینده یعنی روز صنایع دستی در مراسمی فاخر از این اسناد رونمایی شود.
تاج افزود: حدود ۶۰۰ فروشگاه صنایع دستی در اطراف میدان امام (ره) اصفهان وجود دارد که حل مشکلات مالیاتی صاحبان آن و جمع آوری کالاهای بی کیفیت و خارجی از این فروشگاه ها اقدام درخور توجه اتحادیه بوده است به صورتی که حدود ۹۶ درصد این فروشگاه ها از اجناس بی کیفیت خارجی پاکسازی شد.
وی برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در شهرهای خواهرخوانده اصفهان، برگزاری رویداد حراج صنایع دستی هنرمندان شاخص، ارائه تسهیلات به سه هزار عضو صنفی بوسیله تفاهم نامه های مختلف، ایجاد بازارهای دائمی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و آموزش در عرصه برندسازی و تجاری سازی محصولات را همچون برنامه های اتحادیه صنایع دستی اصفهان دانست.
انتقاد از مداخله میراث فرهنگی در صدور مجوزهای صنایع دستی
تاج با انتقاد از تداخل مرجع صدور مجوزهای صنایع دستی میان اتحادیه و اداره میراث فرهنگی، اشاره کرد: اتحادیه صنایع دستی اصفهان با ۵۵ کمیسیون تخصصی و ۵۰ سال سابقه فعالیت می تواند بازوی قدرتمندی برای نظارت بر فروشندگان و نماد حکومت مردم بر مردم و مردم سپاری امور باشد؛ بدین جهت نیاز است نقش آن در تصمیم گیری حوزه های مختلف صنایع دستی بطور ویژه دیده شود.

منبع: