سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
نقش صنایع دستی در توسعه- ۳ سوزن دوزی هنری اصیل و اشتغالزا

نقش صنایع دستی در توسعه- ۳ سوزن دوزی هنری اصیل و اشتغالزا

تور مسافرتی: کمتر زن و دختری را در بلوچستان می توان یافت که با الفبای سوزن دوزی آشنایی نداشته باشد و تمام چیزی که برای نمایش هنر دست و خلاقیت ذهنشان بدان نیاز دارد نخ، پارچه، سوزن و قلاب است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: حرفه‌ی سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است.
این هنر که یکی از زیرشاخه های صنایع دستی در سیستان و بلوچستان است موجب شد تا باتوجه به اهمیت ویژه ای که زنان سوزن دوز ایرانشهری به آن می دهند شهرستان ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی ثبت گردد.
در بلوچستان به ندرت زن و دختری می توان پیدا کرد که با الفبای اولیه این هنر باارزش آشنایی نداشته باشد و تمام آن چیزی که یک زن بلوچ برای نمایش هنر دست و خلاقیت ذهنش بدان نیاز دارد نخ، پارچه، سوزن و قلاب است.
هنری که روزگاری تنها کاربردش زینت بخشی به تن پوش سنتی زنان بلوچ بود، امروزه مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده و این مهم سبب شده تا فرصت های شغلی فراوانی برای مردم منطقه برقرار شود.
زینب نوروزی یکی از بانوان سوزن دوز در شهر بمپور است که در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: سوزن دوزی، یکی از رودوزی های منحصر به فرد خصوصاً در جنوب سیستان و بلوچستان است، هنری برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ که بیان کننده ذوق، سلیقه، سنت و هنر دستان زنان است.
وی بیان کرد: این هنر را از سال ۸۶ بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه بطور جدی شروع و با راه اندازی کارگاهی در بمپور مبادرت به آموزش این حرفه به دختران و بانوان کردم.
این بانوی کارآفرین افزود: در ۱۶ سال بیش از ۴۰۰ نفر از دختران و بانوان این منطقه خصوصاً زنان سرپرست خانوار را آموزش داده ام به شکلی که اکنون ۲۰۰ نفر از بانوانی که مهارت کافی در رشته سوزن دوزی را فراگرفته اند زمینه اشتغال شأن فراهم گشته است.

وی ایجاد بازار فروش هنر دست زنان را بهره گیری از ظرفیت دریچه فضای مجازی عنوان نمود و اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه می تواند در معرفی هنر صنایع دستی و رونق بازار فروش صنعتگران اثرگذار باشد که خواسته ما از متولیان امر حمایت دراین زمینه است.
تقویت زنجیره ارزش تولید راه حل مؤثر در رونق صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: در تلاش هستیم تا شرایطی فراهم ‏شود که زنجیره ارزش تولید صنایع دستی تقویت شود چونکه این امر تأثیر به سزایی در فروش و جایگاه بسته بندی محصولات ‏صنایع دستی دارد.‏
علیرضا شه بخش در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: زنجیره ارزش ‏صنایع دستی، یک سیستم اقتصادی شامل مجموعه ای از فعالین و کارهای تجاری است که کسب وکار آنها در امتداد یکدیگر، ‏موجب تکامل و تجارت محصول، از تولیدکنندگان ابتدایی به مصرف کنندگان نهایی می شود و برای هر یک از فعالان شبکه، ارزش ‏اقتصادی خلق می کند.
وی اضافه کرد: صنعت گردشگری ‎ به عنوان نزدیک ترین صنعت به صنایع دستی ‎ می تواند در امتداد ایجاد و گسترش بازار صنایع دستی، ‏نقش حیاتی ایفا کند چونکه خرید سوغات از مهم ترین و محبوب ترین کارهای گردشگران شمرده می شود.‏
این مسئول افزود: در تلاش هستیم تا شرایطی فراهم گردد که زنجیره ارزش تولید صنایع دستی تقویت یابد چونکه این امر تأثیر ‏بسزایی در فروش و جایگاه بسته بندی محصولات صنایع دستی دارد.‏
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار داشت: ازآنجایی که ارتقای سطح بخش های آموزش و احیای صنایع دستی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریست پشتیبانی از فعالان این حوزه ‏نیز از اولویت کاری این اداره کل خواهد بود ‎. ‎