سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
روستایی با یک ابرسازه تاریخی

روستایی با یک ابرسازه تاریخی

تور مسافرتی: روستای ˮاردانˮ از توابع شهرستان تفت در استان یزد که به سبب تشابه اسمی با روستای «ارنان» شهرستان مهریز در این استان، غالباً اشتباه گرفته می شود، روستایی تاریخی است که به دوران پیش از اسلام نسبت داده شده اما در غبار فراموشی و بی توجهی زنگار گرفته است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، روستای تاریخی «اردان» که از توابع دهستان دهشیر شهرستان تفت است، در گودی یک دره و در نزدیکی روستاهای تاریخی شواز و توران پشت واقع شده است.
«اردان» از نظر تاریخی روستایی غنی است اما افراد زیادی هنوز این روستا را نمی شناسند و پای قدمت تاریخی آن که وسط می آید، سکوت می کنند در حالیکه برخی مورخان قدمت آنرا متعلق به دوران پیش از اسلام ذکر می کنند و آنرا از قدیمی ترین روستاهای یزد و ایران می دانند.
«محمد علی اینانلو» عتیقه شناس و یکی از ایران شناسان معروف باز قدمت این روستا را به دوره ساسانی و هخامنشی نسبت داده و قلعه این روستای زیبا را از منحصرفردترین قلعه های جهان می داند.
خصوصیات بارز این قلعه که روستاییان به منظور محافظت از خود در مقابل حمله راهزنان بنا کرده بودند، منظره زیبایی است که از اردان به تصویر می کشد و دلیل آن هم قرار گرفتن این دژ باشکوه بر بالای ناحیه بلند و مشرف به روستاست.
این قلعه به دست اجداد اردانی ها که پایه گذاران این روستا بودند و با مشقت های بسیاری ساخته شده چونکه در آن دوران، بردن مصالح و ابزار بر روی این بلندی، بسیار مشکل بوده است.
البته از طرفی مکانی که قلعه در آن بنا شده باز کاملاً ناهموار بوده و این خود بر سختی کار معماران توانمند اردانی اضافه کرده بود خصوصاً این که کارشناسان میراث فرهنگی استان یزد، مشکل ترین قسمت ساخت این بنا را پی و ستون هایی می دانند که روی سنگ های سخت و ناهموار منطقه بنا شده است.
روستایی با یک ابرسازه تاریخی
به گفته ی رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی اردان، این قلعه تاریخی که در سال ۱۳۸۶ به شمارهٔ ۲۱۷۱۵ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، امروزه سپس گذشت سال ها در نگاه کارشناسان یک ابر سازه تاریخی بشمار می آید.
«غلامرضا اردانی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حضور قریب ۱۵۰۰ توریست در روزهای نوروز امسال در این روستای تاریخی، اظهار می کند: این روستا هر چند که میزبان تعداد زیادی از گردشگران است اما هنوز آنچنان شناخته شده نیست و غالباً به لحاظ تشابه آوایی با روستای «ارنان» مهریز اشتباه گرفته می شود و این در شرایطی است که این روستا بااینکه ارنان نیست اما از نظر تاریخی کمتر از ارنان هم نیست.
وی با بیان این که روستای اردان از نظر تأسیسات گردشگری باز روستایی برخوردار است، بیان می کند: این روستا دارای یک اقامتگاه بومگردی برای اسکان و پذیرایی از گردشگران است که می تواند با مهیا شدن شرایط بهتر گردشگری، مورد بهره برداری بهینه قرار گیرد.
این مسئول همین طور اضافه می کند: این روستا دارای قلعه ی تاریخی باغستان، دو تفرجگاه «تل غلی» و «تل پدا» است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
وی با اشاره به وجود امکاناتی مانند مسجد، چهار قنات که همچنان دو قنات آن احیا است، باغستان و کشتزار در این روستا، تاکید می کند: این روستای تاریخی همچنان با ۲۰۰ نفر جمعیت ثابت، یکی از روستاهای فعال و خوش آب و هوا و ییلاقی استان یزد به حساب می آید.
اردانی، توسعه زیرساخت های گردشگری این روستا را مستلزم همت میراث فرهنگی عنوان می کند و می گوید: قلعه تاریخی این روستا که در سنوات گذشته وعده عنایت و مرمت آنرا داده بودند، همچنان به حال خود رها شده و در بارش های اخیر باز قسمتی از آن تخریب شده است.
دهیار روستای اردان اضافه می کند: این قلعه، نماد تاریخی این روستاست و در صورت حمایت میراث فرهنگی می توانیم، بخش خصوصی را باز به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری به کار بگیریم هر چند که امکانات فعلی روستا باز جوابگوی نیازهای گردشگران و بازدیدکنندگان خواهد بود.
روستاهای تاریخی ماقبل اسلام در اولویت گردشگری
سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد باز در ارتباط با این روستا به خبرنگار ایسنا می گوید: روستای تاریخی اردان معروف به «اردون» یکی از روستاهای تاریخی مربوط به دوران اولیه اسلام است که البته به دوران پیش از آن باز نسبت داده می شود.
وی اضافه می کند: این روستای تاریخی به واسطه آثاری که از روستاهای تاریخی و پیش از اسلام «شواز» و «توران پشت» به جا مانده است، عمدتاً به دوران ساسانی باز نسبت داده می شود.
این مسئول، پرداختن به روستاهای تاریخی پیش از اسلام و قدیمی را اولویت توسعه گردشگری و در نهایت معرفی و تبلیغات در مورد آنها می داند و می گوید: هم اکنون روستاهای تاریخی و با قدمت زیادی همچون شواز که کمتر باز به معرفی و توسعه آنها توجه شده است، در اولویت میراث فرهنگی قرار دارند اما در حین حال معرفی روستای اردان بوسیله برگزاری رویدادها و جشنواره های گردشگری را مد نظر داریم.
وی در ارتباط با مرمت قلعه تاریخی این روستا باز تصریح می کند: بارش های اخیر منجر به لطمه دیدن قلاع تاریخی روستاهایی همچون فهرج و اردان شد اما متأسفانه تابحال اعتباری در امتداد مرمت و ترمیم این بناها به میراث فرهنگی تعلق نگرفته است پس در شرایط کنونی برنامه ای در مورد این بناها نداریم.
فاطمی از تعداد بناهای تاریخی و ثمین در استان یاد کرده و می گوید: بیشتر از ۲۰۰ هزار اثر تاریخی و بیشتر از ۲۰ هزار اثر تاریخی ثبتی در استان یزد وجود دارد که با عنایت به اعتبارات محدود، ناچار به اولویت بندی آنها و جلب مشارکت بخش خصوصی برای مرمت و نگهداری از آنها هستیم.
گزارش از: فاطمه رهبر یزدی، خبرنگار ایسنا یزد

منبع: