سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
گزارش تور مسافرتی؛ نمایش صنایع دستی ایرانی در قطر

گزارش تور مسافرتی؛ نمایش صنایع دستی ایرانی در قطر

به گزارش تور مسافرتی، صنایع دستی ایرانی مقرر است حتی در رویداد ورزشی قطر ۲۰۲۲ هم به نمایش درآید این فرصت یک ماهه درحالی به ایران داده شده که برخی در نظر داشتند تیم ملی فوتبال کشورمان را از این بازی ها حذف نمایند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، درحالی که برخی افراد در تلاش بودند تا تیم ملی فوتبال ایران از رویداد جام جهانی قطر حذف شود، ولی اکنون مقرر است در مدت یک ماهه بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان در قطر حتی صنایع دستی ایران هم نقش داشته باشد و در این فرصت خویش را به نمایش بگذارد.
به همین دلیل از مدت ها قبل وزارت میراث فرهنگی به دنبال برگزاری نمایشگاهی از صنایع دستی در دوحه بود.
چون تجربه سالهای گذشته این نوید را به متولیان صنایع دستی کشور داده که کالاهای هنری و صنایع دستی می تواند سفیران فرهنگی و معرف ایران باشند بدین منظور می بایست در رویدادهای جهانی سهمی برای معرفی ایران داشته باشند.
از همین رو بود که در نمایشگاه بزرگ اکسپوی دوبی هم صنایع دستی ایرانی جای مهمی در فروش، نمایش و عرضه در پاویون ایران داشت.

استفاده از به روزترین روشهای فنی تصویری
حالا هم مقرر است در سکوی کورنیش قطر ظرفیت های ایران در حوزه هنرهای سنتی و دستی نمایش داده شود منتها با این تفاوت که اگر در هر زمان دیگری همچون حضور در نمایشگاه ها ایران می توانست بخش فروش صنایع دستی را هم داشته باشد در قطر این اجازه را ندارد و می بایست تنها به نمایش اکتفا کند هر چند که همین اتفاق هم محملی برای بازاریابی است.
در این باره مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفته است: جام جهانی فوتبال در قطر می تواند فرصتی برای تبادل فرهنگی باشد، سکویی در ساحل کورنیش قرار دارد که در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است.
وی افزود: البته ما اجازه فروش نداریم و فقط نمایش است و تلاش داریم با استفاده از به روزترین روشهای فنی تصویری بتوانیم ظرفیت ها، قابلیت ها و داشته های خودمان را در حوزه صنایع دستی نمایش دهیم.

وی اضافه کرد: صنایع دستی محصول سلیقه، هنر و اندیشه زیست بوم های مختلف است، باید در زنجیره ارزش بنشیند و بسته بندی خوب به این مورد کمک می نماید. هر صنایع دستی مانند نگینی است که باید در یک غلاف بنشیند. تمام صنایع دستی که داریم پرارزش و نفیس است اما زمانی که از بسته بندی صحبت می نماییم به خاطر ارزش دادن بیشتر به این محصولات نفیس است.
فرزاد پیلتن سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت هم در مورد ظرفیت های قابل عرضه در بازه جام جهانی اظهار داشت: در صنایع دستی و فرش این امکان را داریم تا در دوره جام جهانی مانور بدهیم. امروز فرصت برندسازی در قطر نیست و جهت استفاده از فرصت های جام جهانی باید از برندهای موجود استفاده نماییم.
پیگیری برای مجوز دیگری برای نمایشگاه فرش
سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره برگزاری نمایشگاهی همزمان با جام جهانی در قطر اظهار داشت: شرکت هایی که علاقه مند هستند هم می توانند در این نمایشگاه مشارکت داشته باشند. به دنبال دریافت مجوز دیگری هم برای نمایشگاه فرش و صنایع دستی از دولت قطر هستیم تا این نمایشگاه هم در بازه زمانی جام جهانی برگزار گردد.
همچنین مقرر است یک قطعه فرش دستباف جام جهانی بعد از اتمام بافت برای رونمایی در مراسم جام جهانی به قطر ارسال شود. بافت این اثر هنری مختص جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از پنجم شهریور سال جاری در آباده شروع شده است و در چارچوب یک تخته فرش به ابعاد ۱۳۰ در ۱۸۰ درحال بافت با رنگرزی کاملاً گیاهی و منقش به کاپ جام جهانی قطر و نام آباده است.

منبع: