سایتی برای معرفی تورهای مسافرتی و گردشگری
از قیطریه تا چشمه علی در موزه ملی ایران

از قیطریه تا چشمه علی در موزه ملی ایران

به گزارش تور مسافرتی ۱۱۰ اثر از دو محوطه باستانی ˮچشمه علیˮ در دشت و ˮقیطریهˮ در کوهپایه های استان تهران در نمایشگاهی با عنوان ˮتهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته های چشمه علی و قیطریهˮ در سکوت خبری در موزه ملی ایران رونمایی گردید، تا مانند سال قبل دِینِ خودرا به هفته ی تهران ادا کند.
به گزارش تور مسافرتی به نقل از ایسنا، جبرییل نوکنده – مدیرکل موزه ملی ایران – درباره ی این نمایشگاه اظهار نمود: این نمایشگاه ۱۱۰ اثر از دو محوطه باستانی “چشمه علی” در دشت و “قیطریه” از کوهپایه های استان تهران را شامل می شود که شاخص ترین اثر آنرا می توان سفال های منقوش ظریف قرمز رنگی دانست که با نام سفال چشمه علی در ادبیات دیرینه شناسی شناخته شده و مربوط به ۴۸۰۰-۵۲۰۰ قبل از میلاد هستند.
او در توضیح جستجوهای انجام شده در چشمه علی اظهار داشت: این محوطه برای اولین بار بین سال های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ توسط اریک اشمیت آمریکایی کاوش شد و پس از انقلاب اسلامی نیز جستجوهای این محوطه به سرپرستی “محمدرحیم صراف” و “حسن فاضلی نشلی” از دانشگاه تهران ادامه پیدا کرد. آثار چشمه علی ۳۷ سفال با نقوش جانوری و گیاهی از دوره های نوسنگی و مس وسنگ است.
وی همین طور درباره ی سابقه فلزکاری در تهران اظهار داشت: از چشمه علی بوته سفالی همراه با سرباره مس به معرض نمایش گذاشته شده که سند مهمی از صنعت فلزکاری بیشتر از ۵۵۰۰ ساله تهران است. از طرف دیگر کاسه های لبه واریخته که همزمان با آغاز نگارش ساخته شده اند، از دیگر یافته های چشمه علی است که به نمایش درامده است.
نوکنده درباره گورستان قیطریه نیز بیان کرد: این محوطه گورستانی از دوره آهن است که در محل کنونی پارک قیطریه در سال های ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ به سرپرستی زنده یاد سیف الله کامبخش فرد کاوش شده و ۷۳ اثر از جنس سفال خاکستری، اشیا فلز و سنگی با قدمت ۱۲۰۰ تا ۱۰۰۰ پیش ازمیلاد به معرض نمایش گذاشته شده است. در جستجوهای این عتیقه شناس فقید در محوطه مذکور حدود ۳۵۰ گور باستانی کاوش شد و آثار گوناگون سفالی و فلزی مورد شناسایی قرار گرفت که الان در موزه ملی ایران از آنها نگهداری می شود.

دعوت مدیر کل استان تهران برای بازدید از نمایشگاه آثار تاریخی “از دشت تا کوهپایه
پرهام جانفشان – مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران – نیز از خانواده های تهرانی درخواست نمود تا با دیدار از نمایشگاه “از دشت تا کوهپایه ” در موزه ملی ایران، هویت شهری را بعنوان مهمترین داشته فرهنگی و اجتماعی یک ملت و جامعه به فرزندان خود هدیه دهند.
وی با بیان این که این نمایشگاه به همت موزه ملی بعنوان موزه مادر به مناسبت هفته تهران گشایش یافته است، اضافه کرد: شناخت هویت توسعه پایدار شهری را به همراه دارد و اگر امروز می خواهیم از گفتمان پیشرفت تهران در راه توسعه ی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صحبت نماییم باید هویت و داشته های تاریخی خودرا به درستی در جامعه معرفی نماییم.
وی با اشاره به این که حس تعلق مکانی به شهروندان موجب افزایش مشارکت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه خواهد شد، اضافه کرد: در همین راستا اهتمام می نماییم با برگزاری تورهای تهران قدیم برای شهروندان در کنار برگزاری نمایشگاه های موضوعی در موزه ها هویت و تاریخ تهران را معرفی نماییم.
جانفشان با بیان این که آثار بدست آمده از جستجوهای دیرینه شناسی نشان داده است تهران بعنوان پایتخت یک کشور دارای تمدن چند هزارساله بر خلاف بعضی از کلانشهرهای مطرح جهان نیازی به هویت و تاریخ ساختگی و جعلی ندارد، از مدیران مدارس شهر تهران خواست تا اردوی بازدید دانش آموزان و حتی دبیران تاریخ از این نمایشگاه بسیار غنی را در برنامه های آینده خود قرار دهند.
نمایشگاه “تهران باستان: از دشت تا کوهپایه؛ نمایشگاهی از یافته های چشمه علی و قیطریه” که از ۱۵ مهر در طبقه اول بخش ایران باستان در موزه ملی ایران افتتاح شده، تا اختتام مهرماه برای بازدید پژوهشگران، تهران پژوهان و سایر علاقمندان فعال خواهد بود.

منبع: