سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
همزمان با هفته فرهنگی ایران و ترکمنستان صنایع دستی ترکمنستان در خانه هنرمندان نمایش داده شد

همزمان با هفته فرهنگی ایران و ترکمنستان صنایع دستی ترکمنستان در خانه هنرمندان نمایش داده شد

تور مسافرتی: برخی از صنایع دستی و قدیمی مردم ترکمنستان در خانه هنرمندان ایران به معرض نمایش گذاشته شد این آثار نشان دهنده اشتراکات فرهنگی و هنری بین دو کشور ایران و ترکمنستان است.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای تجسمی ترکمنستان بعنوان قسمتی از برنامه های هفته فرهنگی ایران و ترکمنستان عصر روز گذشته با حضور آتا گلدی شاه مراداف، وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان، قربان اف سفیر ترکمنستان در ایران و سید محمدحسین هاشمی، معاون همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خانه هنرمندان ایران راه اندازی شد.
در این برنامه آتا گلدی شاه مراداف، وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان به جاذبه های فرهنگی و هنری ترکمنستان اشاره نمود و اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه سبب معرفی هرچه بیشتر هنرمندان صنایع دستی و آثار هنری آنها به ایرانی ها می شود.

وی با تشریح پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی میان دو کشور اظهار داشت: وجود اشتراکات فراوان میان ترکمنستان و ایران به تقویت و تحکیم مناسبات فی درخلال منجر خواهد شد.

سید محمدحسین هاشمی، معاون همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنان خود، با تاکید بر عملیاتی شدن هرچه سریع تر پروژه های مشترک فرهنگی بین دو کشور اظهار داشت: توسعه روابط و پیوند برادری همه جانبه میان ملت ایران و ترکمنستان عامل مهمی در اتحاد، انسجام و دوستی میان دو کشور است.
در این نمایشگاه که به مدت ۳ روز در خانه هنرمندان برپا خواهد بود، هنرمندان ترکمنستان به اجرای موسیقی سنتی خود همراه با لباس های بومی پرداختند. همین طور برخی از لباس ها و صنایع دستی مردم ترکمنستان به معرض نمایش گذاشته شد. بعضی از آنها روسری هایی بود که با نقش های سنتی توسط زنان بافته و دوخته می شده است. لباس سنتی دختران ترکمن نیز که قدمتی حدود دو قرن دارند و اثر تاریخی محسوب می شوند، در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
سوغات ترکمنستان نیز یک کدوی تو خالی ارائه شد که مردم در گذشته از آن بعنوان ظرف آب و حبوبات استفاده می کرده اند و هم اکنون توسط هنرمندان روی این کدوها نقاشی و بعنوان سوغات به گردشگران عرضه می شود.
البته در این نمایشگاه توضیحی درباره آثار موجود داده نشده است و اگر تصاویری از رئیس جمهور ترکمنستان و حضور هنرمندان ترکمن نبود، کسی نمی دانست این آثار ایرانی است و یا از ترکمنستان آمده است.
تابلوی نقاشی از زنان و مردان ترکمن و چند دست بافت دیگر مانند رو میزی های دست دوز به جذابیت های این نمایشگاه کوچک اضافه کرد و نشان می داد که چقدر در زمینه صنایع دستی و هنر بین ایران و ترکمنستان اشتراکات فرهنگی وجود دارد.

منبع: