سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
مرمت مسجد دروازه دزفول به کجا رسید؟

مرمت مسجد دروازه دزفول به کجا رسید؟

تور مسافرتی: معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار داشت: مرمت مسجد دروازه دزفول پیشرفت خوبی داشته و مرحله اول مرمت آن به صورت کامل به اتمام خواهد رسید.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، «مرجان شوشتری» اظهار نمود: مسجد تاریخی دروازه دزفول یکی از بناهای پرارزش تاریخی و ثبت‎ شده در لیست آثار ملی ایران است که با تأمین اعتبار از جانب هیئت امنای این مسجد و هم خیرین محل تحت نظارت میراث فرهنگی در حال مرمت است.
وی عمده‎ترین مشکل این بنا را رانش دیوار شرقی آن در طول زمان برشمرد و اضافه کرد: این دیوار منفرد حدود ۶۰ سال قبل دچار رانش شد و در همان زمان با اجرای دیوار آجری رفع خطر شد.
شوشتری اظهار داشت: کل دیوار را مستندنگاری و مصالح قدیم و تزئینات آن همانند کاشی‎ها را تفکیک، دسته‎بندی و کدگذاری کردیم و تصمیم بر آن شد تا دیوار برپایه الگوی اولیه آن اجرا شود.
او با اشاره به این ‎که طی سال‎های گذشته در بخش‎های زیرین دیوار شرقی سنگ‎هایی با ارتفاع یک متر کار شده‎اند، اظهار داشت: با عنایت به مصوبه شورای فنی استان در خصوص جازنی و مرمت موضعی، دیوارهای داخلی و بیرونی تحت این مصوبه مرمت شده‎اند که مهم ترین این اقدامات حذف سنگ‎های جدید ازاره و مرمت دیوار برپایه الگوی اولیه و با استفاده از آجر است.
معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در مورد دیوار بیرونی در جبهه غربی مسجد هم افزود: بخش‎های فرسوده آجری مرمت کامل شد و به آخر رسید.
او شروع این پروژه را از اسفند ۹۶ دانست و اظهار داشت: بعد از اتمام نمای دیوار شرقی فاز اول پروژه مرمت به صورت کامل به اتمام خواهد رسید.
شوشتری با اشاره به این‎ که مسجد دروازه دارای هفت حجره است، تصریح کرد: در فاز بعدی مرمت هدف ما این خواهد بود که نظم خاصی به این هفت حجره بدهیم و آن‎ها را ساماندهی نماییم.
در خور ذکر است مسجد دروازه دزفول واقع در محله قلعه این شهرستان، بنایی متعلق به اوخر دوره قاجار است که در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ۸۳۸۸ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.