سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
راموز: مبانی برندسازی شهری قشم انجام شد

راموز: مبانی برندسازی شهری قشم انجام شد

به گزارش تور مسافرتی، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از مطالعه و تدوین مبنای برندسازی شهری قشم اطلاع داد.

ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با مبانی برندسازی بیان نمود: قشم تنها شهری است که مطالعات در حوزه برندسازی و هویت شهری به صورت کامل انجام شده است. در این مبنای محتوای برند از نگاه محلی، رنگ ها، طعم ها، آواها، رویداد و فستیوال های جزیره، حیات وحش، بازی، بزار، تاریخ، بو، گردشگران، خصلت مردمان و … بررسی شده است.
وی افزود: در قشم این کار مبتنی بر عناصر مختلف از موقعیت مکانی، سرزمین و اقلیم و معماری و رنگ و غیره انجام گرفته است. همینطور مطالعه کاملی روی شخصیت ها، داستان ها و داشته های مردم انجام شد.
باید به این نتیجه برسیم که بالاخره قشم مقرر است مقصد گردشگری باشد یا مقصد تجاری؟ ازاین رو در تعامل با در تعامل با جامعه محلی بودیم و روی نخبگان، جغرافیای انسانی و اسناد بالادستی کار کردیم.
راموز با تبیین مطالعاتی که روی تمام عناصر قشم انجام گرفته است اظهار داشت: یک نمونه از مطالعات اینست که مثلا اسانس حرا بعنوان بوی قشم در نظر گرفته شد. اینها بعنوان هویت دیداری بصری و بویایی کار می شود. ما فونت قشم را تهیه کردیم از موتیف ها و چیزهایی که داشتیم استفاده شد. حتی از سنگ قبرها و نسخ خطی و انحناهای خود قشم و تناسبات نوشتاری و دیداری بهره بردیم و به یک فونت جهانی برای قشم رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه از این موتیف و فونت ها در جاهای مختلفی برای تبلیغ قشم استفاده می شود اظهار داشت: حالا دیگر اگر می خواهیم مثلا یک قوطی کنسرو ماهی بزنیم باید از المان های خود قشم استفاده نماییم چون این سرزمین تمدن دارد و باید از تمام عناصر آن استفاده نمود.
وی افزود: خروجی این مطالعات چندین بازی، جعبه های هدیه و سوغات و غیره بوده است.
راموز در رابطه با قشم بوم هم اظهار داشت: ۶۴ روستا ۶ شهر با ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت داریم برای آنکه بتوانیم روایت گر تمدن این محدوده باشیم روی هر روستا مطالعات گسترده ای شد. حتی هم اکنون می توانیم به قشم بوم رجوع کنید و ببینید که حتی بزرگان هر روستا شناسایی شده و روی نقشه می توانید محل زندگی آنها را پیدا کنید. حرفه های مختلف، آداب و رسوم و همه آن چیزی که در ارتباط با هر روستا هست در این مطالعه گردآوری شده و در چارچوب سایت در اختیار همگان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تمام دارایی هر روستا و منطقه استخراج و طبقه بندی شده است اظهار داشت: حتی فرصت های سرمایه گذاری هم احصا شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
معاون گردشگری قشم اظهار داشت: مطالعات ۳۰ روستا در فاز اول انجام شده است و ۳۰ روستا هم سال آینده صورت می گیرد. به دنبال آن جشنواره هر روستا در هر هفته برگزار می گردد. ما می خواهیم دیگر گردشگری تنها به شهر قشم و درگهان متمرکز نباشد بلکه روستاها هم احیا شود.
وی در پاسخ به این سؤال که مناطق آزاد همیشه درحال تغییر مدیریت ها هستند، بعد از تغییر معاونت گردشگری این مطالعات به چه سرنوشتی گرفتار خواهند شد توضیح داد: هر روستا پلت فرم و نماینده ای دارد که اطلاعات را بارگذاری کرده و به روز می کند. اطلاعات این سایت تا یک ماه دیگر تکمیل می شود. پشتیبانی از سوی ما هست ولی سرور دست اهالی روستاست. ازاین رو با تغییر مدیریت ها از بین نمی رود.

منبع: