سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
معاون میراث فرهنگی استان سمنان: ۴ اثر میراث ناملموس سرخه ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی استان سمنان: ۴ اثر میراث ناملموس سرخه ثبت ملی شد

به گزارش تور مسافرتی معاون میراث فرهنگی استان سمنان اظهار داشت: چهار اثر میراث ناملموس سرخه شامل نان فتیر روستای ایج، عزاداری قاتل آو، عزاداری آق علی چال و عزاداری عرب در لیست آثار ملی ثبت شدند.

به گزارش تور مسافرتی به نقل از مهر، مصطفی یغمائیان در نشست بامداد پنج شنبه خود در جمع خبرنگاران به میزبانی میراث فرهنگی سمنان ضمن بیان اینکه شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس این هفته در اردیبل تشکیل جلسه داد و چهار اثر ناملموس فرهنگی از شهرستان سرخه در آن به ثبت رسید، تصریح کرد: نان فتیر روستای ایج، عزاداری قاتل آو، عزاداری آق علی چال و عزاداری عرب سرخه این آثار را می سازند.
وی اضافه کرد: شیوه سنتی نان فتیر روستای ایج سرخه در دو رسته شامل «سیریشین فتیر» و «یوزین فتیر» منحصر به فرد بوده و در جای دیگر کشور وجود ندارد و بنابراین ثبت آثار ملی شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، اظهار داشت: در نوع «سریشین فتیر» نان با استفاده از گیاه دارویی خودرو تحت عنوان «سیریشین» و درنوع «یوزین فتیر» نان با استفاده از گردوی پخته شده تهیه می شود.
یغمائیان اظهار داشت: مراسم عزاداری قاتل آو هم پس از ظهر روز تاسوعا تا پس از ظهر روز عاشورا برگزار و کشاورزان و افرادی که دارای حق آبه هستند به مدت ۲۴ ساعت، آب را آزاد کرده و به نشان از تشنگی و بسته شدن آب به روی امام حسین (ع) و یاران گرانقدر آن امام، آب را در جوی های شهر سرخه رها و در راه آب آغاز به عزاداری و حرکت به سمت شهر می کنند.
وی درباره مراسم عزاداری عرب سرخه نیز، اظهار داشت: این مراسم در روز عاشورا، در شهر سرخه برگزار می گردد و مردان با پوشیدن لباس های عربی و به سبک دوران صدر اسلام اقدام به برگزاری خیمه و حرکت دسته جمعی به منظور عزاداری می کنند.
معاون میراث فرهنگی سمنان اظهار داشت: عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه هم در روزهای ماه محرم و به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار و عزاداران با چرخیدن دور علم در میانه تکیه و سر دادن نوای حیدر حیدر عزاداری می کنند.
یغمیائیان اظهار داشت: ۱۸ پرونده میراث ناملموس استان سمنان در انتظار ثبت ملی است و همینطور تا کنون ۱۰۳ اثر ناملموس استان در لیست میراث ملی به ثبت رسیده است.